Ondernemen

Een van de onderzoeksgebieden van HKU is Ondernemerschap. In dit onderzoeksgebied bespreken we vraagstukken over economie en cultuur.

Dit doen we

Wat houdt dit onderzoeksgebied in?

HKU begeeft zich buiten de traditionele grenzen van de eigen vakgebieden en breidt zich uit naar andere gebieden om de beroepspraktijk relevant te houden. Het onderzoeksgebied ondernemerschap helpt deze visie verder invulling te geven en draagt bij aan vernieuwing van de creatieve beroepspraktijk. Het onderzoeksgebied beslaat het terrein van de creatieve industrie, kunst- en cultuurmanagement en cultureel ondernemerschap.

Onderscheidend karakter

HKU beschikt over de ruimte HKU X. Dit is een ondernemende leeromgeving voor studenten en alumni die hun bedrijf, project of idee verder willen brengen. Deelnemers krijgen bedrijfsadvies en ondersteuning bij financieringsaanvragen, volgen masterclasses, ontmoeten succesvolle creatieve ondernemers en werken samen aan hun ontwikkeling als professional.

Dit maken we

Projecten

Cultureel ondernemerschap wordt bijvoorbeeld vormgegeven in haalbaarheidsonderzoeken, die HKU met alumni en senior onderzoekers uitvoert in het kader van de Take Off-regeling van Regieorgaan SIA. Zo is er bijvoorbeeld marktonderzoek uitgevoerd naar een app die zorgt voor betere communicatie over wachtlijsten in de GGZ. Een ander mooi project is de rolstoelbank van Ongeremd die onlangs werd getest op festivals.

Dit zijn onze resultaten

Publicaties

Vanuit HKU verschijnen regelmatig boeken en andere publicaties. Deze kun je terugvinden in onze publicatiedatabase en onder HKU Press. Met onze publicaties willen we een brug vormen tussen onderzoek, onderwijs en werkveld. Ga met onderstaande button naar de publicaties van HKU!

Verbonden onderdelen

Contact

Contactpersoon: Marjolijn van den Berg (Coördinator Onderzoeksgebieden)
Email: marjolijn.vandenberg@hku.nl
Telefoon: +31 (0)30-2091509
Locatie: Nieuwekade 1