Kun je iets meer vertellen over Onthecht?
‘In het eerste gedeelte van het spel leer je mijn overgrootouders goed kennen. Er is op dat moment nog geen oorlog. Hartog en Sientje zijn verliefd en gelukkig. Ze wonen samen en hebben een dochter, Ruby. Dan start de sluimerende periode van de propaganda, waarin Joden het slachtoffer zijn van geweld, pesterijen en onderdrukking. Niet veel later wordt hun grote angst werkelijkheid: het echtpaar moet hun dochter afstaan, ze worden gedeporteerd naar vernietigingskamp Sobibor en eindigen in de gaskamer. Als speler doorloop je al deze fases en moet je Hartog en Sientje begeleiden naar hun laatste dagen. Hierdoor wordt de ervaring nog persoonlijker. Onthecht laat zien hoe het normale, gelukkige leven zomaar om kan omslaan in een hel.’
Waarom wilde je deze game maken?
‘Het doel van de holocaust was om hele groeperingen uit te wissen. Documenten, foto’s en persoonlijke spullen van slachtoffers werden vernietigd of verkocht. Alles om te laten lijken of ze nooit bestaan hebben. Dit wilde ik tegengaan. Ik wilde mijn overgrootouders een stem geven; de herinnering aan hen weer tastbaar maken. Ook voor mezelf: ik had nauwelijks een beeld van hen. Daarnaast was het voor mijzelf ook een stuk verwerking van intergenerationeel trauma.’
Hoe zag dat verwerkingsproces eruit?
‘Voor de game heb ik samengewerkt met Stichting Sobibor. Ik heb hierdoor veel boeken, documentaires en verslagen kunnen bekijken. Tot in detail kwam ik alles over de dood van mijn overgrootouders te weten. Gruwelijke details: hoe ze zijn vermoord, hoelang het duurde en hoe de gaskamers eruit zagen. Dat hakte er behoorlijk in. Hoewel ikzelf officieel tot de derde generatie oorlogsslachtoffers behoor, voelde ik me voorheen zelf nooit écht slachtoffer. Dat ik er zoveel last van zou hebben had ik eigenlijk niet verwacht. Het klinkt gek, maar uiteindelijk heeft mijn onderzoek er wel voor gezorgd dat ik het kon verwerken. Ik kon een beeld vormen en onder ogen zien wat er daadwerkelijk gebeurd is.’