Veerle Spronck

Veerle Spronck werkt bij HKU als associate lector, docent en onderzoeker.
Dr. Veerle Spronck (1993) studeerde Kunstgeschiedenis aan de Vrije Universiteit Amsterdam en voltooide daarna een interdisciplinaire onderzoeksmaster in 'Cultures of Arts, Science and Technology' aan de Universiteit Maastricht. Ze studeerde cum laude af op een etnografisch onderzoek naar de praktijk en methodes van artistiek onderzoek, waarvoor ze de LKCA Max van der Kamp Scriptieprijs ontving. Vanaf 2017 was ze als PhD-onderzoeker verbonden aan het Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music (MCICM) - een samenwerking tussen philharmonie zuidnederland, Universiteit Maastricht, en Hogeschool Zuyd (Lectoraat Autonomie en Openbaarheid in de Kunsten en Conservatorium Maastricht).

In haar PhD onderzocht Spronck hoe Nederlandse symfonieorkesten experimenteren met de rol van hun publiek om zo hun praktijk op nieuwe manieren maatschappelijk en artistiek relevant te maken. Ze schreef niet enkel over dit soort experimenten, maar werkte ook samen met collega-onderzoekers, orkest-staff en -musici aan het opzetten van concert-experimenten en het maken van een leermodel met etudes voor de veranderende orkestpraktijk.

Naast onderzoeker is Spronck ook docent; zij geeft les in cultuurtheorie, Science & Technology Studies en (artistieke) onderzoeksmethodes. Naast haar werk als associate lector bij HKU werkt Spronck als curator en programmamaker. Samen met Rosa Wevers maakt zij de podcast Kunstmatig, over het grensgebied tussen kunst en technologie. Daarnaast is zij op projectbasis werkzaam voor de Universiteit Maastricht, waar ze meewerkt in het onderzoeken, organiseren en cureren van concert-experimenten.

Publicaties