Hoe zou jij je huidige werk omschrijven?
Ik ben pervasive game designer.
Pervasive?
Pervasive betekent: existing in and spreading through every part of something. En dat is eigenlijk wel hoe je de games die ik maak kan omschrijven: spelletjes in de openbare ruimte, interactieve installaties en spellen die de kaders van de werkelijkheid aantasten. Dat zijn ook allemaal dingen die ik tijdens de opleiding Interactive Performance Design geleerd heb. Makkelijker gezegd: de gebruiker en de interactie met die gebruiker spelen de hoofdrol bij het ontwikkelen van een ervaring.
Wat is nou een project dat je onlangs gedaan hebt waar dit tot leven komt?
Het laatste project dat ik gedaan heb was een avonturenspel dat zich afspeelde in Fort Pannerden in Gelderland. Wij hebben de helft van het fort overgenomen en een spel ontwikkeld dat anderhalf uur duurt om uit te spelen. Je kan denken aan een soort escape room. Je lost samen met een groep allemaal puzzels en raadsels op en maakt daardoor onderdeel uit van een verhaal dat zich in dat fort afspeelt. En op het einde red je natuurlijk het fort en de wereld. Je stapt dus echt in je eigen avontuur.