Transformation through Interactive Narrative Design

Christian Roth leidt het tweejarige onderzoeksproject Transformation through Interactive Narrative Design. Hij onderzoekt de artistieke, pedagogische en academische perspectieven op de transformerende kracht van toegepaste Interactive Narrative Design (IND).

Het postdocproject Transformation through Interactive Narrative Design (TIND) van mediapsycholoog dr. Christian Roth maakt deel uit van het lectoraat Performative Maakprocessen en van HKU Games. Christian verweeft zo onderwijs en praktijkgericht onderzoek. Hij onderzoekt de artistieke, pedagogische en academische perspectieven op de transformerende kracht van toegepaste Interactive Narratvive Design (IND).

Diepere reflectie

IND biedt agency: het vermogen om op betekenisvolle wijze invloed uit te oefenen op het verloop en de uitkomst van een verhaal. Daardoor heeft het de potentie om emotionele impact te genereren en transformerende verandering teweeg te brengen. Het stelt interactors in staat om verschillende perspectieven te verkennen en de consequenties van hun keuzes echt te voelen. Dit leidt tot een diepere en genuanceerdere reflectie op complexe vraagstukken met meerdere belanghebbenden – wat van grote waarde kan zijn voor opkomende toepassingen in kunst en educatie.

Effectievere artefacten

Binnen dit tweejarige postdoconderzoek bestudeert Christian hoe ontwerpers van interactieve narratieven worden opgeleid. Het doel is om onderwijsstrategieën en leermiddelen te ontwikkelen voor kunstenaars en ontwerpers – zoals game- en interaction designers – zodat zij effectievere artefacten kunnen creëren. Het TIND-project stelt ontwerpers in staat zich te ontwikkelen via een interdisciplinair perspectief, waarbij toegepaste game design, immersief theater, gedrags- en cognitieve psychologie en onderwijskunde samenkomen. IND is een complex en uitdagend interdisciplinair veld. Ontwerpkennis uit andere media kan vaak niet één-op-één worden overgenomen. Als relatief nieuw medium kent het unieke technische en ervaringsgerichte mogelijkheden. Dit vraagt om praktijkgericht onderzoek naar onderwijsformats die zowel het potentieel van IND aantonen als veelvoorkomende leeruitdagingen in kaart brengen en helpen overwinnen.

Aanstaande ontwerpers ondersteunen

Het project heeft als doel een raamwerk te ontwikkelen voor het ontwerpen en evalueren van betekenisvolle interactieve narratieve ervaringen die effectief inspelen op cognitieve en emotionele processen zoals reflectie, inzicht, begrip en gedragsverandering. Het levert tools, methodes en werkvormen op die (aanstaande) narratieve ontwerpers ondersteunen, met een interdisciplinaire benadering waarbij game design, immersief theater, psychologie en onderwijskunde worden geïntegreerd.

Praktijkvoorbeelden

Een goed voorbeeld van het bieden van diverse perspectieven op een complex thema is de narratieve simulatie Mission Zhobia: Winning the Peace, die wordt gebruikt voor de training van vredeshandhavers. Of de nieuwsgame I am Mosul, die oorlog dichtbij brengt door gebruikers keuzes te laten maken over overleven in hun eigen Nederlandse stad, alsof daar oorlog zou zijn. En Adventures with Anxiety, een interactieve ervaring waarin je speelt als de angst zelf – belichaamd in een wolf – en zo een vernieuwend inzicht krijgt in de beleving van angst.

Christian Roth

Toekomst en impact

Het HKU-onderwijs wil studenten voorbereiden op succes in de creatieve industrieën. IND speelt hierin een belangrijke rol – nu én in de toekomst – binnen onderwijs, kunst en entertainment. Door agency te bieden, maakt het emoties los en kan het transformerende veranderingen aanwakkeren. Het stelt deelnemers in staat hun eigen keuzes te wegen, verschillende perspectieven te verkennen en complexe maatschappelijke kwesties beter te begrijpen. Dat kan bijdragen aan de effectiviteit van artistieke en educatieve innovaties.

Versterken en doorontwikkelen

Doel van het TIND-project is een verzameling van ontwerptools en werkmethodes voor interdisciplinaire workshops en cursussen, die geïntegreerd kunnen worden in verschillende curricula binnen de HKU. Daarmee versterkt het bestaande programma’s en helpt het bij de doorontwikkeling van opleidingsmethoden. Na voltooiing levert dit postdocproject een breed inzetbare trainingsmethode op, gericht op het benutten van de kracht van interactieve storytelling voor transformerende impact – zowel op persoonlijk als op maatschappelijk niveau.

Transformation through Interactive Narrative Design

  • Christian Roth: christian.roth@hku.nl

  • Er wordt nauw samengewerkt met de opleidingen van Games. De minor Interactive Narrative Design wordt jaarlijks aangeboden en er worden HKU-brede seminars gegeven. Onderwijsevaluaties en literatuur worden gebruikt om aanpassingen te doen binnen het onderwijs en de industrie.