Muzikale vertolking van patiëntverhalen
Je kritische zelf uitzetten
Hoe vertaal zo’n verhaal dan in een eigen tekst en melodie? Hoe ziet zo’n maakproces eruit? Voor Noah begon dat met het opschrijven van haar associaties bij het verhaal. Daarna gaf ze er door het maken van een metrum en rijm meer vorm aan. Zo kwam ze al snel tot een tekst. “Zodra ik vast kwam te zitten ben ik gaan freewriten; gewoon twee minuten lang alles opschrijven wat in me opkwam”, vertelt Noah. “Het is belangrijk om já tegen ideeën te zeggen”, vult Madelief (Musician 3.0) aan. “Heel veel ja zeggen. Alles is goed. Je bedenkt later wel of het ook echt goed of bruikbaar is. Het heeft heel erg te maken met je kritische zelf even uitzetten. Ik denk dat het heel verleidelijk is om tijdens het maken te denken: ‘O, maar dit is stom’, of: ‘Dit akkoord gebruik ik in ieder liedje’. Dan kom je natuurlijk nergens.”
Tot strakjes
Volgens Madelief is het echter geen kwestie van negatieve gedachtes negeren, maar ze tijdelijk parkeren. “Je moet alles erkennen, maar ook kunnen zeggen: oké negatieve gedachte, tot strakjes. Het is een balans tussen nadenken en maken, maar niet tegelijk. We krijgen bij Musician 3.0 ook veel les in hoe je met jezelf omgaat tijdens maakprocessen en we hebben improvisatielessen. Dat stimuleert heel erg het ja zeggen tegen ideeën, omdat je in het moment iets moet doen.”
Muziek om nooit te vergeten
Hoewel de presentatie op het Betweter Festival door haperende apparatuur niet uitpakte zoals gehoopt, zien de studenten het wel zitten meer van dit soort opdrachten te doen in de toekomst. Noah: “Het is een mooie combinatie van werken in opdracht en de volledige creatieve vrijheid hebben. In dit geval kreeg je het kader van het patiëntverhaal, maar verder ook veel ruimte voor eigen invulling. Dat je daar dan een klein budget voor krijgt, is natuurlijk ook wel echt heel leuk. Daarnaast spreken opdrachten met zo’n maatschappelijk thema mij erg aan. Ik denk dat muziek een hierin belangrijke rol kan spelen. Zo lijkt het me interessant iets op te zetten voor mensen met dementie. Hierbij zie je dat muziek, anders dan tekst, echt kan blijven hangen en iets teweegbrengt.”