Music Design for Games and InteractionDe studie
Opleiding
Bachelor Music
Vorm
Voltijd
School
Muziek en Technologie
Graad
Bachelor of Music
Duur
4 jaar
ECTS
240
Type
Bachelor
Taal
Nederlands
CROHO-code
34739
Locatie(s)
IBB-laan
E-mail
sz@hku.nl


Net als bij alle afstudeerrichtingen van Muziek en Technologie vind je in Music Design for Games and Interaction een mix van muziek, geluid en technologie. Bij deze richting is je focus: hoe gebruik ik technologie om betekenisvol interactief geluid te maken? Je ontwerpt bijvoorbeeld een geluidssysteem voor een game, dat aansluit bij de emoties en situaties in het spel en een meeslepende ervaring oplevert.

Studeren bij ons gaat verder dan leren over geluidsontwerp, het gebruiken van systemen en muziekproductie. Je krijgt ook inzicht in de onderliggende technologieën en de principes van hoe mensen geluid ervaren en erop reageren. Daardoor leer je kritisch nadenken over interacties van gebruikers met geluid of muziek, en kun je voor elke situatie een geluidsontwerp maken dat de meest passende ervaring oplevert.

Dit alles leer je door in projecten en opdrachten dingen uit te proberen: via het maken leer je ook de theorie. Wij dagen je steeds uit om je blik te verbreden. We leren je niet alleen werken met systemen als FMOD, Wwise en AI, maar vanuit bredere principes je ontwerp te analyseren, zoals 'hoe maak ik een interessante videogame zonder visuals'? We laten je ook werken met verschillende muziekgenres en -culturen, zodat je beter snapt hoe je je eigen keuzes maakt.

De technologie hoef je aan het begin van de opleiding natuurlijk nog niet te snappen. Belangrijk is dat je dingen wilt uitproberen en je eigen ideeën over geluidsontwerp en interactie op z'n kop durft te zetten. Of je uiteindelijk interactief muziekontwerper in een gamestudio wordt, of geluid ontwerpt bij een techbedrijf, maakt ons niet uit. Wat wel uitmaakt? Door de brede blik die je binnen de opleiding ontwikkelt, kun je betekenisvolle en boeiende ervaringen ontwerpen voor welke toepassing dan ook, en bouwen aan een lange, gevarieerde carrière.

Music Design for Games and InteractionWat leer je
Music Design for Games and Interaction

Wat leer je

  • Je ontwikkelt muzikaal inzicht en leert de opbouw van verschillende soorten muziek en klank ontleden.
  • Je leert alles over hoe mensen interactief geluid ervaren. Bijvoorbeeld binnen de vakgebieden creative system design, sonic interaction design, compositie en sound design.
  • Je leert creatieve oplossingen bedenken door conceptontwikkeling en het doen van onderzoek.
  • Je leert hoe je ondernemer kunt zijn. Hoe zit het werkveld in elkaar? Hoe kun jij jezelf het beste presenteren? Hoe krijg je opdrachten? Jij weet straks hoe je goed voorbereid aan het werk kunt.

Studieverloop

Jaar 1

Het eerste jaar is voor alle studenten hetzelfde. Je maakt kennis met veel verschillende, algemene onderwerpen. De structuren van verschillende muziekstromingen; de eigenschappen van klank en geluid; hoe je met technologie geluid kunt maken en manipuleren; de beginselen van programmeren. Je hoeft niet overal goed in te zijn, het gaat erom dat je door deze brede kennismaking het veld leert overzien. Daarmee leg je een basis voor je eigen positie en leer je goed samenwerken.

Jaar 2

In het tweede jaar houd je je blik breed, maar zoom je ook al wat meer in op je eigen positie in het vakgebied. Dit doe je door twee van de zeven focusgebieden binnen de studie te kiezen. Je richt je op die gebieden in twee blokken, met binnen ieder blok projecten, werkgroepen en theorielessen. Zowel theorie als praktijk zijn erop gericht dat je zelf creatief werk leert maken, op de manier die jou aanspreekt.

Jaar 3

In jaar drie kies je je professionele en artistieke profiel binnen je richting. Je begint net zoals in jaar twee met twee blokken gericht op je focusgebieden, met projecten, werkgroepen en theorielessen. Daarna doe je een stage en toets je alles wat je geleerd en ontwikkeld hebt in de praktijk. Het jaar eindigt met een groot project waarin je je profiel en kennis verder aanscherpt. Dat kan ook in het buitenland.

Jaar 4

In jaar vier doe je naast projecten een diepgaand onderzoek dat jouw maakpraktijk ondersteunt en de kracht van je eigen profiel nog verder versterkt. De tweede helft van het jaar besteed je aan afstudeerwerk, waarmee je de afstand tussen studie en praktijk overbrugt. Binnen een bedrijf, collectief of netwerk dat je vormt met een aantal medestudenten, werk je aan opdrachten die zijn gericht op de praktijk. Zo presenteer je je ook gelijk aan je toekomstige werkveld.

Music Design for Games and InteractionWat maak je
Music Design for Games and Interaction

Wat maak je

Muziekontwerp voor interactie gaat over meer dan geluid en muziek bij games. Je kunt als interactief componist bij een grote gamestudio werken, maar bijvoorbeeld ook aan de slag als ontwerper van interactieve geluidservaringen voor mensen met een visuele beperking. Of je maakt muzieksystemen voor festivals, musea, escaperooms of pretparkattracties. Overal waar interactief geluid een rol speelt, liggen kansen voor jou.

Als Sonic Interaction Designer werk je als zelfstandig professional aan projecten, of vast bij een studio. Vaak heb je in je werk te maken met andere vakgebieden, zoals bijvoorbeeld de gamesindustrie, product design of de zorg. Jij zet de gewenste gebruikerservaring om in een interactief geluidssysteem, en brengt daarbij jouw unieke visie mee. Ook moet je het hele proces doorhebben: snel schakelen en bedenken wat je gaat maken, hoe dat past bij de vraag, en hoe je het technisch gaat neerzetten.

In het werkveld is daarom vraag naar mensen die niet alleen maar 'een trucje' kennen, maar die overzicht en een eigen visie meebrengen. Als afgestudeerde van onze opleiding heb je een eigen, goed onderbouwde kijk op hoe mensen interactief geluid ervaren. Daardoor kun je aan elk project dat je aanpakt, een waardevolle bijdrage leveren. En zit het vakgebied op je te wachten!

Music Design for Games and InteractionActueel
Music Design for Games and Interaction

Wat speelt er

Music Design for Games and InteractionAanmelden en toelating
Music Design for Games and Interaction

Aanmelden en toelating

In onderstaande video vind je alle informatie over de toelating bij de opleidingen van HKU Muziek en Technologie.

Toelatingsdata

Er zijn verschillende toelatingsrondes, bestaande uit twee selectiedagen. Zodra je je aanmeldt, word je op de eerstvolgende toelatingsronde ingepland.

Is er nog plek?

Je kunt je nog aanmelden voor de opleiding voor het studiejaar 2025-2026. Houd er rekening mee dat aanmeldingen die na 15 januari binnenkomen alleen een plek kunnen krijgen op basis van beschikbaarheid. Het kan dus gebeuren dat de opleiding toch opeens vol zit.

Vooropleiding

Voor het volgen van deze studie moet je minimaal vwo, havo, mbo (niveau 4) of een gelijkwaardig diploma hebben. Als je niet het juiste diploma hebt kun je misschien een 18+/21+ toets doen. Lees hier meer over de 18+/21+ toets.
Meld je met je DigiD aan via Studielink

Na je aanmelding via Studielink ontvang je informatie over de toelatingsprocedure en word je ingedeeld op een eerste toelatingsdag. Deze datum is bindend.

De online voorbereiding bestaat uit een aantal thuisopdrachten waar je gemiddeld zo’n drie weken de tijd voor nodig hebt. Heb je je voor meer dan één studie binnen Muziek en Technologie aangemeld? Dan gelden de opdrachten voor alle opleidingen in kwestie. Je hoeft ze dus maar één keer te maken.


Als je je opdrachten op tijd inlevert, word je uitgenodigd voor de eerste toelatingsdag.

Er zijn twee toelatingsdagen.

Op de eerste toelatingsdag maak je een online toets. Deze duurt ongeveer 45 minuten en test je kennis van algemene muziekleer, je vaardigheid in solfège (intervallen, drieklanken, inclusief omkeringen, ritmisch dictee en melodisch dictee), je kennis van muziektechnologie en geluidsleer en je rekenvaardigheid. Per e-mail krijg je te horen of je door mag naar de tweede toelatingsdag. Dit is afhankelijk van de uitslag van de toets en de beoordeling van het materiaal dat je online hebt ingeleverd.

Op de eventuele tweede toelatingsdag heb je een gesprek met de toelatingscommissie. Het gesprek gaat over jouw toelatingsmateriaal en jouw kijk op de studie en het werkveld. Het is een open gesprek waarin we hopen dat je als kandidaat zo goed mogelijk tot je recht komt.
Per e-mail krijg je na ongeveer drie weken te horen of je bent toegelaten.

Studiekosten / Hard- en software eisen

Studiekosten

HKU kent verschillende collegegeldtarieven: wettelijk en instellingscollegegeld. Afhankelijk van jouw situatie betaal je wettelijk of instellingscollegegeld.

Wil je weten wat je straks moet betalen? Raadpleeg onze Collegegeldwizard!

Waar moet mijn laptop en software aan voldoen?

Voor je toelating geldt:
HKU Muziek en Technlogie geeft bewust geen tips over te gebruiken software en hardware in aanloop naar de toelating, het is namelijk niet relevant waar een kandidaat mee werkt. Het belangrijkst is dat een kandidaat bij de toelating laat zien dat hij/zij met de voor die persoon beschikbare technologische middelen tot creatief muzikaal werk is gekomen en dat de kandidaat daarbij het een en ander kan vertellen over de afwegingen bij het maken van dat werk. Deze technologische middelen kunnen zeer uiteenlopend van aard zijn, van oude taperecorders, analoge mengtafels en 4 sporen cassettedecks, tot hedendaagse software zoals MaxMSP, Logic, Protools, Cubase, FL studio en Ableton, en van hardware zoals AKAI MPC's, tot gratis open source software zoals PureData, Ardour en Audacity.
Bij de toelating is het hebben van vaardigheid in de specifieke DAW's die tijdens de studie gebruikt worden geen criterium. Bij de toelating is het hebben van vaardigheid in willekeurig welke DAW wel een pluspunt.

Voor studenten geldt:
M&T stelt bewust geen specifieke soft- en hardware verplicht tijdens de studie. Hoewel het in principe mogelijk is de studie te volgen zonder eigen soft- en hardware, maken veel studenten gebruik van een eigen laptop met software, zowel Windows, MacOS als Linux. Over het algemeen bepalen studenten zelf tijdens de eerste periode van de propedeuse wat voor hen de meest geschikte setup is, op basis van advies en informatie van medestudenten en docenten.

Aanvullende vragen?
Neem contact op met HKU Servicebalie Studentzaken:
T: 030-2091540
E: sz@hku.nl
  • Een laptop of computer is essentieel.

Wil je meer weten?

Bekijk dan eerst de veelgestelde vragen. Kom je er nog niet uit? Neem dan contact op met Servicebalie Studentenzaken. Zij helpen je met vragen over (bijna) alles wat met studeren aan HKU te maken heeft.

Contact