zonsondergang zonder zicht
Interview minorstudent Sterre
Sterre, vierdejaarsstudent toegepaste Wiskunde, verliet huis en haard om bij onze HKU de minor Music and Technology in practice te volgen.
zonsondergang zonder zicht
Wij zijn benieuwd naar haar ervaringen. Hoe is het om aan HKU een minor te volgen? En wat heeft zij tijdens deze periode geleerd?
Hoe begon je met het zoeken van een passende minor?
Toen ik een minor moest volgen, heb ik heel Kies op Maat afgespeurd. Vanuit mijn opleiding zou het een logische keuze zijn om bijvoorbeeld een minor Data Science te volgen. Maar opeens zag ik een verhaal over hoe je een zonsondergang kunt ervaren zonder zicht. Dat vond ik zo intrigerend dat ik verder ben gaan lezen.
En toen wist je direct: ‘Deze minor is wat voor mij’?
Deze minor gaat over Muziek en Technologie. Ik hóú van muziek en ik kén technologie. Dus dat leek mij de perfecte combinatie voor een minor.
Maar… sloot dat dan wel aan op jouw studie? #magdat?!
Ik ging er al wel vanuit dat de minor geen link zou hebben met de wiskundekant van mijn studie, maar wél met de programmeerkant. En dat bleek te kloppen. Mijn studiebegeleider vond het gelukkig ook een mooie aanvulling.
Hoe zag de minorperiode eruit?
Wij hadden twee dagen per week les. Op de dinsdag kregen we vaak een opdracht en die moest je dan op vrijdag presenteren. Wij werkten dan aan opdrachten waarbij je data moest omzetten naar muziek. Bijvoorbeeld: zet het weer om in data. Als het buiten 7 graden was, koos ik een andere noot dan bij 8 of 15 graden. En zo ontstond er een muziekstuk.
Ik speel zelf piano, dus die muziek kon ik ook gebruiken in mijn opdrachten. Maar als je zelf geen muziekinstrument speelt, kun je gebruikmaken van Freesound. Het was wel handig dat ik al kennis had van toonladders. Sommigen hadden daar nog nooit van gehoord, maar dan werd je geholpen door de groep.
Vertel ons meer! Wat was jouw eindresultaat?
Ik heb een ‘Rekengans’ gemaakt. Dat kun je zien als Ganzenbord waarmee je leert rekenen. Op ieder leeg vakje moest je een rekensom maken of een geluid herkennen dat je vooraf gehoord had. Dit spel gebruik ik nu nog steeds in de wiskundebijlessen die ik geef.
Daar waar je bij mijn eigen studie meer statisch programmeert (als dit, dan dat), leer je bij deze minor om visueel te programmeren. Bovendien is bij de studie Toegepaste Wiskunde iets goed óf fout; bij een creatieve studie is dit niet zo. Perfectie bestaat hier niet. Je komt makkelijker met dingen weg. Bij wiskunde is een eis een eis, daar kun je niet om heen. Hier kreeg je bijvoorbeeld te opdracht: maak een muziekstuk van drie tot vijf minuten lang. Dan kwam je er dus ook mee weg als je een muziekstuk van twee minuten had gemaakt. Dat was voor mij nieuw en goed voor mijn persoonlijke ontwikkeling. De wereld is niet zo zwart/wit als ik gewend was.
Bij deze minor moest je ook steeds vanaf het nulpunt beginnen en zelf iets creëren. Ik was gewend dat wat ik ontwikkel of bedenk, gebaseerd is op iets wat al bestaat, bijvoorbeeld een formule.
Wat leerde je tijdens deze minor dat je nog niet bij je eigen opleiding geleerd had?
Je kreeg les over de geschiedenis van muziek. Dat zou ik bij mijn eigen studie nooit gehad hebben. Bovendien moest ik tijdens deze minor werken aan opdrachten én presenteren. Tijdens mijn studie hoef ik niet op deze manier en zo regelmatig te presenteren, dus dat vond ik best eng. Nu kwam ik erachter dat als je echt iets leuks maakt waar je trots op bent, het ook heel leuk is om daar over te vertellen.
Ik heb ook veel meer leren samenwerken. Bij toegepaste wiskunde heb je allemaal dezelfde kwaliteit: ‘Een beetje nerdy dingen doen’. Hier had je allemaal verschillende kennis en aan de hand daarvan werd je werkgroepje samengesteld. Zo kon je onderling heel veel van elkaar leren. Ik denk dat je in het ‘echte’ werkveld ook veel meer samenwerkt op basis van verschillende kwaliteiten en zo sámen iets toevoegt aan het proces.
Pssst.. Zelf deze minor volgen? Meld je dan aan via Kies op Maat.