Game ArtDe studie

Game Art

Over de studie

Opleiding
Bachelor Creative Media and Game Technologies
Vorm
Voltijd
School
Games
Graad
Bachelor of Science
Duur
4 jaar
ECTS
240
Type
Bachelor
Taal
Nederlands
CROHO-code
30036
Locatie(s)
IBB-laan
E-mail
sz@hku.nl

Game Art in het kort

  • Brede voltijdstudie tot game artist
  • Combineer jouw eigen stijl en ideeën met de praktische en technische kanten van het vak
  • Werken met professionele game engines en de nieuwste ontwikkelsoftware
  • Alle ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling en unieke talenten
  • Les van professionals uit het vak
  • Richting van de Bachelor Creative Media and Game Technologies, bestempeld tot topopleiding in de Keuzegids hbo 2023 en 2024

Wanneer is Game Art echt iets voor jou?

Jij bent niet alleen een goede gamer. Jij bestudeert de vormgeving van games en wilt deze zelf leren ontwerpen. Herken je je in de volgende punten? Dan is deze studie wellicht iets voor jou.
  • Je bent geïnteresseerd in games, vormgeving, ontwerp, tekenen en menselijke motivatie
  • Je bent creatief
  • Je houdt van samenwerken
  • Je houdt van dingen uitproberen
  • Je wilt leren hoe games worden bedacht, ontworpen, vormgegeven, geprogrammeerd, verkocht en gespeeld
  • Je wilt je blijven ontwikkelen en bijblijven in het vak

Waarom Game Art bij HKU?

De bachelor Game Art geeft jou alle ruimte om je eigen stijl te ontwikkelen. Je krijgt een brede basis en specialiseert je in jouw eigen richting. Onze game artists leveren kwaliteit in allerlei verschillende omstandigheden. Daarom zijn ze geliefd in de Nederlandse en internationale game-industrie.

Enthousiast? Meld je nu aan!

Studie in cijfers

Weten hoe de Bachelor of Creative Media and Game Technologies scoort in vergelijking met andere opleidingen?

Ga naar Studie in Cijfers

Game ArtWat leer je
Game Art

Wat leer je bij ons

Tijdens deze studie leer je hoe je duidelijke en aantrekkelijke game art maakt. Jij maakt alles wat je in een game ziet. Van karakters tot knoppen. Voor consolegames, interactieve bordspellen en alles daartussenin. Je leert nadenken over de achtergrond van een game. Wat wil jij vertellen met je beelden? Wie zijn de karakters? Je ontwikkelt een eigen stijl en leert deze toe te passen.

In het kort leer je het volgende:
  • Je leert visualiseren, modelen, character design, concept art, animatie, en zelfs wat programmeren
  • Je specialiseert je in 2D- of 3D-art
  • Je snapt hoe jouw ontwerpen de beleving sturen en versterken
  • Je leert samenwerken met de andere leden van het ontwerpteam: game design, techniek en productie
  • Je kunt uitleggen waarom je voor een bepaalde vormgeving kiest
  • Je leert kritisch nadenken over games en hun rol in de maatschappij
  • Je leert de mensen en bedrijven uit de game-industrie kennen

Studieverloop

Jaar 1 en 2

Je vergroot je algemene kennis over game art. Je volgt vakken als tekenen, modelen, character design en animeren. Elk halfjaar maak je met een team een game. Jullie werken dan als een echte gamestudio die een product moet opleveren. Zo leer je het vak en ontdek je wat jouw specifieke talenten zijn.


Je volgt hoorcolleges en werkcolleges. Thuis en op school werk je aan lesopdrachten en projecten. En je voert regelmatig begeleidingsgesprekken met docenten en je tutor.

Jaar 3 en 4

In de laatste twee jaar loop je stage bij een Nederlandse of buitenlandse gamestudio. Ook werk je aan verschillende groepsopdrachten voor opdrachtgevers van buiten de school of aan een eigen project. Je maakt bijvoorbeeld een level voor een nieuwe game van een groot Nederlands gamebedrijf. Of je ontwerpt een onderdeel van een webgame voor een museum, school of de overheid.

Je doet in deze laatste jaren ook steeds meer onderzoek (design research). Zo kun je de designkeuzes voor jouw game goed onderbouwen. We stellen je regelmatig vragen over waarom je kiest voor een bepaalde stijl, kleur, sfeer of testmethode. De docenten van HKU helpen je om goede antwoorden te formuleren.

Vakken

Je volgt vakken als:
  • Empowering Creative Thinking through Programming
  • Visueel Denken
  • Collaborative Design
  • Building Playful Worlds

Game Art in het buitenland

We moedigen je aan om voor je studie of stage naar het buitenland te gaan. Zo kun je kennismaken met de internationale game-industrie. We organiseren intensieve workshops samen met opleidingen en studenten in het buitenland. We hebben een groot netwerk in onder andere de Verenigde Staten, Engeland, Scandinavië, Canada, China, Zuid-Korea en Japan.
Game ArtWat maak je
Game Art

Wat maak je bij ons

Jij maakt alles wat je in games ziet. Je werkt in projecten aan games of onderdelen daarvan. Soms in je eentje, maar meestal als team.

Aan het werk!

Game Artist: Als afgestudeerde kun je bijvoorbeeld aan het werk als game artist. Jij bedenkt en maakt alles wat je in een game kunt zien, van de omgeving tot de personages. Je werkt aan 2D- of 3D-projecten. De 2D-stijl gebruik je voor games voor smartphones, tablets en simpele internetspellen. De 3D-stijl zie je terug in games voor gameconsoles en grote online games.

Je werkt als game artist bijvoorbeeld aan:

  • schetsen voor fantasy-werelden voor een nieuwe platformgame voor de iPad
  • vormgeving voor een letterpuzzelgame
  • een realistische 3D-supermarkt voor een trainingsgame

Art Director: Ook kun je aan de slag als art director. Dan bepaal je de stijl en sfeer van een game, website, campagne, merk, installatie of (interactieve) film. Je brengt je ideeën tot leven met (computer)schetsen, moodboards en foto’s.

Als art director werk je bijvoorbeeld aan:

  • een nieuwe visuele stijl voor een website waar kinderen korte spelletjes kunnen spelen
  • de fotostijl (fotograaf, locatie, belichting, type modellen) voor de campagnefoto’s van een reisbureau

Leuk om te weten: veel gamebedrijven in Nederland zijn ontstaan uit projectgroepen van HKU. Bijvoorbeeld de succesvolle bedrijven Ronimo en Vlambeer.

Game ArtActueel
Game Art

Wat speelt er

Game ArtAanmelden en toelating
Game Art

Aanmelden en toelating

Is er nog plek?

Je kunt je vanaf 1 oktober aanmelden voor de opleiding Game Art voor het studiejaar 2025-2026. Houd er rekening mee dat aanmeldingen die na 15 januari binnenkomen alleen een plek kunnen krijgen op basis van beschikbaarheid. Het kan dus gebeuren dat de opleiding toch opeens vol zit.

Je hebt minimaal één van de volgende diploma's

Doe je havo met het profiel Cultuur en Maatschappij? Dan moet je ook wiskunde in je pakket te hebben. Dit mag wiskunde A of B zijn.

Beoordelingscriteria

Wij zijn op zoek naar gamefans met ontwerptalent. In het toelatingsproces bekijken wij je motivatie en het werk dat je eerder hebt gemaakt. Ook beoordelen we het resultaat van de ontwerpopdracht die je krijgt.

Verder:

  • Je hebt een passie voor games
  • Je bent creatief
  • Je hebt talent voor vormgeving, ontwerp, tekenen
  • Je houdt ervan problemen op te lossen
  • Je werkt graag samen

Wederkerige Match

Het is belangrijk dat jij en onze opleiding bij elkaar passen.

Wij zijn op zoek naar zelfstandige, goed gemotiveerde, kritische, nieuwsgierige en avontuurlijke ontwerpers die verder durven kijken dan de games die ze maken en die nadenken over de betekenis van hun ontwerpen voor mens en de wereld.

Wij leiden player-centered designers op van artistieke games met commercieel-culturele impact op individu, werkveld en samenleving. Wij doen dit omdat games de meest complexe, engagerende en moderne kunstvorm is. Eén die zonder speler niet bestaat. Eén die in teams gemaakt wordt met, voor en uiteindelijk mede door de ander. Kunst als geen ander.

Wij streven naar een epische verheffing van games als kunstvorm. Door games te maken die raken. Of dat nu Arthouse, Indie, AAA, of Applied Games zijn. Bij ons kan het allemaal. Zolang ze maar betekenis hebben en betekenis geven.

Wij zijn trots op onze alumni. Ze hebben smoel, zijn ondernemend, techtemmend en creatief. Als geëngageerde kunstprofessionals bewegen ze middels uitstekend artistiek ontwerperschap flexibel door volatiele werkvelden.

Selectieprocedure

Aanmelden Studielink

Je meldt je eerst met je DigiD aan bij Studielink.

Toelatingsopdrachten

Na je aanmelding ontvang je een bericht met daarin o.a. de toelatingsopdracht en een uploaddeadline. De toelating bestaat uit een viertal opdrachten: vijf beelden, ontwerpopdracht, portfolio en voorstelfilm. Ook ontvang je informatie over hoe je je opdrachten kunt uploaden.

Toelating

Aan de hand van de toelatingsopdracht vindt de beoordeling plaats. In enkele bijzondere gevallen kan gevraagd worden om aanvullende informatie te verstrekken. Je ontvangt hierover per e-mail bericht met daarin een deadline wanneer je de aanvullende informatie moet aanleveren.

Uitslag

Een toelatingscommissie bekijkt en beoordeelt je ingeleverde werk. Op basis hiervan worden kandidaten toegelaten, afgewezen of op een wachtlijst gezet. In enkele bijzondere gevallen kan gevraagd worden om aanvullende informatie te verstrekken. Je ontvangt dan een e-mail met daarin een deadline wanneer je de aanvullende inforamtie moet aanleveren.

In de 6e week na de toelatingsdatum ontvang je de uitslag per e-mail. Je ontvangt altijd de beoordeling van de toelatingscommissie. Het kan voorkomen dat je geschikt bent voor meerdere richtingen. Of juist voor een andere studierichting dan waarvoor je je had aangemeld.

Studiekosten

HKU kent verschillende collegegeldtarieven: wettelijk en instellingscollegegeld. Afhankelijk van jouw situatie betaal je wettelijk of instellingscollegegeld.

Wil je weten wat je straks moet betalen? Raadpleeg onze Collegegeldwizard!
  • Naast het collegeld zijn er bijkomende kosten. Dit zijn eenmalige aanschafkosten van eigen apparatuur en de studiereis in jaar 1. Dit kost bij elkaar ongeveer € 1.550,-.

    Denk bij apparatuur aan onderstaande spullen van een goede kwaliteit:
    - Laptop
    - Internetaansluiting
    - Headset en microfoon
    - Werkplek thuis

Wil je meer weten?

Bekijk dan eerst de veelgestelde vragen. Kom je er nog niet uit? Neem dan contact op met Servicebalie Studentenzaken. Zij helpen je met vragen over (bijna) alles wat met studeren aan HKU te maken heeft.

Contact