Net als bij alle afstudeerrichtingen van Muziek en Technologie vind je in Sound Design een mix van geluid, muziek en technologie. Bij deze richting is je focus: hoe gebruik ik technologie om betekenisvol geluid te maken? Bijvoorbeeld geluid dat je meezuigt een VR-wereld in, of dat het thema van een toneelstuk versterkt. Maar het kan ook het maken van een dancetrack zijn.
Bij ons leer je met een brede blik kijken: hoe beleeft je luisteraar geluid en hoe gebruik je technologie om daarmee te spelen? Je leert hoe je geluid kunt inzetten om een extra dimensie toe te voegen aan andere media zoals een film of game. Of hoe je met jouw zelfgemaakte geluiden een unieke sound kunt maken in je tracks, door de grenzen tussen geluid en muziek op te zoeken.
Dit alles doe je door in projecten dingen uit te proberen: via het maken leer je ook de theorie en ontwikkel je je eigen sound. Wij dagen je daarbij steeds uit om verder te kijken. We vertellen bijvoorbeeld niet (alleen) over 'de knopjes', maar ook over de voordelen en beperkingen van verschillende DAW's en hoe mensen geluid waarnemen. We laten je werken met verschillende muziekgenres en -culturen, zodat je beter snapt hoe je je eigen keuzes maakt.
In de studie stellen we de inhoud centraal: wat wil ik vertellen, welke middelen pas ik toe en in welke stijl. Daardoor leer je als vanzelf welke tools daarbij passen. De technologie hoef je aan het begin van de opleiding dus nog niet te snappen. Belangrijk is dat je dingen wilt uitproberen en je eigen begrip van geluid op z'n kop durft te zetten. Of je uiteindelijk uitkomt bij dancetracks, arthouse films of een compleet eigen sound library ontwerpt, maakt ons niet uit. Wat wel uitmaakt? Door de brede blik die je binnen onze opleiding ontwikkelt, kun je doordachte eigen keuzes maken en bouwen aan een lange, gevarieerde carrière.
Sound Design
Over de studie
- Opleiding
- Bachelor Creative Media and Game Technologies
- Vorm
- Voltijd
- School
- Muziek en Technologie
- Graad
- Bachelor of Science
- Duur
- 4 jaar
- ECTS
- 240
- Type
- Bachelor
- Taal
- Nederlands
- CROHO-code
- 30036
- Locatie(s)
- IBB-laan
- sz@hku.nl
- Telefoon
- 030 - 209 15 40
Studie in Cijfers
Weten hoe deze Bachelor scoort in vergelijking met andere opleidingen?
Wat leer je
- Je ontwikkelt muzikaal inzicht en leert de opbouw van verschillende soorten muziek en klank ontleden.
- Je leert alles over de betekenis en beleving van geluid in allerlei contexten. Bijvoorbeeld binnen de vakgebieden sound design, creative system design, klankontwerp, sonic interaction design en studiotechnologie/live audio.
- Je leert creatieve oplossingen bedenken door conceptontwikkeling en het doen van onderzoek.
- Je leert hoe je ondernemer kunt zijn. Hoe zit het werkveld in elkaar? Hoe kun jij jezelf het beste presenteren? Hoe krijg je opdrachten? Jij weet straks hoe je goed voorbereid aan het werk kunt.
Studieverloop
Wat maak je
Sound Design gaat over meer dan alleen geluid maken bij films. Je kunt overal aan de slag waar klank of geluid met betekenis nodig is. Dat kan voor een film zijn, maar ook voor theater, games of podcasts. Maar je kunt ook een hele andere kant op, en gaan werken als zelfstandig kunstenaar. Overal waar geluid nodig is dat de juiste emoties en reacties bij mensen oproept, liggen kansen voor jou.
Als Sound Designer werk je als zelfstandig professional aan projecten, of vast bij een studio. Vaak heb je in je werk te maken met andere vakgebieden, zoals bijvoorbeeld de film-, games-, theater- of bedrijfswereld. Jij bepaalt welke gebruikerservaring en geluidsbeleving nodig zijn, waarbij je jouw unieke visie meeneemt. Daarnaast houd je het hele proces in de gaten: snel schakelen en bedenken wat je gaat maken, hoe dat past bij de vraag, en hoe je het technisch gaat neerzetten.
In het werkveld is daarom vraag naar mensen die niet alleen maar 'een trucje' kennen, maar die overzicht en een eigen visie meebrengen. Als afgestudeerde van onze opleiding heb je een eigen, goed onderbouwde kijk op de betekenis en beleving van geluid in allerlei contexten. Daardoor kun je aan elk project dat je aanpakt, een waardevolle bijdrage leveren. En zit het vakgebied op je te wachten!
Wat speelt er
Aanmelden en toelating
In onderstaande video vind je alle informatie over de toelating bij de opleidingen van HKU Muziek en Technologie.
Toelatingsdata
Er zijn verschillende toelatingsrondes, bestaande uit twee selectiedagen. Zodra je je aanmeldt, word je op de eerstvolgende toelatingsronde ingepland.
Is er nog plek?
Je kunt je nog aanmelden voor de opleiding voor het studiejaar 2025-2026. Houd er rekening mee dat aanmeldingen die na 15 januari binnenkomen alleen een plek kunnen krijgen op basis van beschikbaarheid. Het kan dus gebeuren dat de opleiding toch opeens vol zit.
Vooropleiding
Voor het volgen van deze studie moet je minimaal vwo, havo, mbo (niveau 4) of een gelijkwaardig diploma hebben. Als je havo doet met een CM-profiel (Cultuur & Maatschappij) moet je ook wiskunde A of B in je pakket hebben. Als je niet het juiste diploma hebt kun je misschien een 21+ toets doen. Lees hier meer over de 21+ toets.Selectieprocedure
Studiekosten / Hard- en software eisen
HKU kent verschillende collegegeldtarieven: wettelijk en instellingscollegegeld. Afhankelijk van jouw situatie betaal je wettelijk of instellingscollegegeld.
Wil je weten wat je straks moet betalen? Raadpleeg onze Collegegeldwizard!
Waar moet mijn laptop en software aan voldoen?
Voor je toelating geldt:
HKU Muziek en Technlogie geeft bewust geen tips over te gebruiken software en hardware in aanloop naar de toelating, het is namelijk niet relevant waar een kandidaat mee werkt. Het belangrijkst is dat een kandidaat bij de toelating laat zien dat hij/zij met de voor die persoon beschikbare technologische middelen tot creatief muzikaal werk is gekomen en dat de kandidaat daarbij het een en ander kan vertellen over de afwegingen bij het maken van dat werk. Deze technologische middelen kunnen zeer uiteenlopend van aard zijn, van oude taperecorders, analoge mengtafels en 4 sporen cassettedecks, tot hedendaagse software zoals MaxMSP, Logic, Protools, Cubase, FL studio en Ableton, en van hardware zoals AKAI MPC's, tot gratis open source software zoals PureData, Ardour en Audacity.
Bij de toelating is het hebben van vaardigheid in de specifieke DAW's die tijdens de studie gebruikt worden geen criterium. Bij de toelating is het hebben van vaardigheid in willekeurig welke DAW wel een pluspunt.
Voor studenten geldt:
M&T stelt bewust geen specifieke soft- en hardware verplicht tijdens de studie. Hoewel het in principe mogelijk is de studie te volgen zonder eigen soft- en hardware, maken veel studenten gebruik van een eigen laptop met software, zowel Windows, MacOS als Linux. Over het algemeen bepalen studenten zelf tijdens de eerste periode van de propedeuse wat voor hen de meest geschikte setup is, op basis van advies en informatie van medestudenten en docenten.
Aanvullende vragen?
Neem contact op met HKU Servicebalie Studentzaken:
T: 030-2091540
E: sz@hku.nl
Wil je meer weten?
Bekijk dan eerst de veelgestelde vragen. Kom je er nog niet uit? Neem dan contact op met Servicebalie Studentenzaken. Zij helpen je met vragen over (bijna) alles wat met studeren aan HKU te maken heeft.