Audio DesignDe studie
Opleiding
Bachelor Creative Media and Game Technologies
Vorm
Voltijd
School
Muziek en Technologie
Graad
Bachelor of Science
Duur
4 jaar
ECTS
240
Type
Bachelor
Taal
Nederlands
CROHO-code
30036
Locatie(s)
IBB-laan
E-mail
sz@hku.nl

Net als bij alle afstudeerrichtingen van Muziek en Technologie vind je in Audio Design een mix van muziek, geluid en technologie. Bij deze richting is je focus: hoe giet ik door middel van technologie, muziek en geluid in een passende vorm? Je schrijft bijvoorbeeld software voor een installatie die met geluid reageert op de bewegingen van bezoekers. Of je zorgt door slim gebruik van microfoons en effecten dat de sound van een live band de sfeer van elk nummer volgt.

Bij ons leer je niet alleen techniek beheersen. Je kijkt met een bredere blik: hoe werkt de beleving van geluid en muziek bij een luisteraar? Welke beleving past het best bij een bepaald artistiek idee, en hoe kun je dat technisch vormgeven? Hiervoor leer je allerlei technologie kennen, op creatieve manieren inzetten en combineren. En als er iets ontbreekt, ontwerp je het zelf.

Dit alles leer je door in projecten dingen uit te proberen: via het maken leer je ook de theorie. Wij dagen je steeds uit om je blik te verbreden. We leggen niet alleen de werking van een reverb-plugin uit, maar ook de principes, zodat je met verschillende setups kunt werken en custom setups kunt ontwikkelen. We laten je werken met verschillende muziekgenres en -culturen, zodat je beter snapt hoe je je eigen muzikale keuzes maakt.

De technologie hoef je aan het begin van de opleiding natuurlijk nog niet te snappen. Belangrijk is dat je dingen wilt uitproberen en je eigen ideeën over de beleving en vormgeving van geluid op z'n kop durft te zetten. Of je uiteindelijk opnametechnicus, systeemontwerper of geluidskunstenaar wordt, maakt ons niet uit. Wat wel uitmaakt? Door de brede blik die je binnen de opleiding ontwikkelt, kun je doordachte eigen keuzes maken en bouwen aan een lange, gevarieerde carrière.

Audio DesignWat leer je
Audio Design

Wat leer je bij ons

  • Je ontwikkelt muzikaal inzicht en leert de opbouw van verschillende soorten muziek en klank ontleden.
  • Je leert alles over de beleving van geluid en hoe je die creëert met technologie. Bijvoorbeeld binnen de vakgebieden studiotechnologie/live audio, creative system design, klankontwerp, sonic interaction design en sound design.
  • Je leert creatieve oplossingen bedenken door conceptontwikkeling en het doen van onderzoek.
  • Je leert hoe je ondernemer kunt zijn. Hoe zit het werkveld in elkaar? Hoe kun jij jezelf het beste presenteren? Hoe krijg je opdrachten? Jij weet straks hoe je goed voorbereid aan het werk kunt.

Studieverloop

Jaar 1

Het eerste jaar is voor alle studenten hetzelfde. Je maakt kennis met veel verschillende, algemene onderwerpen. De structuren van verschillende muziekstromingen; de eigenschappen van klank en geluid; hoe je met technologie geluid kunt maken en manipuleren; de beginselen van programmeren. Je hoeft niet overal goed in te zijn, het gaat erom dat je door deze brede kennismaking het veld leert overzien. Daarmee leg je een basis voor je eigen positie en leer je goed samenwerken.

Jaar 2

In het tweede jaar houd je je blik breed, maar zoom je ook al wat meer in op je eigen positie in het vakgebied. Dit doe je door twee van de zeven focusgebieden binnen de studie te kiezen. Je richt je op die gebieden in twee blokken, met binnen ieder blok projecten, werkgroepen en theorielessen. Zowel theorie als praktijk zijn erop gericht dat je zelf creatief werk leert maken, op de manier die jou aanspreekt.



Jaar 3

In jaar drie kies je je professionele en artistieke profiel binnen je richting. Je begint net zoals in jaar twee met twee blokken gericht op je focusgebieden, met projecten, werkgroepen en theorielessen. Daarna doe je een stage en toets je alles wat je geleerd en ontwikkeld hebt in de praktijk. Het jaar eindigt met een groot project waarin je je profiel en kennis verder aanscherpt. Dat kan ook in het buitenland.

Jaar 4

In jaar vier doe je naast projecten een diepgaand onderzoek dat jouw maakpraktijk ondersteunt en de kracht van je eigen profiel nog verder versterkt. De tweede helft van het jaar besteed je aan afstudeerwerk, waarmee je de afstand tussen studie en praktijk overbrugt. Binnen een bedrijf, collectief of netwerk dat je vormt met een aantal medestudenten, werk je aan opdrachten die zijn gericht op de praktijk. Zo presenteer je je ook gelijk aan je toekomstige werkveld.

Audio DesignWat maak je
Audio Design

Wat maak je

Audio Design gaat over meer dan technologie alleen. Je ontwerpt of gebruikt geluidstechnologie altijd vanuit de ervaring van de gebruiker, in de breedste zin. Je maakt bijvoorbeeld soft- of hardware voor interactieve installaties in musea, of je bouwt een app om met behulp van AI geluiden te generen voor een live performance. Je kunt ook werken als technicus voor bands of in de studio, waarbij je met bestaande technologie een passende sound maakt.

Als Audio Designer werk je als zelfstandig professional aan projecten, of vast bij een studio of bedrijf. Vaak heb je in je werk te maken met andere vakgebieden, zoals bijvoorbeeld de games- of culturele industrie of de zorg. Jij zet de gewenste geluidservaring om in technologie, en brengt daarbij jouw unieke visie mee. Daarvoor heb je overzicht nodig over het hele proces: wat is het geluidsconcept en hoe breng je dat met – bestaande of zelfgebouwde – technologie tot leven?

In het werkveld is daarom vraag naar mensen die niet alleen maar 'een trucje' kennen, maar die overzicht en een eigen visie hebben. Als afgestudeerde van onze opleiding heb je een eigen, goed onderbouwde kijk op de beleving van geluid en hoe je die creëert met technologie. Daardoor kun je aan elk project dat je aanpakt, een waardevolle bijdrage leveren. En zit het vakgebied op je te wachten!

Alumni

Tarik Barri ontwerpt als sound designer zijn eigen soundtracks, maar ook zijn eigen visuals. Dat laatste doet hij onder meer voor Thom Yorke van Radiohead.

Salvador Breed heeft als sound designer onder andere het geluid ontworpen voor de Fashion Show 2016, van modeontwerpster Iris van Herpen.

Hugo Verweij is sound designer bij Apple en is verantwoordelijk voor al het geluid in de iPhones, iWatch en de Apple laptops.

Lucas van Tol is senior sound designer bij Guerrilla Games en is daar verantwoordelijk voor al het geluid van - bijvoorbeeld - de game Horizon Zero Dawn.
Audio DesignActueel
Audio Design

Wat speelt er

Audio DesignAanmelden en toelating
Audio Design

Aanmelden en toelating

In onderstaande video vind je alle informatie over de toelating bij de opleidingen van HKU Muziek en Technologie.

Toelatingsdata

Er zijn verschillende toelatingsrondes, bestaande uit twee selectiedagen. Zodra je je aanmeldt, word je op de eerstvolgende toelatingsronde ingepland.

Is er nog plek?

Je kunt je nog aanmelden voor de opleiding voor het studiejaar 2025-2026. Houd er rekening mee dat aanmeldingen die na 15 januari binnenkomen alleen een plek kunnen krijgen op basis van beschikbaarheid. Het kan dus gebeuren dat de opleiding toch opeens vol zit.

Vooropleiding

Voor het volgen van deze studie moet je minimaal vwo, havo, mbo (niveau 4) of een gelijkwaardig diploma hebben. Als je havo doet met een CM-profiel (Cultuur & Maatschappij) moet je ook wiskunde A of B in je pakket hebben. Als je niet het juiste diploma hebt kun je misschien een 21+ toets doen. Lees hier meer over de 21+ toets.

Beoordelingscriteria

Tijdens de selectieprocedure beoordelen we of de studie bij je past aan de hand van deze criteria:
  • Affiniteit met technologie
  • Affiniteit met klank en geluid
  • Muzikale aanleg

Selectieprocedure

Meld je met je DigiD aan via Studielink

Na je aanmelding via Studielink ontvang je informatie over de toelatingsprocedure en word je ingedeeld op een eerste toelatingsdag. Deze datum is bindend.

Thuisopdrachten

De online voorbereiding bestaat uit een aantal thuisopdrachten waar je gemiddeld zo’n drie weken de tijd voor nodig hebt. Heb je je voor meer dan één studie binnen Muziek en Technologie aangemeld? Dan gelden de opdrachten voor alle opleidingen in kwestie. Je hoeft ze dus maar één keer te maken.


Als je je opdrachten op tijd inlevert, word je uitgenodigd voor de eerste toelatingsdag.

Er zijn twee toelatingsdagen.

Op de eerste toelatingsdag maak je een online toets. Deze duurt ongeveer 45 minuten en test je kennis van algemene muziekleer, je vaardigheid in solfège (intervallen, drieklanken, inclusief omkeringen, ritmisch dictee en melodisch dictee), je kennis van muziektechnologie en geluidsleer en je rekenvaardigheid. Per e-mail krijg je te horen of je door mag naar de tweede toelatingsdag. Dit is afhankelijk van de uitslag van de toets en de beoordeling van het materiaal dat je online hebt ingeleverd.

Op de eventuele tweede toelatingsdag heb je een gesprek met de toelatingscommissie. Het gesprek gaat over jouw toelatingsmateriaal en jouw kijk op de studie en het werkveld. Het is een open gesprek waarin we hopen dat je als kandidaat zo goed mogelijk tot je recht komt.

Per e-mail krijg je na ongeveer drie weken te horen of je bent toegelaten.

Studiekosten / Hard- en software eisen


Studiekosten

HKU kent verschillende collegegeldtarieven: wettelijk en instellingscollegegeld. Afhankelijk van jouw situatie betaal je wettelijk of instellingscollegegeld.

Wil je weten wat je straks moet betalen? Raadpleeg onze Collegegeldwizard!

Waar moet mijn laptop en software aan voldoen?

Voor je toelating geldt:
HKU Muziek en Technlogie geeft bewust geen tips over te gebruiken software en hardware in aanloop naar de toelating, het is namelijk niet relevant waar een kandidaat mee werkt. Het belangrijkst is dat een kandidaat bij de toelating laat zien dat hij/zij met de voor die persoon beschikbare technologische middelen tot creatief muzikaal werk is gekomen en dat de kandidaat daarbij het een en ander kan vertellen over de afwegingen bij het maken van dat werk. Deze technologische middelen kunnen zeer uiteenlopend van aard zijn, van oude taperecorders, analoge mengtafels en 4 sporen cassettedecks, tot hedendaagse software zoals MaxMSP, Logic, Protools, Cubase, FL studio en Ableton, en van hardware zoals AKAI MPC's, tot gratis open source software zoals PureData, Ardour en Audacity.
Bij de toelating is het hebben van vaardigheid in de specifieke DAW's die tijdens de studie gebruikt worden geen criterium. Bij de toelating is het hebben van vaardigheid in willekeurig welke DAW wel een pluspunt.

Voor studenten geldt:
M&T stelt bewust geen specifieke soft- en hardware verplicht tijdens de studie. Hoewel het in principe mogelijk is de studie te volgen zonder eigen soft- en hardware, maken veel studenten gebruik van een eigen laptop met software, zowel Windows, MacOS als Linux. Over het algemeen bepalen studenten zelf tijdens de eerste periode van de propedeuse wat voor hen de meest geschikte setup is, op basis van advies en informatie van medestudenten en docenten.

Aanvullende vragen?
Neem contact op met HKU Servicebalie Studentzaken:
T: 030-2091540
E: sz@hku.nl
  • Een laptop of computer is essentieel.

Wil je meer weten?

Bekijk dan eerst de veelgestelde vragen. Kom je er nog niet uit? Neem dan contact op met Servicebalie Studentenzaken. Zij helpen je met vragen over (bijna) alles wat met studeren aan HKU te maken heeft.

Contact