Minor Artistic Immersive Experiences (XR)De minor

Minor Artistic Immersive Experiences (XR)

Over de minor

Minor
Minor Artistic Immersive Experiences (XR)
Vorm
Voltijd
School
Media
Duur
5 maanden
ECTS
30
Type
Minor
Taal
Nederlands
E-mail
sz@hku.nl

Minor Artistic Immersive Experiences (XR) in het kort:

  • Creëer meeslepende werelden: leer interactieve ervaringen ontwerpen die fysieke en virtuele ruimtes combineren, zoals Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR).
  • Ontwikkel praktische skills: ontdek innovatieve tools zoals 360-video, motion capture en Unity 3D, ook als je geen technische ervaring hebt.
  • Denk conceptueel en interdisciplinair: combineer theater, media, games en technologie om vernieuwende verhalen en ontwerpen te maken.
  • Samen met studenten van diverse achtergronden werk je aan groepsprojecten en toon je jouw ontwerpen in interactieve presentaties.
  • Ontwikkel jezelft tot een innovatieve ontwerper die klaar is om de wereld van storytelling, technologie en ervaring te vernieuwen en te beïnvloeden.
  • Voor creatieve en kritische geesten: of je nu maker, techneut of journalist bent, deze minor leert je fantasievol ontwerpen en vernieuwende concepten ontwikkelen – zonder nu al ervaring met XR nodig te hebben.

Meld je aan!

Over de studie


In de Minor Artistic Immersive Experiences (XR) leer je ervaringen te ontwerpen waarin je een of meerdere deelnemers onderdompelt in ontworpen werelden die gedeeltelijk fysiek en gedeeltelijk virtueel zijn. In deze gemixte werelden kan je nieuwe verhalen vertellen en deelnemers betekenisvol laten interacteren met elkaar en de door jouw ontworpen omgevingen, objecten en personages.

Met immersieve technologie kan je alles maken wat je maar wilt, hierbij kan je je fantasie volledig de vrije loop laten en experimenteren met abstract kunstzinnige of juist hele praktische toegepaste ideeën en concepten.

XR staat voor Extended Reality. XR verwijst naar interactieve ervaringen waar de fysieke én virtuele wereld worden gecombineerd. Je kunt deze beleven met behulp van speciale brillen, waarmee je de wereld induikt van Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR). Met deze brillen kun je fysiek rondlopen en interacteren met andere mensen, met gemixte analoge en digitale 3D objecten en ruimtesom samen nieuwe werelden en verhalen te ontdekken. Deze technologieën worden voor heel verschillende toegepaste doeleinden gebruikt bij leren van complexe systemen, trainen van vaardigheden, previsualiseren van architectonische omgevingen en nog veel meer.

Naast deze toegepaste vormen is XR ook sterk vertegenwoordigd in de entertainmentindustrie voor de productie van 360 films, games en sociale onlinewerelden. Het werkveld van kunst en cultuur speelt hierin een bijzondere rol, omdat hierin veel wordt geëxperimenteerd met betekenisvolle nieuwe vormen van ervaren en vertellen. Ook worden kritische perspectieven ontwikkeld waar het gaat om de impact van dit soort technologieën op de mens, maatschappij en het milieu. Maar hoe moet je deze interactieve ervaringen eigenlijk ontwerpen? Wat maakt deze XR-ervaringen betekenis- en impactvol voor jouw en onze wereld? Hoe kan je XR inzetten om nieuwe en verdiepende verhalen te vertellen en nieuwe perspectieven te bieden?

In deze minor leer je betekenisvolle immersieve ervaringen te ontwerpen die gericht zijn op het onderzoeken wat dit nieuwe werkveld, die nog vol in ontwikkeling is, creatief en inhoudelijk te bieden heeft. Hierin leer je te vertrekken vanuit een vernieuwende, kunstzinnige, en interdisciplinaire aanpak waarbij je kennis en kunde combineert vanuit theater, interactieve media en games. Dit betekent dat je zal worden begeleid door een professioneel team van docenten die zelf professioneel werkzaam zijn in deze werkvelden, aangevuld met de kennis en contexten van alle deelnemers.

Maar hoe moet je deze interactieve ervaringen eigenlijk ontwerpen? Wat maakt deze XR-ervaringen betekenis- en impactvol voor jouw en onze wereld? Hoe kan je XR inzetten om nieuwe en verdiepende verhalen te vertellen en nieuwe perspectieven te bieden? Dat en meer leer je tijdens deze minor!

Praktische informatie

  • Van september 2023 tot januari 2024 (semester 1)
  • Aantal contacturen: variërend tussen 10 en 15 uur
  • Aantal uren zelfstudie en projectwerk: variërend tussen 20 tot 30 uur
  • Toetsing: (individule) reflecties op het maakproces en diverse projectpresentaties
Minor Artistic Immersive Experiences (XR)Wat leer je
Minor Artistic Immersive Experiences (XR)

Wat leer je?

Aangezien XR een zeer belichaamde ervaring is leren we je technieken om de hele fysieke ruimte in te zetten als speelveld. Primair richten we ons op het ontwerpen van deze ervaringen zelf door het maken van ervaarbare prototypes, waarin je leert vorm te geven aan fysieke-virtuele ruimtes en interactieve narratieven.

Om dit technisch mogelijk te maken maken hierbij gebruik van AI, 3D-software, game engines, tracking, motion- en performance capture, beeldbewerking, motion graphics en 360 video. We zetten deze technologieën als onderzoek in het maakproces. Door het ontdekken, ontwerpen, en ontwikkelen van ervaringen voor VR en AR headsets, mobiele toepassingen, interactieve installaties, en theatrale ruimtes, bevraag je de impact en relevantie van deze technologische ontwikkelingen op ons dagelijks leven in een gemixte realiteit. Maar nogmaals, het is niet vereist al met XR-technologie ervaring te hebben, wij leren jou laagdrempelig en gaandeweg de tools om jouw ontwerp ideeën mogelijk te maken!

In vier blokken van elk ongeveer 5 weken leer je de diverse vormen van XR ontdekken, bevragen, maken, testen, en tonen aan bezoekers. We beginnen met het ontwerpen van een interactieve 360 video-ervaring, maken dan een performatieve XR ervaring voor meerdere gebruikers tot en we sluiten af met een zelf geproduceerde interactieve XR ervaring.

De inhoud van de cursus richt zich op diverse activiteiten in de volgende vier hoofdonderdelen:
  1. Artistiek: de ontwikkeling van concept en ontwerp van de (interactieve) XR-ervaringen die worden geproduceerd als onderdeel van individuele- en groepsopdrachten.
  2. Techniek: het verkennen en eigen maken van diverse XR-technologieën en platformen zoals 360 film, 3D scanning, motion capture, NEOS VR en Unity 3D.
  3. Onderzoek: het verkennen en analyseren van diverse XR-toepassingsvormen, met name in de kunsten, en de ontwikkeling van een eigen kritische visie gebaseerd op theorie en praktijk.
  4. Proces: iteratieve maakstrategieën, prototyping, planning en groepsdynamische vaardigheden om in interdisciplinaire groepen te kunnen samenwerken en communiceren.
Op deze hoofdonderdelen zullen diverse docenten en externe gasten hun kennis delen. Per blok zal het groepsproject inhoudelijk en procesmatig worden begeleid. Ook worden er praktische instructie lessen aangeboden om technische skills te leren. Bovendien zijn er inspirerende lezingen en excursies voor onderzoek.

Opzet minor

De Minor Extended Reality duurt 21 weken (incl. kersvakantie) en loopt van september t/m 24 januari. Dit semester is opgedeeld in vier blokken. Elk blok heeft een eigen introductie, opdracht en (tussen)presentatie.

Waar blok 1 t/m 3 vooral zijn gericht op het verkennen van de diverse vormen van XR door middel van het maken van ervaarbare prototypes, is blok vier bedoeld om wat langer aan een eigen project te kunnen werken.

In alle vier de blokken werk je in groepen aan de hoofdopdracht maar krijg je ook individuele opdrachten, zoals een eigen onderzoek. Aan het eind van elk blok is een tussentijdse presentatie van de groepsprojecten en eventueel individuele opdrachten. Aan het eind van deel vier is de eindpresentatie van de vrije groepsprojecten en de eindbeoordeling van al het gedane werk.
  • In dit eerste blok wordt de globale scope van XR geïntroduceerd en een start gemaakt met een groepsproject die zich richt op het bedenken, ontwerpen, opnemen, en presenteren van een 360 graden video-ervaring.
    Hiernaast wordt een begin gemaakt met het ontwerpen van individuele real-time 3D Virtual Reality omgevingen in het Social VR platfom NEOS VR. Tevens wordt een start gemaakt met het onderzoeken van het XR-werkveld, met name in de kunsten, en hoe deze gebruikt maakt van 360 graden video en spatiele narratieven.
  • Het tweede blok richt zich op interactiviteit tussen meerdere gebruikers, waarin de ‘kijker’ ook een ‘speler’ wordt en mogelijk een ‘perfomer’ in de ogen van medespelers. Hierbij zal er worden gekeken naar het live aansturen van elementen in de fysieke en virtuele ruimte als een soort ‘poppenspelers’ en het verbinden van deze ruimtes via het internet. Hiermee kunnen ‘spelers’, ‘performers’, en ‘poppenspelers’ dus in meerdere ruimtes op verschillende manieren aanwezig zijn. Ook wordt in blok 2 een start gemaakt met de technische instructielessen van Unity 3D. En het onderzoek naar het XR-werkveld verbreedt zich naar interactieve en performatieve XR-ervaringen.
  • In dit blok wordt wederom de virtuele ruimte nadrukkelijk verbonden aan de fysieke ruimte die beiden gelijktijdig bestaan in de XR-ervaring. Nu zal er meer nadruk liggen op het onderzoeken van Augmented Reality door middel van zgn. passthrough-VR technieken, waarbij de gebruiker de echte wereld kan zien gecombineerd met real-time 3D digitaal beeld, als een soort hologram. In dit blok worden ook diverse technieken onderzocht waaronder motion-capture en streaming 3D video. Dit stelt de ontwerper in staat om opgenomen of live 3D video beeld van performers te integreren in de mixed-reality omgeving. Deze experimenten zullen met name in Unity 3D worden uitgevoerd. het onderzoek naar het XR-werkveld zal in blok 3 toewerken naar het formuleren van een eigen visie.
  • Het vierde en laatste blok start met een bezoek aan de VRDays Immersive Tech week en het presenteren van het eigen onderzoek. Hiernaast is er de mogelijkheid om alle vaardigheden, ideeën en visie die gedurende de eerste drie blokken is ontwikkeld om te zetten naar een eigen groepsproject.

Toetsvorm

Binnen de module wordt op een aantal tussentijdse presentatiemomenten formatieve beoordelingsmomenten ingebouwd. Gebaseerd op presentaties en vorderingen van het onderzoek en reflectie op het maakproces. Aan het einde van de module worden de presentatie van het project, onderzoek en de reflectie op het maakproces summatief beoordeeld tijdens de gemeenschappelijke expositie waar al het werk wordt getoond. De beoordelingen worden individueel en op het gemaakte groepswerk gegeven.

Werkplaatsen

Minor Artistic Immersive Experiences (XR)Aanmelden en toelating
Minor Artistic Immersive Experiences (XR)

Aanmelden en toelating

Voor wie?

In de minor kunnen studenten uit de kunst- en ontwerp disciplines leren hoe ze hun praktijk ruimtelijk kunnen opschalen en interactief kunnen maken. Tegelijkertijd is de minor ook ideaal voor studenten van technische en niet-kunstzinnige opleidingen die willen leren om hun fantasie meer te gebruiken zodat je innovatieve ‘out of the box’ concepten kunt ontwikkelen.

Ten slotte is de Minor ook heel geschikt gebleken voor bijvoorbeeld studenten die journalistiek studeren en meer documentaire immersieve ervaringen willen leren maken over echte wereld onderwerpen.

Dit maakt de minor tot een zeer interdisciplinair programma. Hierbij is het niet vereist al met XR-technologie ervaring te hebben, wij leren jou laagdrempelig en gaandeweg de tools om jouw ontwerp ideeën mogelijk te maken.

Ingangseisen

Deze minor is voor iedereen, je hoeft dus niet al eerdere immersieve ervaringen hebben ontworpen of technische kennis hebben ontwikkeld.

Wel zijn we nieuwsgierig naar wat je zou willen leren en welke kennis je wel meebrengt. Daarom vragen we je een korte motivatiebrief te schrijven en wat werk te laten zien, of als je dat niet hebt op werk van anderen te reflecteren."

Matching op basis van:
  • Een korte motivatiebrief (max. 1 A4)
"Beschrijf jouw interesse in XR en immersieve ervaringen. Wat zou je ermee willen doen? Wat wil je leren en welke kennis neem je mee? Let op: eerdere ervaring met XR is niet verplicht maar als je relevante (technische) kennis hebt vermeld dan even welke."
  • Portfolio
Vertel wat over je werk, en laat waar mogelijk dingen zien. LET OP: dit hoeven geen XR/immersieve ervaringen te zijn. Misschien fotografeer je, of maak je als onderdeel van je opleiding of in je vrije tijd tekeningen, 3D objecten, verhalen, games, installaties, wat dan ook. Dit mag in een PDF of online. Als je helemaal niets kan laten zien geeft dan drie voorbeelden van immersieve ervaringen van andere makers die je interesseren, en leg kort uit waarom."

Meld je nu aan voor de minor!

Ben je een HKU-student? Kijk dan op de studentportal.

Ben je een student van een andere onderwijsinstelling? Meld je dan aan via Kies op Maat.

  • Een korte motivatiebrief (max. 1 A4)
Beschrijf jouw interesse in XR en immersieve ervaringen. Wat zou je ermee willen doen? Wat wil je leren en welke kennis neem je mee? Let op: eerdere ervaring met XR is niet verplicht maar als je relevante (technische) kennis hebt vermeld dan even welke.
  • Portfolio
Vertel wat over je huidige werk, en laat waar mogelijk dingen zien. Dit mag in een PDF of online. Als je helemaal niets kan laten zien geeft dan drie voorbeelden van immersieve ervaringen van andere makers die je interesseren en leg kort uit waarom.

Er is een doorlopende selectie tot begin juni. Let op: Vol = vol!

Wil je meer weten?

Bekijk dan eerst de veelgestelde vragen. Kom je er nog niet uit? Neem dan contact op met Servicebalie Studentenzaken. Zij helpen je met vragen over (bijna) alles wat met studeren aan HKU te maken heeft.

Contact


Blijf op de hoogte via onze minor nieuwsbrief
aanmelden minor nieuwsbrief