Dit willen we bereiken
De samenleving wordt geconfronteerd met een groot aantal complexe maatschappelijke uitdagingen: van vraagstukken op grote schaal zoals klimaatverandering, migratie, en digitalisering, tot aan uitdagingen in de persoonlijke levenssfeer zoals het vinden, organiseren en betalen van geschikte zorg. Dergelijke complexe problemen vereisen creativiteit, ondernemerschap en samenwerking tussen veel verschillende spelers met elk hun eigen inbreng om te komen tot innovatieve oplossingen.
Het lectoraat verdiept zich in de manieren waarop creatieve makers aan deze oplossingen kunnen bijdragen. De naam van het lectoraat is ‘Waarde(n)vol ondernemen in en door de kunsten’. Er wordt gekeken naar het werk in de kunsten, maar vooral ook de kracht van de kunsten voor de maatschappij van vandaag en morgen willen onderzoeken. Creatieve en artistieke professionals kunnen namelijk een kritieke rol spelen in onze zoektocht naar maatschappelijke vernieuwing. Ze initiëren innovatieve werkwijzen en methodologieën, bedenken ideeën en toekomstscenario’s en zetten aan tot kritische reflectie. Bovendien zijn ze niet alleen in staat om nieuwe toekomstbeelden te bedenken en bevragen, maar ook om deze te ontwerpen en te maken voor maatschappelijke partners en de bredere gemeenschap.
Ondernemerschap is een middel dat nodig is om een actieve en centrale rol in te nemen in de huidige en aankomende maatschappelijke transities. Door ondernemende vaardigheden te ontplooien, en door innovatief te experimenteren met het ondernemerschap kunnen makers nieuwe vormen van waardecreatie initiëren. Om inzicht te krijgen hoe precies, is er onderzoek nodig naar benodigde competenties, innovatieve individuele of collectieve organisatievormen en mogelijke nieuwe business- en verdienmodellen die hiermee gepaard gaan.
Zo gaan we te werk
Creatieve maakprocessen zijn meer dan ooit collaboratieve en interdisciplinaire maakprocessen. Het romantische beeld van de autonome kunstenaar die in haar studio kunst maakt, is een scenario dat we überhaupt in twijfel kunnen trekken, maar al helemaal in de eenentwintigste eeuw. Om bij te dragen aan de vraagstukken van vandaag en morgen, moeten creatieve makers in nieuwe verbanden samenwerken, en leren nieuwe rollen op zich te nemen. Het lectoraat wil, in samenwerking met studenten en docenten van HKU, onderzoek doen naar en experimenteren met wat voor rollen dat zijn, en welke methodes en vaardigheden creatieve makers moeten ontwikkelen en leren toepassen in zulke collaboratieve praktijken.Dit betekent dat het lectoraat enerzijds op basis van inzichten voortkomend uit onderzoek op zoek gaat naar onderwijsvormen die helpen HKU studenten nog beter voor te bereiden op hun belangrijke rollen in de maatschappij, en anderzijds een kennisbijdrage zal leveren aan het dynamische en evoluerende werkveld van creatieve professionals.
In dit lectoraat zijn er drie verschillende onderzoekslijnen ontwikkeld:
- Vernieuwde businessmodellen voor de creatieve praktijk
- Nieuwe vormen van transdisciplinaire samenwerking
- Impact en waarde van de kunsten