Híer word ik gelukkig van

Interview met Dylan en Axel

Hoewel Dylan en Axel beiden een andere opleiding volgen, vinden ze elkaar in hun interesse voor het vertellen van verhalen met interactie. Begin september startten ze samen aan de minor Interactive Narrative Design, waar ze met twee andere studenten een interactieve game Bezmarisk maakten.

Een andere wereld

Axel: “Wat ik interessant vind aan interactieve verhalen, is dat het echt een manier is om iemand helemaal mee te nemen in een beleving of wereld. De acties van het karakter worden jóuw acties. Jij bepaalt hoe het verhaal verder gaat en je ontdekt zelf wat er aan de hand is. Het worden persoonlijke ervaringen.”


Big data


Dylan legt uit hoe zij hiermee aan de slag zijn gegaan in de minor: “We kregen de opdracht om mensen meer bewust maken over big data. Hoe, dat was aan ons. We hebben de fictieve wereld Bezmarisk gemaakt; een oud communistisch land. Als speler word je in de rol van head of security geplaatst en krijg je de opdracht het land veilig te stellen en protesten goed te laten verlopen. Aan de hand van een aantal scenario’s kies je hoe je big data hierbij inzet. Ga je voor het belang van de privacy van de mensen, of kies je voornamelijk voor de veiligheid? Op deze manier worden de spelers onderdeel van het verhaal en groeit de betrokkenheid bij dit soort complexe onderwerpen.”

Eurekamoment

Over de minor zelf zijn de ontwerpers enthousiast. Dylan: “Het was leuk om met studenten te werken vanuit verschillende vakgebieden. Zo is Axel een illustrator en Tip meer een programmeur. Op die manier leer je veel van elkaar.” Axel vult aan: “Ik vond het ontzettend inspirerend. Het heeft zelfs mijn kijk op de toekomst veranderd. Ik heb een hele tijd gezeten met de vraag wat ik wilde gaan doen na mijn studie. “Wil ik een animator worden, of wil ik strips gaan tekenen?” Na de minor dacht ik: “Ja! Ik wil aan games en spellen werken. Het was echt een soort eurekamoment. Híer word ik gelukkig en vrolijk van!”