Net als bij alle afstudeerrichtingen van Muziek en Technologie vind je in Music Design for Games and Interaction een mix van muziek, geluid en technologie. Bij deze richting is je focus: hoe gebruik ik technologie om betekenisvol interactief geluid te maken? Je ontwerpt bijvoorbeeld een geluidssysteem voor een game, dat aansluit bij de emoties en situaties in het spel en een meeslepende ervaring oplevert.
Studeren bij ons gaat verder dan leren over geluidsontwerp, het gebruiken van systemen en muziekproductie. Je krijgt ook inzicht in de onderliggende technologieën en de principes van hoe mensen geluid ervaren en erop reageren. Daardoor leer je kritisch nadenken over interacties van gebruikers met geluid of muziek, en kun je voor elke situatie een geluidsontwerp maken dat de meest passende ervaring oplevert.
Dit alles leer je door in projecten en opdrachten dingen uit te proberen: via het maken leer je ook de theorie. Wij dagen je steeds uit om je blik te verbreden. We leren je niet alleen werken met systemen als FMOD, Wwise en AI, maar vanuit bredere principes je ontwerp te analyseren, zoals 'hoe maak ik een interessante videogame zonder visuals'? We laten je ook werken met verschillende muziekgenres en -culturen, zodat je beter snapt hoe je je eigen keuzes maakt.
De technologie hoef je aan het begin van de opleiding natuurlijk nog niet te snappen. Belangrijk is dat je dingen wilt uitproberen en je eigen ideeën over geluidsontwerp en interactie op z'n kop durft te zetten. Of je uiteindelijk interactief muziekontwerper in een gamestudio wordt, of geluid ontwerpt bij een techbedrijf, maakt ons niet uit. Wat wel uitmaakt? Door de brede blik die je binnen de opleiding ontwikkelt, kun je betekenisvolle en boeiende ervaringen ontwerpen voor welke toepassing dan ook, en bouwen aan een lange, gevarieerde carrière.
Music Design for Games and Interaction
Over de studie
- Opleiding
- Bachelor Music
- Vorm
- Voltijd
- School
- Muziek en Technologie
- Graad
- Bachelor of Music
- Duur
- 4 jaar
- ECTS
- 240
- Type
- Bachelor
- Taal
- Nederlands
- CROHO-code
- 34739
- Locatie(s)
- IBB-laan
- sz@hku.nl
- Telefoon
- 030 - 209 15 40
Studie in Cijfers
Weten hoe de Bachelor scoort in vergelijking met andere opleidingen?
Wat leer je
- Je ontwikkelt muzikaal inzicht en leert de opbouw van verschillende soorten muziek en klank ontleden.
- Je leert alles over hoe mensen interactief geluid ervaren. Bijvoorbeeld binnen de vakgebieden creative system design, sonic interaction design, compositie en sound design.
- Je leert creatieve oplossingen bedenken door conceptontwikkeling en het doen van onderzoek.
- Je leert hoe je ondernemer kunt zijn. Hoe zit het werkveld in elkaar? Hoe kun jij jezelf het beste presenteren? Hoe krijg je opdrachten? Jij weet straks hoe je goed voorbereid aan het werk kunt.
Studieverloop
Wat maak je
Muziekontwerp voor interactie gaat over meer dan geluid en muziek bij games. Je kunt als interactief componist bij een grote gamestudio werken, maar bijvoorbeeld ook aan de slag als ontwerper van interactieve geluidservaringen voor mensen met een visuele beperking. Of je maakt muzieksystemen voor festivals, musea, escaperooms of pretparkattracties. Overal waar interactief geluid een rol speelt, liggen kansen voor jou.
Als Sonic Interaction Designer werk je als zelfstandig professional aan projecten, of vast bij een studio. Vaak heb je in je werk te maken met andere vakgebieden, zoals bijvoorbeeld de gamesindustrie, product design of de zorg. Jij zet de gewenste gebruikerservaring om in een interactief geluidssysteem, en brengt daarbij jouw unieke visie mee. Ook moet je het hele proces doorhebben: snel schakelen en bedenken wat je gaat maken, hoe dat past bij de vraag, en hoe je het technisch gaat neerzetten.
In het werkveld is daarom vraag naar mensen die niet alleen maar 'een trucje' kennen, maar die overzicht en een eigen visie meebrengen. Als afgestudeerde van onze opleiding heb je een eigen, goed onderbouwde kijk op hoe mensen interactief geluid ervaren. Daardoor kun je aan elk project dat je aanpakt, een waardevolle bijdrage leveren. En zit het vakgebied op je te wachten!
Wat speelt er
Aanmelden en toelating
In onderstaande video vind je alle informatie over de toelating bij de opleidingen van HKU Muziek en Technologie.
Toelatingsdata
Er zijn verschillende toelatingsrondes, bestaande uit twee selectiedagen. Zodra je je aanmeldt, word je op de eerstvolgende toelatingsronde ingepland.
Is er nog plek?
Je kunt je nog aanmelden voor de opleiding voor het studiejaar 2025-2026. Houd er rekening mee dat aanmeldingen die na 15 januari binnenkomen alleen een plek kunnen krijgen op basis van beschikbaarheid. Het kan dus gebeuren dat de opleiding toch opeens vol zit.Vooropleiding
Voor het volgen van deze studie moet je minimaal vwo, havo, mbo (niveau 4) of een gelijkwaardig diploma hebben. Als je niet het juiste diploma hebt kun je misschien een 18+/21+ toets doen. Lees hier meer over de 18+/21+ toets.Studiekosten / Hard- en software eisen
HKU kent verschillende collegegeldtarieven: wettelijk en instellingscollegegeld. Afhankelijk van jouw situatie betaal je wettelijk of instellingscollegegeld.
Wil je weten wat je straks moet betalen? Raadpleeg onze Collegegeldwizard!
Waar moet mijn laptop en software aan voldoen?
Voor je toelating geldt:
HKU Muziek en Technlogie geeft bewust geen tips over te gebruiken software en hardware in aanloop naar de toelating, het is namelijk niet relevant waar een kandidaat mee werkt. Het belangrijkst is dat een kandidaat bij de toelating laat zien dat hij/zij met de voor die persoon beschikbare technologische middelen tot creatief muzikaal werk is gekomen en dat de kandidaat daarbij het een en ander kan vertellen over de afwegingen bij het maken van dat werk. Deze technologische middelen kunnen zeer uiteenlopend van aard zijn, van oude taperecorders, analoge mengtafels en 4 sporen cassettedecks, tot hedendaagse software zoals MaxMSP, Logic, Protools, Cubase, FL studio en Ableton, en van hardware zoals AKAI MPC's, tot gratis open source software zoals PureData, Ardour en Audacity.
Bij de toelating is het hebben van vaardigheid in de specifieke DAW's die tijdens de studie gebruikt worden geen criterium. Bij de toelating is het hebben van vaardigheid in willekeurig welke DAW wel een pluspunt.
Voor studenten geldt:
M&T stelt bewust geen specifieke soft- en hardware verplicht tijdens de studie. Hoewel het in principe mogelijk is de studie te volgen zonder eigen soft- en hardware, maken veel studenten gebruik van een eigen laptop met software, zowel Windows, MacOS als Linux. Over het algemeen bepalen studenten zelf tijdens de eerste periode van de propedeuse wat voor hen de meest geschikte setup is, op basis van advies en informatie van medestudenten en docenten.
Aanvullende vragen?
Neem contact op met HKU Servicebalie Studentzaken:
T: 030-2091540
E: sz@hku.nl
Wil je meer weten?
Bekijk dan eerst de veelgestelde vragen. Kom je er nog niet uit? Neem dan contact op met Servicebalie Studentenzaken. Zij helpen je met vragen over (bijna) alles wat met studeren aan HKU te maken heeft.
Contact