De gedachte achter de Local Digital Twins (LDT’s) - de interactieve 3D-modellen van steden - is big data in onderlinge samenhang te visualiseren. Er wordt steeds meer data verzameld over allerlei processen die in steden plaatsvinden. Denk aan verkeersstromen, afvalstromen, of aan data over omgevingstemperatuur en luchtkwaliteit. Deze data zijn van grote waarde voor de inrichting en het beheer van een stad.
Simulaties
Amsterdam en Utrecht zijn er al mee begonnen: op 3d.amsterdam.nl en 3d.utrecht.nl – binnenkort gecombineerd in netherlands3D.eu – groeien platforms waar je als in een game doorheen kunt lopen. Niet alleen met een beeld van de gebouwen en straten zoals in Google Maps, maar met toevoeging van alle andere gewenste informatie. Die kun je eenvoudig oproepen door verschillende lagen te activeren. Door middel van simulaties in deze digitale wereld kan de impact van ingrepen en werkzaamheden vooraf inzichtelijk worden gemaakt voordat ze in de echte wereld worden uitgevoerd. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je op bepaalde stukken bomen plant of weghaalt, wat doen nieuwe gebouwen met de omgeving, wat is er nog mogelijk qua stedelijke verdichting, en hoe ziet dat eruit? Het idee is dat vraagstukken rondom ruimtelijke ontwikkeling hiermee makkelijker op te lossen zijn en dat beleidsmakers en burgers beter begrijpen hoe de stedelijke ruimte eruit kan gaan zien in de context van grote maatschappelijke opgaven, bijvoorbeeld op het gebied van klimaat, energie, wonen en groen in de stad.