Minor Extended RealityDe minor

Minor Extended Reality

Over de minor

Minor
Minor Extended Reality
Vorm
Voltijd
School
Media
Duur
5 maanden
ECTS
30
Type
Minor
Taal
Nederlands
E-mail
sz@hku.nl

Ontwerp immersieve ervaringen

Minor Extended Reality (XR) het kort:

  • Je ontwerpt in interdisciplinaire teams vernieuwende en betekenisvolle ervaringen die de echte én virtuele wereld combineert en het fysieke lichaam centraal stelt
  • Je leert werken met 3D-applicaties, animatie- en beeldbewerkingssoftware, programmeren en game-engines. Gedurende de minor krijg je een VR-headset vanuit HKU
  • Je ontwikkelt zowel kennis over bestaande technologie als over technologie die nog in ontwikkeling is of op het punt staat om door te breken
  • Je maakt gebruik van de kennis uit (interactieve) media, games en theater
  • Je ontwikkelt jezelf in het kritisch denken over en werken met extended realities

Meld je nu aan voor de minor

Over de studie


XR staat voor eXtended Reality. Dit verwijst naar interactieve ervaringen waar de fysieke én virtuele wereld met behulp van speciale Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) brillen gecombineerd worden. Hiermee kun je fysiek rondlopen en interacteren met gemixte analoge en digitale 3D objecten, ruimtes, en andere mensen, om samen nieuwe werelden en verhalen fysiek te ontdekken.

Deze technologieën worden in heel verschillende industrieën gebruikt voor bijvoorbeeld het spelend leren begrijpen van complexe systemen in het onderwijs, trainen van medische ingrepen door een chirurg op een virtueel lichaam, het previsualiseren van een gebouwontwerp van een architect waar je virtueel doorheen kan lopen, het helpen van patiënten bij het overwinnen van mentale fobieën of pijnklachten, het hebben van een werksessie van diverse professionals die op verschillende fysieke locaties op de wereld zijn en virtueel bij elkaar komen of het tonen van journalistieke verhalen vanuit een uniek ervaringsperspectief.

Naast deze oplossingsgerichte toepassingen in de maatschappij is XR-ervaringsontwerp ook sterk vertegenwoordigd in de entertainmentindustrie voor de productie van 360 films, games, location based entertainment en sociale online werelden. Het werkveld van kunst en cultuur speelt hierin een bijzondere rol omdat daar veel wordt geëxperimenteerd met nieuwe vormen van ervaren en vertellen, alsmede nieuwe kritische perspectieven worden gegeven op de impact van deze technologieën op de mens, maatschappij en het milieu.

Maar hoe moet je deze interactieve ervaringen eigenlijk ontwerpen? Wat maakt deze XR-ervaringen betekenis- en impactvol voor jouw en onze wereld? Hoe kan je XR inzetten om nieuwe en verdiepende verhalen te vertellen en nieuwe perspectieven te bieden? Dat en meer leer je tijdens deze minor!

Praktische informatie

  • Van september 2023 tot januari 2024 (semester 1)
  • Aantal contacturen: variërend tussen 10 en 15 uur
  • Aantal uren zelfstudie en projectwerk: variërend tussen 20 tot 30 uur
  • Toetsing: (individule) refelcties op het maakproces en diverse projectpresentaties
Minor Extended RealityWat leer je
Minor Extended Reality

Wat leer je?

In deze minor leer je betekenisvolle XR-ervaringen te ontwerpen die gericht zijn op het onderzoeken wat dit nieuwe werkveld, die nog vol in ontwikkeling is, creatief en inhoudelijk te bieden heeft.

Dit maakt jou tot een innovatieve ontwerper die klaar is voor de toekomst. Hierin leer je te vertrekken vanuit een vernieuwende, kunstzinnige, en interdisciplinaire aanpak waarbij je kennis en kunde combineert vanuit theater, interactieve media en games. Dit betekent dat je zal worden begeleid door een professioneel team van docenten die zelf professioneel werkzaam zijn in deze werkvelden, aangevuld met de kennis en contexten van alle deelnemers. Door gebruik te maken van AI, 3D software, game engines, tracking, motion- en performance capture, beeldbewerking, motion graphics en 360 video, onderzoek je de toegevoegde waarde van deze nieuwe werkelijkheden in de virtuele en fysieke ruimte.

Naast het leren ontwerpen met en voor XR, bekijken en bediscussiëren we met een kritische blik veel bestaand XR werk uit de entertainmentindustrie en kunst en cultuur werkveld. Daarbij bezoeken we diverse XR-ervaringen en gaan op excursie naar de Immersive Tech Week in Rotterdam.

Opzet minor

Het onderwijs heeft de vorm van maakonderwijs, waarin de eigen nieuwsgierigheid van de individuele student de belangrijkste drijfveer is. De module is opgebouwd uit vier blokken waarin steeds een mix van onderwijsvormen wordt gebruikt.

Op deze hoofdonderdelen zullen diverse docenten en externe gasten hun kennis delen. Per blok zal het groepsproject inhoudelijk en procesmatig worden begeleid. Hiernaast zullen praktische instructie lessen worden aangeboden voor het leren van technische skills. Ten slotte zijn er wekelijkse lessen, lezingen en excursies voor onderzoek.
  • In dit eerste blok wordt de globale scope van XR geïntroduceerd en een start gemaakt met een groepsproject die zich richt op het bedenken, ontwerpen, opnemen, en presenteren van een 360 graden video-ervaring waarin het narratief zich manifesteert in de ruimte rondom de ‘kijker’. Hiernaast wordt een begin gemaakt met het ontwerpen van individuele real-time 3D Virtual Reality omgevingen in het Social VR platfom NEOS VR om snel tot ervaarbare concepten te komen mbv. Spatial prototpying technieken. Tevens wordt een start gemaakt met het onderzoeken van het XR-werkveld, met name in de kunsten, en hoe deze gebruikt maakt van 360 graden video en spatiele narratieven.
  • Dit tweede blok richt zich op interactiviteit tussen meerdere gebruikers, waarin de ‘kijker’ ook een ‘speler’ wordt en mogelijk een ‘perfomer’ in de ogen van medespelers. Hierbij zal er worden gekeken naar het live aansturen van elementen in de fysieke en virtuele ruimte als een soort ‘poppenspelers’ en het verbinden van deze ruimtes via het internet. Hiermee kunnen ‘spelers’, ‘performers’, en ‘poppenspelers’ dus in meerdere ruimtes op verschillende manieren aanwezig zijn. Deze methode van live aansturen wordt gebruikt tijdens het ontwerpproces en ook als omgeving voor een location-based multi-user XR-ervaring. Ook wordt hier een start gemaakt met de technische instructielessen van Unity 3D. Daarnaast verbreedt het onderzoek naar het XR-werkveld zich naar interactieve en performatieve XR-ervaringen.
  • In dit blok wordt wederom de virtuele ruimte nadrukkelijk verbonden aan de fysieke ruimte die beiden gelijktijdig bestaan in de XR-ervaring. Echter zal er nu meer nadruk liggen op het onderzoeken van Augmented Reality door middel van zgn. passthrough-VR technieken, waarbij de gebruiker de echte wereld kan zien gecombineerd met real-time 3D digitaal beeld, als een soort hologram. In dit blok worden ook diverse technieken onderzocht waaronder motion-capture en streaming 3D video. Dit stelt de ontwerper in staat om vooropgenomen of live 3D video beeld van performers te integreren in de mixed-reality omgeving. Deze experimenten zullen met name in Unity 3D worden uitgevoerd. Hiernaast zal het onderzoek naar het XR-werkveld toewerken naar het formuleren van een eigen visie.
  • In het vierde en laatste blok start met een bezoek aan de VRDays Immersive Tech week en het presenteren van het eigen onderzoek en visie. Hiernaast is er de mogelijkheid om alle vaardigheden, ideeën en visie die gedurende de eerste drie blokken is ontwikkeld om te zetten naar een eigen groepsproject. Dit groepsproject wordt samen met het eerder gemaakte werk aan het einde van het blok gepresenteerd in een expositie die ook open zal zijn voor andere bezoekers.

Toetsvorm

Binnen de module wordt op een aantal tussentijdse presentatiemomenten formatieve beoordelingsmomenten ingebouwd. Gebaseerd op presentaties en vorderingen van het onderzoek en reflectie op het maakproces. Aan het einde van de module worden de presentatie van het project, onderzoek en de reflectie op het maakproces summatief beoordeeld tijdens de gemeenschappelijke expositie waar al het werk wordt getoond. De beoordelingen worden individueel en op het gemaakte groepswerk gegeven.

Beoordelingscriteria

  • Je laat diverse experimenten zien waarin een artistiek concept en ontwerp ervaarbaar worden gemaakt. Hierin geeft je blijk van sterke conceptuele en vormgeving vaardigheden.
  • Je kunt je werk en proces aan derden presenteren en toelichten op een inhoudelijke, begrijpbare en inspirerende manier, waarbij je blijk geeft constructief met feedback om te kunnen gaan.
  • Je hebt relevant technisch onderzoek gedaan en kan keuzes goed inhoudelijk motiveren.
  • Je bent in staat om in een samenwerking de principes van een ontwerpend onderzoeksproces toe te passen en hierbij een iteratief proces te doorlopen.
  • Je bent in staat de relevantie van het eigen- en groepsprojecten te plaatsen in context van het huidige XR-werkveld en neemt daarin een eigenzinnig standpunt in.
  • Je laat zien het huidige XR-werkveld te kunnen overzien en neemt daarin een kritisch en visionair standpunt in.

Werkplaatsen

Minor Extended RealityAanmelden en toelating
Minor Extended Reality

Aanmelden en toelating

Herken jij jezelf in de volgende punten?

  • Je bent geïnteresseerd in de mogelijkheden die VR biedt om je verhaal te vertellen.
  • Je wilt met een kritische blik onderzoeken wat VR voor jou kan betekenen en je wilt graag leren hoe je zelf een virtuele omgeving kunt ontwikkelen.

Voor wie?

Deze onderzoekende minor is met name geschikt voor studenten van de ontwerp opleidingen Media, Games & interaction en de Theateropleiding, die zich interesseren in het gebruik van technologie als onderdeel van de interactieve ervaring in een gemixte virtuele en fysieke ruimte (zowel in het ontwerpproces als in het eindresultaat).

Ingangseisen

Om deze minor te volgen moet je comfortabel zijn met het gebruik van computer voor ontwerpprocessen en/of een basale kennis hebben van het ontwerpen van interactieve ervaringen met live participanten. Je moet ook in het bezit zijn van een computer die geschikt is voor gevorderd grafisch werk.

Motivatiebrief
Om deze minor te kunnen volgen, zul je een motivatiebrief moeten schrijven. In de motivatiebrief kijken wij naast interesse en fascinatie voor onderzoek en experiment binnen dit domein, ook naar een beschrijving van aantoonbare ervaring in Interactieve narratieven, performatieve ervaringen en/of XR technologie (denk hierbij onder andere aan 3d engines en motioncapture).

HBO opleidingen buiten HKU;
Kom je van een opleiding buiten HKU? Dan schrijf je eenzelfde motivatiebrief en geef je ons inzicht in jouw portfolio. Daarnaast is het van belang dat je beschrijft op wat voor manier jij, binnen een teamverband, een bijdrage denkt te kunnen leveren.

Meld je vanaf nu aan voor de minor, let op: vol = vol!

Ben je een HKU-student? Kijk dan op de studentportal.

Ben je een student van een andere onderwijsinstelling? Meld je dan aan via Kies op Maat.

Alle studenten worden geselecteerd op basis van:
  • Een korte motivatiebrief (max. 1 A4) waarin je jouw interesse voor XR-ervaringen beschrijft en aangeeft waarom dit relevant kan zijn/worden voor de eigen praktijk of werkveld. HIn de motivatiebrief kijken wij naast interesse en fascinatie voor onderzoek en experiment binnen dit domein, ook naar een beschrijving van aantoonbare ervaring in Interactieve narratieven, performatieve ervaringen en/of XR technologie (denk hierbij onder andere aan 3d engines en motioncapture).
  • Portfolio (in de vorm van online bereikbare materialen)
Volg je een HBO-opleiding buiten HKU?
Kom je van een opleiding buiten HKU? Dan schrijf je eenzelfde motivatiebrief (max. 1 a4) en geef je ons inzicht in jouw portfolio. Daarnaast is het van belang dat je beschrijft op wat voor manier jij, binnen een teamverband, een bijdrage denkt te kunnen leveren.

Er is een doorlopende selectie tot begin juni. Let op: Vol = vol!

Wil je meer weten?

Bekijk dan eerst de veelgestelde vragen. Kom je er nog niet uit? Neem dan contact op met Servicebalie Studentenzaken. Zij helpen je met vragen over (bijna) alles wat met studeren aan HKU te maken heeft.

Contact


Blijf op de hoogte via onze minor nieuwsbrief
aanmelden minor nieuwsbrief