Interactie door virtual reality tools

Interview met Amber en Jascha

HKU-studente 3D Animatie Amber de Jong en Jascha Huisman, student Communicatie en Multimediavormgeving op Avans in Breda, volgen beiden de minor Extended Reality. Ze geven een inkijkje in de mogelijkheden die deze minor biedt.
Met Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) kun je nieuwe ervaringswerelden introduceren of aan de fysieke wereld toevoegen. Met 3D-software, game engines, beeldbewerking, motion graphics en 360°-video onderzoek je de toegevoegde waarde van deze nieuwe werkelijkheden. Uiteindelijk ontwikkel je ervaringen voor VR- en AR-sets, games, mobiele toepassingen en installaties.

Je start met onderzoek doen en maakt kennis met verschillende tools. Je ontdekt wat er allemaal te vinden is in de markt en wat de technische mogelijkheden zijn. ‘Daarna volgen lessen over de technieken’, begint Amber (23). ‘We hadden les over VR, AR, het softwareprogramma Unity en fotogrammetrie, een methode om vorm en locatie van objecten en gebieden door middel van metingen in foto's te bepalen.’ Daarnaast zijn er ook gastcolleges. ‘Daar heb ik veel van opgestoken. Bijvoorbeeld op het vlak van filosofie. Nu weet ik waarom bepaalde dingen juist wel of niet werken in VR.’ legt Jascha uit.

Projecten

Waar de eerste opdrachten vooral nog bedoeld zijn om te onderzoeken en leren, werk je vervolgens toe naar een grote eindopdracht. Zo is de groep waar Amber in zit bezig met een VR murder mystery. ‘We maken een speelbare game waarin je samen met iemand in een bos loopt waar een moord is gepleegd. Wat er precies is gebeurd moet je samen onderzoeken.’ De groep waar Jascha deel van uitmaakt heeft voor een tentoonstelling gewerkt met een groot scherm waarop een camera en AR app gemonteerd zijn. ‘Dat was heel gaaf. We hebben ‘God’ en ‘de duivel’ tegenover elkaar gezet in de ruimte waar ze een gesprek voeren, met het scherm in het midden. Doordat het scherm draait, ervaar je dat je midden in dat gesprek staat.’

Technieken

Je kunt werken met veel technieken en Jascha is daar erg enthousiast over. ‘Wat ik interessant vind aan VR is dat alles mogelijk is en je dingen virtueel kunt ervaren als eindgebruiker. We kregen bijvoorbeeld de opdracht om mensen een emotie te laten ervaren met VR. Je mocht vervolgens zelf kiezen in welke vorm en met welke techniek je het zou maken. Je bent heel vrij.’ Amber heeft tijdens de minor in een motion capture-studiogewerkt. ‘Met speciale strakke, zwarte pakken met witte balletjes erop om real time animaties op te nemen. En dat ik nu ook weet hoe een game engine werkt, brengt veel mogelijkheden met zich mee. Want je hoeft er geen games mee te maken, het is ook mogelijk om er een interactieve animatie mee te produceren.’

Ondersteuning

Dat je technisch al redelijk onderlegd bent, is voor deze minor handig maar uitgebreide kennis is geen vereiste. Amber legt uit: ‘Ik wist alleen mijn weg binnen de 3D-software, wat handig is maar je wordt ook geholpen bij wat er technisch verder allemaal kan. En er zijn ook studenten van andere opleidingen, dus je leert ook veel van elkaar.’ Dat contact is al snel gelegd, legt Jascha (21) uit: ‘Omdat je allemaal interesse hebt in hetzelfde, leg je makkelijk contact met elkaar. We krijgen twee dagen in de week les en we hebben een contactuur met docenten.’

Eigen initiatief

Het is bij deze minor belangrijk om zelf initiatief te nemen. ‘Je moet veel zelf doen. De docenten zijn er echt ter ondersteuning’, vertelt Amber. ‘Wij vragen aan docenten of we een bepaalde techniek kunnen gebruiken en zij ondersteunen daar vervolgens in. Als je deze minor wilt doen, is het belangrijk duidelijk te hebben wat je ermee wilt bereiken.’ Jascha beaamt: ‘Het is erg zelfstandig, al werk je aan het eind samen. In het begin krijg je workshops maar die zijn niet voldoende om alles te leren. Dus je moet ook wel zelf aan de slag gaan om dingen uit te zoeken.’

Baan

Amber wil na haar studie graag in een animatiestudio gaan werken: ‘Ik zou het leuk vinden als het interactieve element, met game en VR daarin terugkomt. Niet puur en alleen animatiefilmpjes maken.’ Jascha zit in zijn laatste jaar en heeft na afloop al direct een baan: ‘Bij een softwarebedrijf dat ook werkt met VR en zich meer richt op commerciële klanten. Daar ga ik na mijn afstuderen aan de slag als creatief ontwikkelaar.’