Fabiola Camuti geïnstalleerd als HKU-lector Critical Creative Pedagogies

  • 17 januari 2025
Op donderdag 16 januari 2025 is Fabiola Camuti door HKU-collegevoorzitter Heleen Jumelet geïnstalleerd als lector van het lectoraat Critical Creative Pedagogies. Camuti gaat zich wijden aan het hervormen van kunstonderwijs door onderzoek dat duurzame, zorgzame en transformerende benaderingen van creatieve pedagogieën bevordert.
Fabiola Camuti geïnstalleerd als HKU-lector Critical Creative Pedagogies

Collegevoorzitter Heleen Jumelet: “Onderwijs en kunst zijn verre van luxe. Laat staan ‘extra's’. Ze zijn essentieel voor het opbouwen van een samenleving die duurzaamheid, zorg en complementariteit hoog in het vaandel heeft staan. Kunsteducatie gaat niet alleen over het opleiden van professionals: het gaat over het opleiden van kritische denkers en makers die studenten en de maatschappij bevragen en met verbeelding helpen vormgeven. We zijn verheugd met dit nieuwe lectoraat Critical Creative Pedagogies dat kritisch innoveren en het prikkelen en voeden van kunsteducatie diepgaand versterkt en onderbouwt.” 



Openbare les


De installatie van de lector werd traditiegetrouw voorafgegaan door een openbare les. Fabiola Camuti richt zich hierin op de transformerende kracht van kunst en kunstonderwijs als instrument voor maatschappelijke verandering, waarbij de vaak onderschatte politieke en sociale impact van onderwijs wordt benadrukt als het startpunt voor die transformaties. Geleid door de principes van Care en Unlearning wijst de openbare les op het belang van het creëren van rechtvaardigere en inclusieve leeromgevingen.

Voorafgaand aan de Openbare les namen de gasten deel aan een van drie workshops over lopende onderzoeksactiviteiten en projecten binnen de gemeenschap van het lectoraat: over kunsteducatie en neurodiversiteit, over HKU als zorgzame pedagogische instelling en over onderzoek in creatieve educatie.

Unlearning

Het lectoraat Critical Creative Pedagogies dat Fabiola Camuti gaat leiden verkent de noodzaak voor studenten en docenten om kritisch om te gaan met kennissystemen, om heersende paradigma’s ter discussie te stellen en een duurzame benadering van leren te omarmen. Het stimuleert studenten zich te ontwikkelen tot zelfstandige denkers die in staat zijn door complexe professionele omgevingen te navigeren.
Unlearning - het loslaten van de verdelende machtsstructuren die we als normaal zijn gaan beschouwen – is hierbij essentieel geworden, zegt de lector. ‘Deze verschuiving stelt ons in staat strategieën te ontwikkelen voor een zorgzamer, ervaringsgericht en affectief kunstonderwijs’.

Lees hier het hele interview met Fabiola Camuti of neem een kijkje bij het lectoraat.