HKU ontwikkelt toolkit voor Europees project T4R
'Dit project gaat om zoveel meer dan de technologie'
Vier frameworks
Dit traject is onderverdeeld in vier zogeheten frameworks: het technisch ontwerp, de governance, de ethische aspecten en de training en kennisdeling. Dat laatste, officieel het ‘train-de-trainer framework’, is het projectdeel waarover HKU zich ontfermt. HKU-docenten Willem-Jan Renger en Evert Hoogendoorn, beide ontwerper en onderzoeker, werken hierin nauw samen met een andere partner van het project, het Duitse K8, Institut für strategische Aesthitik. Ze werken aan een toolkit waarmee alles wat binnen de andere frameworks wordt ontwikkeld kan worden overgedragen en toegepast. Renger: 'We willen de verschillende partijen die met een digital twin gaan werken de tools geven om het platform samen goed te gaan inrichten en gebruiken.'Ethiek en governance
'Dit project gaat om zoveel meer dan de technologie,' vervolgt hij. 'We willen voorkomen dat LDT’s geïntroduceerd worden als een traditionele technology push. Het materiaal dat wij ontwikkelen moet al in de opstartfase helpen om goede vragen te stellen en goede keuzes te maken. Daarbij moeten ethiek en governance niet achteraanlopen. We willen geen Big Brother-steden en geen Oppenheimer-scenario's.'Lab, Studio, Arena, Agora
Bij het ontwerpen van hun methode gaan ze onder meer gebruikmaken van een onderdeel van de Systemische Design Toolkit van Kristel van Ael en Peter Jones. Die verdeelt de ontwikkeling van nieuwe systemen in vier fases: de technische ontwikkeling in het Lab, de vormgeving en het maken van prototypes in de Studio, de participatie en toetsing door direct betrokkenen in de Arena, en tot slot het erbij betrekken van alle geïnteresseerden in de Agora.Intermediaire laag
In de pilotsteden Amsterdam en Utrecht wordt gekeken hoe je voor elk van deze fases tools kan maken om gesprekken tussen techneuten, ontwerpers, ambtenaren, bedrijven en burgers vorm te geven. Renger: 'We willen een intermediaire laag bouwen waardoor partijen in de vier frameworks zich tot elkaar kunnen verhouden, en waarbij ze elkaar gelegitimeerd kritische vragen kunnen stellen.'
Ludodidactische toolkit
Het wordt vanzelfsprekend geen klassieke training met een syllabus in een klaslokaal. Renger en Hoogendoorn werken aan een toolkit op basis van ludodidactiek, hun eigen methode voor het ontwikkelen van onderwijs op basis van spelprincipes. Renger legt een set kaarten op tafel die hij eerder maakte voor het Europese project CYANOTYPES. Elke kaart vertegenwoordigt een andere rol. Door iedereen aan tafel een kaart te geven en die steeds na een afgesproken tijd door te schuiven, wordt een vraagstuk vanuit verschillende perspectieven opgepakt en wordt de rolverdeling duidelijk. Ook voor T4R wordt nu gewerkt aan zo’n toolkit om met meerdere stakeholders het gesprek te leren voeren over de invulling en inzet van een LDT.