Associate degree Digital MediaDe studie

Associate degree Digital Media

Over de studie

Opleiding
Ad Design
Vorm
Voltijd
School
Media
Graad
Associate degree
Duur
2 jaar
ECTS
120
Type
Associate degree
Taal
Nederlands
CROHO-code
80144
Locatie(s)
Oudenoord
E-mail
sz@hku.nl

Digital Media is een tweejarige ontwerpopleiding, waarbinnen jij je ontwikkelt tot een veelzijdige en breed inzetbare media ontwerper. Tijdens de studie experimenteer je met (nieuwe) mediatechnologieën, werk je aan verschillende concrete opdrachten vanuit het werkveld en verfijn jij jouw ontwerpvaardigheden. Bij Digital Media beperk je je niet tot één medium, maar bepaal je zelf welke media je gebruikt. Digital Media stimuleert jou om de grenzen en mogelijkheden van verschillende media te ontdekken. Welk medium je gebruikt, kies je zelf. Zolang dit medium maar past bij jouw doel en doelgroep. Wil jij vanuit de expertise die je al hebt jouw professionele skill set verbreden en/of verdiepen? Dan is Digital Media iets voor jou.

Wat is een Associate degree?

De Associate degree (Ad) is een wettelijk erkende hbo-opleiding niveau 5 van twee jaar. De Ad is praktijkgericht (± 75% van de opleiding bestaat uit praktijkopdrachten) met een goede aansluiting op het werkveld. Na twee jaar gaan veel studenten werken of studeren verder aan een bacheloropleiding. Sommige bachelors kun je verkort doorlopen na het afronden van de Ad. De Ad sluit goed aan op de vraag vanuit het bedrijfsleven, publieke sectoren en de creatieve industrie.

Ad Digital Media in het kort

  • Tweejarige ontwerp opleiding
  • Hbo-niveau
  • Samenwerken met medestudenten, bedrijven en organisaties aan reële opdrachten en werkende eindproducten
  • Leren van elkaar in een hechte community
  • Jezelf ontwikkelen tot een creatieve en ondernemende vormgever
  • Praktijkgericht en toegepast kunstonderwijs
  • Kennismaken met verschillende technologieën, digitale technieken en beeldende middelen
  • Experimenteren in werkplaatsen
  • Toegepaste producten en diensten realiseren
  • Onderzoeken en maken horen bij elkaar
  • Vrijheid om je eigen weg te vinden

Wanneer is de Ad Digital Media echt iets voor jou?

  • Je bent graag de spin in het web van mediaproducties
  • Je wordt blij van materialen, technieken, technologie en vormgeving
  • Je werkt graag aan digitale oplossingen met een boodschap
  • Je houdt van samenwerken in teams met verschillende ontwerpers
  • Je wilt je creativiteit een stap verder brengen
  • Je bent nieuwsgierig naar andere manieren van werken dan je gewend bent
  • Je wilt verder met digitale media
  • Je kunt samen met anderen maar ook zelfstandig werken
  • Je hebt een havo of mbo niveau 4-diploma op zak (of gelijkwaardig of hoger)

Waarom de Ad Digital Media bij HKU?

Digital Media is een tweejarige ontwerp-opleiding. Je ontwerpt mediaproducten die direct toe te passen zijn. Je leert een brede basis aan vaardigheden op het gebied van mediatechnieken, vertelvormen, opdrachtsituaties, ondernemerschap, profileren en wisselt van rol binnen een creatief team. Daarmee bereid je je optimaal voor op de hedendaagse beroepspraktijk van een breed inzetbare media-ontwerper.

Het eerste halfjaar staat in het teken van experimenteren met verschillende mediatechnologieën. Je werkt o.a. met oude en nieuwe schermtechnologiën, projectie, Augmented Reality, Virtual Reality, laagdrempelig coderen en interactie met microcontrollers en computerplatforms. In het tweede halfjaar werk je aan twee opdrachten uit het werkveld.

In het tweede jaar werk je aan grotere projecten en vertrek je vanuit jouw eigen fascinatie: wat vind jij belangrijk, wat wil je leren en waarom? Dit past naadloos bij ons kunstonderwijs en onze onderwijsvisie. Ook werk je aan je eigen manier van werken. Je zoekt zelf naar een reële, innovatieve opdrachtsituatie die past bij jou en je gestelde leerdoelen. Je werkt aan een ervaarbaar eindproduct dat daadwerkelijk gepresenteerd wordt in de door jou gekozen context (binnen of buiten HKU).

Het laatste halfjaar combineer je alles wat je geleerd hebt in jouw afstudeerproject. Jij hebt volledige regie en bepaalt de vorm: een interactieve lichtinstallatie voor een festival, een innovatieve huisstijl en sociale media campagne voor een specifieke opdrachtgever of voor een doelgroep multimediaal ervaarbaar maken van een maatschappelijke probleem. Je kunt binnen deze studie heel veel kanten uit, en op een manier die bij jou past. Daarbij kies je steeds voor de technologie en vorm die in jouw ogen het beste werkt binnen een specifieke context.

Bij Digital Media werk je als mediamaker aan digitale oplossingen. Dit kunnen oplossingen zijn voor maatschappelijke problemen, opdrachtgevers, een klant of werkgever. Je werkt samen met klas- en studiegenoten, het werkveld en partners van de studie. Je legt je werk continu voor aan je mede-studenten én werkveld, waardoor je van en met elkaar leert. Na de opleiding kun je gaan werken; meer dan 80% van de alumni werkt binnen een jaar in de aansluitende sector. Je kunt ook (verkort) doorstuderen aan een bacheloropleiding.

Associate degree Digital MediaWat leer je
Associate degree Digital Media

Wat leer je bij ons?

Je ontwikkelt je in twee jaar tot een creatieve en ondernemende ontwerper van toegepaste mediaproducten die impact hebben. Je leert in verschillende rollen over onderzoek, ontwerp en uitvoering van mediaproducten. Je bouwt je eigen rijkgevulde portfolio op. Vanaf het begin van de studie werk je samen met je klasgenoten, bedrijven en organisaties aan echte en werkende eindproducten. Docenten en tutoren helpen je daarbij. Zo bouw je aan je professionele netwerk en maak je gebruik van elkaars kwaliteiten.

Verkennen en verdiepen

Jaar 1 bestaat in grote lijnen uit twee onderdelen. Eerst een half jaar experimenteren met verschillende mediavormen (zoals motion capture, coderen en interactiviteit). In het tweede half jaar krijg je praktijkcases met opdrachten uit het werkveld.

Studiespecifiek programma

  • Into the deep
  • Exploring Digital Media
  • Case 1
  • Case 2

Mediabreed programma

  • Seminars
  • Medialabs
  • Cultuur- en Mediastudies

Profileren en positioneren

In jaar 2 profileer en positioneer je jezelf als Digital Media ontwerper; je onderzoekt wat jouw drijfveren zijn en maakt stappen richting het werkveld. Tijdens het afstuderen profileer je jezelf met jouw makerschap. Je werkt aan een eigen gekozen project, dit kan individueel of in samenwerking.

Studie specifiek programma

  • Into the wild
  • Innovation
  • Life Act
  • Portfolio & Production

Mediabreed programma

  • Seminars
  • Medialabs
  • Cultuur- en Mediastudies
Associate degree Digital MediaWat maak je
Associate degree Digital Media

Wat maak je bij ons?

Afhankelijk van de vraag en opdracht kom jij met de juiste oplossing, bijvoorbeeld een mediacampagne, installatie, (interactieve) video of virtual reality. Ook is er veel aandacht aan narratieve principes: hoe vertel je zo goed mogelijk een verhaal met een bepaald medium, of vorm? Jouw eindproducten zijn concreet, innovatief en vertellen een verhaal aan het publiek. Je werkt met digitale tools en mediatechnologie. Deze zet je zinvol in om jouw boodschap effectief te vertellen en vorm te geven.

Doorstuderen of aan het werk

Na deze studie kun je meteen aan het werk. Bijvoorbeeld bij een ontwerpbureau, mediabedrijf, digitale vormgever, als ontwikkelaar van interactieve producten of als creatieve spil van een team op een communicatieafdeling. Met jouw opgedane technische kennis, creatieve ideeën en de juiste vaardigheden voel je je daar als een vis in het water. Wil je doorstuderen? Met Digital Media kun je na toelating verkort doorstromen naar de HKU Bachelors ‘Image & Media Technology’ en ‘Design for Change and Innovation’. Tijdens de bachelors leer ook je de vraag achter de vraag te analyseren bij een ontwerpopdracht en richt je je op maakonderzoek. Dit doe je voordat je met een uitwerking begint.

Associate degree Digital MediaActueel
Associate degree Digital Media

Wat speelt er?

Associate degree Digital MediaAanmelden en toelating
Associate degree Digital Media

Aanmelden en toelating

Is dit iets voor jou?

Voor deze studie heb je minimaal havo, mbo (niveau 4) of een gelijkwaardig/hoger diploma nodig. Tijdens de toelating kijken we of er een match is tussen jou en Digital Media.

Toelatingsdata

Er zijn verschillende toelatingsdata gepland. Na je aanmelding ontvang je de toelatingsopdrachten. De toelatingsopdrachten moet je binnen 4 weken na aanmelden (of korter als het de laatste toelatingsronde is) aanleveren. Nadat je de toelatingsopdrachten hebt ingeleverd, word op basis van deze opdrachten en je digitale portfolio uitgenodigd voor de eerstvolgende beschikbare toelatingsdatum. Op deze datum zullen we een gesprek (videocall) met je voeren zodat we jou beter leren kennen.

Is er nog plek?

Je kunt je vanaf 1 oktober aanmelden voor de opleiding Digital Media voor het studiejaar 2025-2026. Houd er rekening mee dat aanmeldingen die na 15 januari binnenkomen alleen een plek kunnen krijgen op basis van beschikbaarheid. Het kan dus gebeuren dat de opleiding toch opeens vol zit.

Benodigde vooropleiding

Je hebt minimaal één van de volgende diploma’s:

Beoordelingscriteria

  • Conceptueel vermogen
  • Eigenheid en diversiteit
  • Algemeen beeldend vermogen
  • Passende vaardigheden en technisch vermogen
  • Communicatieve en reflectieve vermogens
  • Affiniteit met het vakgebied
  • Culturele en maatschappelijke belangstelling
Enthousiast? Meld je nu aan!

Studielink

Meld je aan met je digiD via studielink.


Thuisopdracht en portfolio

Je krijgt van ons een thuisopdracht. Deze werk je uit. Ook maak je een portfolio. Hierin geef je een beeld van je zelfgemaakte werk. Denk aan foto’s, schetsboeken en filmpjes. Laat ook ‘onaf’ werk zien. Dat is voor ons net zo waardevol als een ‘af’ product.

Opdracht en portfolio uploaden

Je uploadt de thuisopdrachten en je portfolio. De toelatingscommissie beoordeelt of je naar de toelatingsdag mag komen.

Gesprek

Tijdens de toelatingsdag heb je een gesprek. Je krijgt vragen over je werk, de thuisopdrachten, je motivatie, achtergrond en verwachtingen.
De uitslag wordt binnen 2 weken na de toelatingsdag per mail bekend gemaakt. Je wordt toegelaten tot de opleiding, of we zien geen match tussen de inhoud van de opleiding en wat je ons hebt laten zien. In dat geval ben je niet toegelaten.

Studiekosten

HKU kent verschillende collegegeldtarieven: wettelijk en instellingscollegegeld. Afhankelijk van jouw situatie betaal je wettelijk of instellingscollegegeld.

Wil je weten wat je straks moet betalen? Raadpleeg onze Collegegeldwizard!

  • De studiekosten zijn relatief beperkt. De hoogte ervan is deels afhankelijk van de apparatuur die je aanschaft (dat is een eenmalige investering). Verder wordt van je verwacht dat je de producties, die je gedurende je studie maakt, zelf financiert.

    Naast het collegegeld kan het ook handig zijn andere spullen te kopen. Bijvoorbeeld:

    • Laptop (bij voorkeur Apple, MacBook Pro)
    • Externe harddisk van 1 terrabyte of meer
    • Software zoals Adobe Creative Cloud (met korting verkrijgbaar via Surfspot)
    • Gereedschap, materiaal per project
    • Museumkaart
    • Kosten studietrip
    Aan het begin van het studiejaar kun je bij medestudenten en technische docenten advies inwinnen over het type computer dat je het beste kunt aanschaffen.

Wil je meer weten?

Bekijk dan eerst de veelgestelde vragen. Kom je er nog niet uit? Neem dan contact op met Servicebalie Studentenzaken. Zij helpen je met vragen over (bijna) alles wat met studeren aan HKU te maken heeft.

Contact

Accredidatie Digital Media

In januari kregen we het goede nieuws dat de Associate Degree Digital Media samen met Connected Design opnieuw is geaccrediteerd. Daarnaast ontving de opleiding een lovend rapport met onder andere de mooie woorden: ‘De opleiding is aantoonbaar met iets unieks bezig’.

Aldus het auditteam dat de Associate degree Connected Design en Digital Media van HKU beoordeelde. ‘Het auditteam is positief over deze nog relatief jonge opleiding. De betrokkenen lieten merken dat zij trots zijn op de opleiding en op wat er tot nu toe al is bereikt. Het auditteam is optimistisch gestemd over de verdere optimalisering van de opzet en inhoud van de opleiding en de aansluiting op het werkveld.’