Kunstonderwijs als katalysator
Fabiola Camuti was begin 2024 een nieuw gezicht op HKU. Na een postdoconderzoek aan ArtEZ, waar zij nieuwe niet-hiërarchische vormen van onderwijs onderzocht, begon ze in Utrecht aan de verkenning van het HKU-onderwijssysteem. Op 16 januari 2025 werd ze geïnstalleerd als lector Critical Creative Pedagogies. De vraag die centraal staat in dit lectoraat is: hoe en wat moeten we in het kunstonderwijs leren om als kunstenaars, ontwerpers en performers een relevante bijdrage te kunnen leveren aan de maatschappelijke uitdagingen van deze tijd? 'Als je iets wilt veranderen in de maatschappij, is het onderwijs daar een heel krachtig instrument voor,' zegt Camuti. 'De politieke en maatschappelijke impact van het onderwijs wordt onderschat; dit is de plek waar transformaties beginnen.'
Persoonlijk belang
Het bevragen van de norm wordt een leitmotiv in dit lectoraat, en is bovendien iets wat in haar vezels zit. Ze vertelt het verhaal van haar overgrootmoeder, die in het fascistische Sicilië van net na de Eerste Wereldoorlog zwanger werd in een relatie met een getrouwde man. Ondanks de sociale uitsluiting die daarmee gepaard ging, hield zij het kind: Camuti’s opa. En zij stond als eerste in de rij om de tot dan toe verplichte bastaardnaam Aquila te veranderen in Camuti toen de wet dat toestond. In het traditionele systeem zou die naam alweer uitgestorven zijn omdat haar vader geen zoon kreeg. Maar ook zijn dochter wist zich te ontworstelen aan de conventies: zij stichtte een queer gezin met twee moeders en een zoon die de naam Camuti draagt. En ondervindt dagelijks hoe de heteronormatieve cultuur nog overal in doorsijpelt, ook al is die niet meer van deze tijd. 'Ik heb in veel opzichten een persoonlijk belang om dit te gaan onderzoeken,' aldus Camuti.
Kritische pedagogiek
Is ons onderwijssysteem wel afgestemd op het hier en nu, waarin we inclusief, open-minded en gelijkwaardig met elkaar willen omgaan? Het lectoraat ‘Critical Creative Pedagogies’ borduurt voort op de kritische pedagogiek van Paulo Freire, die aanmoedigt om kritisch te denken, machtsstructuren ter discussie te stellen, en je te richten op sociale rechtvaardigheid. In plaats van studenten te vertellen hoe het zit, kun je ze ook de tools geven om dat zelf te ontdekken, licht Camuti toe: 'De kunst van het vragen stellen is aan het verdwijnen, we gaan veel te snel naar de oplossing. Het onderwijs is veel te veel een bedrijf aan het worden waarin het gaat om presteren en studiepunten halen. Ik wil meer ruimte creëren voor onderzoek en reflectie. Niet om studenten te controleren, maar om ze te empoweren en in staat te stellen hun creativiteit serieus te nemen.' Ze heeft het afgelopen jaar drie onderzoekslijnen en zes basisvragen geformuleerd. Die zijn opgenomen in het nu vastgelegde lectoraatsplan, dat als een blauwdruk onder de komende jaren ligt. Daarmee gaat Camuti in nauwe samenwerking met het HKU Platform Educatie, de docentenopleidingen, docent-onderzoekers en haar studenten aan de slag.