Waarom kozen jullie destijds voor IPD?
Niki: Ik wilde rare kunstzinnige dingen maken. En ik was en ben een groot gamer. Het was voor mij logisch dat ik voor IPD koos aan de HKU omdat ik niet de spellen wilde maken die er al waren. Ik wilde iets nieuws maken dat tegelijkertijd ook kunst was. IPD is dan de ideale oplossing. Andere opleidingen waren bezig om je klaar te stomen om te werken in de huidige game-industrie terwijl IPD een stap verder gaat en je juist uitdaagt om dingen te maken die je zelf interessant vindt. Je krijgt de kans om de boel echt open te blazen; op een zoektocht te gaan. En dat is wat we voortgezet hebben bij Monobanda. Een bedrijf dat we gestart zijn met vijf voormalige studenten IPD aan de HKU. Wij zijn op een hele bevragende en experimentele manier met ons medium bezig.Simon: Ik weet nog dat ik echt nieuwe spellen wilde maken. Spellen die op een andere manier een ervaring toevoegen. Dat je door het spelen meer leert van de wereld waarin je leeft en dat dat tegelijk toegankelijk maakt. De opleiding dwingt je ook om buiten de bestaande kaders te kijken. Maak een spel zonder tekst; ontwerp interactief speelgoed, et cetera. De vrijheid die je krijgt en moet nemen is ook een belangrijk aspect van de opleiding. Het wordt van je verwacht dat je durft te experimenteren. Daar is theater juist ook zo belangrijk bij.