Minor Artistic Immersive Experiences (XR) in het kort:
- Creëer meeslepende werelden: leer interactieve ervaringen ontwerpen die fysieke en virtuele ruimtes combineren, zoals Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR).
- Ontwikkel praktische skills: ontdek innovatieve tools zoals 360-video, motion capture en Unity 3D, ook als je geen technische ervaring hebt.
- Denk conceptueel en interdisciplinair: combineer theater, media, games en technologie om vernieuwende verhalen en ontwerpen te maken.
- Samen met studenten van diverse achtergronden werk je aan groepsprojecten en toon je jouw ontwerpen in interactieve presentaties.
- Ontwikkel jezelft tot een innovatieve ontwerper die klaar is om de wereld van storytelling, technologie en ervaring te vernieuwen en te beïnvloeden.
- Voor creatieve en kritische geesten: of je nu maker, techneut of journalist bent, deze minor leert je fantasievol ontwerpen en vernieuwende concepten ontwikkelen – zonder nu al ervaring met XR nodig te hebben.
Over de studie
In de Minor Artistic Immersive Experiences (XR) leer je ervaringen te ontwerpen waarin je een of meerdere deelnemers onderdompelt in ontworpen werelden die gedeeltelijk fysiek en gedeeltelijk virtueel zijn. In deze gemixte werelden kan je nieuwe verhalen vertellen en deelnemers betekenisvol laten interacteren met elkaar en de door jouw ontworpen omgevingen, objecten en personages.
Met immersieve technologie kan je alles maken wat je maar wilt, hierbij kan je je fantasie volledig de vrije loop laten en experimenteren met abstract kunstzinnige of juist hele praktische toegepaste ideeën en concepten.
XR staat voor Extended Reality. XR verwijst naar interactieve ervaringen waar de fysieke én virtuele wereld worden gecombineerd. Je kunt deze beleven met behulp van speciale brillen, waarmee je de wereld induikt van Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR). Met deze brillen kun je fysiek rondlopen en interacteren met andere mensen, met gemixte analoge en digitale 3D objecten en ruimtesom samen nieuwe werelden en verhalen te ontdekken. Deze technologieën worden voor heel verschillende toegepaste doeleinden gebruikt bij leren van complexe systemen, trainen van vaardigheden, previsualiseren van architectonische omgevingen en nog veel meer.
Naast deze toegepaste vormen is XR ook sterk vertegenwoordigd in de entertainmentindustrie voor de productie van 360 films, games en sociale onlinewerelden. Het werkveld van kunst en cultuur speelt hierin een bijzondere rol, omdat hierin veel wordt geëxperimenteerd met betekenisvolle nieuwe vormen van ervaren en vertellen. Ook worden kritische perspectieven ontwikkeld waar het gaat om de impact van dit soort technologieën op de mens, maatschappij en het milieu. Maar hoe moet je deze interactieve ervaringen eigenlijk ontwerpen? Wat maakt deze XR-ervaringen betekenis- en impactvol voor jouw en onze wereld? Hoe kan je XR inzetten om nieuwe en verdiepende verhalen te vertellen en nieuwe perspectieven te bieden?
In deze minor leer je betekenisvolle immersieve ervaringen te ontwerpen die gericht zijn op het onderzoeken wat dit nieuwe werkveld, die nog vol in ontwikkeling is, creatief en inhoudelijk te bieden heeft. Hierin leer je te vertrekken vanuit een vernieuwende, kunstzinnige, en interdisciplinaire aanpak waarbij je kennis en kunde combineert vanuit theater, interactieve media en games. Dit betekent dat je zal worden begeleid door een professioneel team van docenten die zelf professioneel werkzaam zijn in deze werkvelden, aangevuld met de kennis en contexten van alle deelnemers.
Maar hoe moet je deze interactieve ervaringen eigenlijk ontwerpen? Wat maakt deze XR-ervaringen betekenis- en impactvol voor jouw en onze wereld? Hoe kan je XR inzetten om nieuwe en verdiepende verhalen te vertellen en nieuwe perspectieven te bieden? Dat en meer leer je tijdens deze minor!
Praktische informatie
- Van september 2023 tot januari 2024 (semester 1)
- Aantal contacturen: variërend tussen 10 en 15 uur
- Aantal uren zelfstudie en projectwerk: variërend tussen 20 tot 30 uur
- Toetsing: (individule) reflecties op het maakproces en diverse projectpresentaties