DreamDrift: interactieve illustratie voor kinderen

Zjacky van Bebber studeerde af in de richting Game Art met haar interactieve illustratie DreamDrift. Met hulp van een kindertherapeut ontwikkelde Zjacky haar afstudeerproject, dat zorgt voor emotieregulatie en zo kinderen geruststelt.
DreamDrift is een interactieve illustratie voor kinderen van 6 tot 9 jaar en geeft op een speelse en toegankelijke wijze een veilig en kalm gevoel. Thema’s zijn knuffels, vriendjes, rust en fantasie. ‘Het project is eigenlijk heel organisch tot stand gekomen’, vertelt Zjacky. ‘Ik maakte al illustraties voor kinderboeken en herinnerde me hoe fijn ik het vond om vroeger denkbeeldige vriendjes te hebben. Die ervaring als kind wilde ik graag met andere kinderen delen, om ze te kunnen helpen of zich in elk geval goed te laten voelen.’

Therapeutische sessie

Zjacky maakte haar illustraties interactief en bewegend. Ze benaderde een kindertherapeut waar ze meteen een goede klik mee had en een developer hielp haar met het grootste deel van het coderen. ‘De kindertherapeut heeft me heel veel inzichten gegeven. Ik maakte natuurlijk wel illustraties voor kinderen, maar niet op een toegepaste manier. DreamDrift wordt toegepast binnen een therapeutische sessie en dan vooral op het moment dat het even te veel wordt. Het kan fijn zijn voor een kind om op deze manier weer even tot zichzelf te komen.’

Zoekspelletje

De techniek die wordt toegepast is niet ingewikkeld, maar wel vernieuwend. Het ziet er bijna uit als een schilderij, maar wel een dat tot leven komt als je ervoor gaat zitten. Door de kinderen binnen de interactieve ervaring prikkelende, niet confronterende en open vragen te stellen komen ze op eigen kracht tot rust. Zjacky: ‘Het is heel toegankelijk, want je hoeft er alleen maar naar te kijken en bijvoorbeeld geen knopjes in te drukken. Het werkt op basis van eye tracking. Zodra je voor het scherm gaat zitten komt de illustratie tot leven – er worden interactieve elementen aangestuurd - en op basis van waar je naar kijkt, kun je ermee interacteren. Een soort zoekspelletje met je ogen.’

Fijne opleiding

Zjacky vond Game Art een fijne opleiding, en HKU een plek waar ze zichzelf kon zijn. ‘Ik heb veel geleerd van de docenten en ook mijn begeleider heeft veel losgemaakt, stelde kritische vragen waardoor ik verder kwam. Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik heb het idee dat andere opleidingen wat meer ingaan op wat de industrie van je vraagt en dat je bij HKU veel meer bezig kunt zijn met wie jij bent als persoon én als ontwerper en hoe je dat wil samenbrengen in je werk.’