De gemeente Utrecht schakelt hierbij de hulp in van HKU-studenten Bradley van Ewijk, Nathalie Verduin, Nox Ebben Schoenmakers en UU-studenten Bram van den Akker en Zuchi Zheng. Bradley: 'De Gemeente Utrecht heeft ons gevraagd ons te richten op de studenten uit de stad. Het zijn veelal studenten die hun fiets overal en nergens neerzetten. We zijn gaan onderzoeken hoe we deze groep het beste konden bereiken. Omdat bijna alle studenten in het bezit zijn van een smartphone, hebben we gekozen voor het ontwikkelen van een app. Daarnaast hebben we onderzocht hoe we deze gebruikersgroep konden sturen of aanzetten tot een bepaalde actie. Het belonen van positief gedrag bleek hiervoor het beste te werken, met andere woorden: een beloningssysteem. We hebben hiervoor een prototype van een app gemaakt waarmee gebruikers punten kunnen verdienen.
Gratis bakkie en boodschappen
Als gebruiker maak je een account aan, waar een barcode aan gekoppeld wordt. Deze barcode plak je op je fiets en laat je scannen bij een van de gratis fietsenstallingen in de stad. Hiermee verdien je punten, hiermee kan je de strijd aangaan met andere gebruikers. Een leuk wedstrijdelement dat mensen uitdaagt om zoveel mogelijk punten te behalen. Daarnaast kun je de punten ook ingewisselen voor beloningen zoals koffie, thee of korting op boodschappen.'
Pitchen bij Gemeente Utrecht
'Tijdens de Showcase op HKU hebben we een playtest uitgevoerd. Bezoekers waren enthousiast en gaven aan dat ze zo’n app zeker zouden gebruiken. De app hebben we daarna gepitcht bij de Gemeente Utrecht en ook zij waren erg positief. Niet alleen over het idee van de app, maar ook over het ontwerp. Het design sluit namelijk mooi aan op de huisstijl van de gemeente. Ze gaan nu bekijken of het haalbaar is om de app echt te laten ontwikkelen. Als team zijn we heel blij met het resultaat en hebben we ook veel geleerd. Het was interessant om als groep langere tijd samen te werken en te leren van elkaar. Daarnaast hebben we veel kennis opgedaan op het gebied van app-ontwikkeling en alles wat daarbij komt kijken, zoals het uitvoeren van een etnografisch onderzoek vooraf.’