Interactie door virtual reality tools
Interview met Amber en Jascha
HKU-studente 3D Animatie Amber de Jong en Jascha Huisman, student Communicatie en Multimediavormgeving op Avans in Breda, volgen beiden de minor Extended Reality. Ze geven een inkijkje in de mogelijkheden die deze minor biedt.
Interactie door virtual reality tools
Je start met onderzoek doen en maakt kennis met verschillende tools. Je ontdekt wat er allemaal te vinden is in de markt en wat de technische mogelijkheden zijn. ‘Daarna volgen lessen over de technieken’, begint Amber (23). ‘We hadden les over VR, AR, het softwareprogramma Unity en fotogrammetrie, een methode om vorm en locatie van objecten en gebieden door middel van metingen in foto's te bepalen.’ Daarnaast zijn er ook gastcolleges. ‘Daar heb ik veel van opgestoken. Bijvoorbeeld op het vlak van filosofie. Nu weet ik waarom bepaalde dingen juist wel of niet werken in VR.’ legt Jascha uit.
Projecten
Waar de eerste opdrachten vooral nog bedoeld zijn om te onderzoeken en leren, werk je vervolgens toe naar een grote eindopdracht. Zo is de groep waar Amber in zit bezig met een VR murder mystery. ‘We maken een speelbare game waarin je samen met iemand in een bos loopt waar een moord is gepleegd. Wat er precies is gebeurd moet je samen onderzoeken.’ De groep waar Jascha deel van uitmaakt heeft voor een tentoonstelling gewerkt met een groot scherm waarop een camera en AR app gemonteerd zijn. ‘Dat was heel gaaf. We hebben ‘God’ en ‘de duivel’ tegenover elkaar gezet in de ruimte waar ze een gesprek voeren, met het scherm in het midden. Doordat het scherm draait, ervaar je dat je midden in dat gesprek staat.’Technieken
Je kunt werken met veel technieken en Jascha is daar erg enthousiast over. ‘Wat ik interessant vind aan VR is dat alles mogelijk is en je dingen virtueel kunt ervaren als eindgebruiker. We kregen bijvoorbeeld de opdracht om mensen een emotie te laten ervaren met VR. Je mocht vervolgens zelf kiezen in welke vorm en met welke techniek je het zou maken. Je bent heel vrij.’ Amber heeft tijdens de minor in een motion capture-studiogewerkt. ‘Met speciale strakke, zwarte pakken met witte balletjes erop om real time animaties op te nemen. En dat ik nu ook weet hoe een game engine werkt, brengt veel mogelijkheden met zich mee. Want je hoeft er geen games mee te maken, het is ook mogelijk om er een interactieve animatie mee te produceren.’Ondersteuning
Dat je technisch al redelijk onderlegd bent, is voor deze minor handig maar uitgebreide kennis is geen vereiste. Amber legt uit: ‘Ik wist alleen mijn weg binnen de 3D-software, wat handig is maar je wordt ook geholpen bij wat er technisch verder allemaal kan. En er zijn ook studenten van andere opleidingen, dus je leert ook veel van elkaar.’ Dat contact is al snel gelegd, legt Jascha (21) uit: ‘Omdat je allemaal interesse hebt in hetzelfde, leg je makkelijk contact met elkaar. We krijgen twee dagen in de week les en we hebben een contactuur met docenten.’