Het lectoraat werkte vanuit twee doelen:
- Bij professionals in allerlei praktijken hun onderzoekend vermogen versterken door het maken, spelen en vertellen in het professionele handelen aan te wakkeren.
- Met creatieve interventies vastgeroeste manieren van werken doorbreken.
Onderzoek naar de samensmelting van kunst en wetenschap
Het lectoraat Kunst en Professionalisering is door de mythe van de muzen geïnspireerd om vorm te geven aan kritische reflectie vorm en maakprocessen te betrekken in hoe je onderzoek doet.
Een kleine greep uit de onderzoeksvragen die centraal stonden:
- Wat is de rol van de kunstenaar in maatschappelijke vraagstukken?
- Hoe kan de docent zijn of haar eigen makerschap inzetten in het lesgeven?
- Hoe kunnen professionals en teams beter samenwerken door samen te maken?
De werkwijze
Het doorbreken van de scheiding tussen leren, onderzoeken, veranderen en maken en ontwikkelen daarvoor nieuwe manieren van werken. Voorbeelden hiervan zijn de theatrale dialoog, werk in opvoering, de kunst van het vragen en wendingen.
Onze partners
Wij werkten samen met partners binnen en buiten de kunstwereld, zoals de zorg, de overheid, cultuureducatie en andere soorten hoger en middelbaar onderwijs:- Vilans
- Politie
- De Baak
- Movisie
- LKCA
- ROC Midden-Nederland
- Platform Studio 21CS
De output
-
Maken, binnen en buiten de HKU learning communities, in samenwerking met verschillende schools van de HKU.
-
De organisatie van een jaarlijks onderzoeksfestival onder de titel ‘Musework Live’.
-
Diverse publicaties.
-
Een wekelijkse nieuwsbrief.
- Het ontwerpen van leer- en ontwikkeltrajecten
Musework
In een werkplaats deden we actie-onderzoek naar praktijkvraagstukken van professionals door als onderzoeker jezelf op het spel te zetten, in co-creatie samen te werken, nieuwe vormen van kennis te ontwikkelen en publiek te worden. Wij hebben dit persoonlijk maken genoemd, samen maken, kennis maken en publiek maken. De overkoepelende naam van dit onderzoeksplatform is Musework.Bekijk ons werk op musework.nl