Werkveldkeuze
In het eerste jaar vond ze haar keuze voor dit werkveld nog best spannend. ‘Het is een klein werkveld en het zijn, laten we eerlijk zijn, vaak niet de bestbetaalde banen. Maar als je iets kunt doen wat je zó leuk vindt; dan word je er EN heel goed in EN je hebt het gevoel dat je nooit meer hoeft te werken.’Het zijn de mensen en de intieme sfeer binnen de sector die haar over de streep trekken om er écht voor te gaan. ‘Mijn tutor adviseerde me om mijn hart te volgen. Als je hart sneller gaat kloppen, dan zit je op de juiste plek. Kies tijdens de studie het werkveld waar je het meest blij van wordt. Welke keuze je ook maakt, je kunt er altijd op meerdere plekken mee terecht.’ Bovendien benadrukt Romy dat veel andere werkvelden samenkomen binnen theater. Denk maar eens aan de kostuums die acteurs dragen (mode), de registraties of video-opnames (media) het maken van draaiboeken (events) of de toevoeging van zang en instrumenten binnen een voorstelling (muziek).
Zowel zakelijk als creatief
Binnen de theatersector is Romy van toegevoegde waarde, want bij Kunst en Economie word je zowel zakelijk als creatief opgeleid. Ze ziet zichzelf vaak ook als een soort tussenpersoon. ‘Dankzij mijn opleiding kan ik verschillende belangen goed tegen elkaar afwegen en vervolgens met een out-of-the-box oplossing komen. Omdat organisaties binnen dit werkveld vaak klein zijn, kun je al snel van invloed zijn. Binnen no-time ken je elkaar en is er al snel ruimte voor jouw ideeën.’Theater mag meer waardering krijgen
Het theaterwerkveld is veel breder dan mensen bij voorbaat denken. ‘Nog niet iedereen buiten de sector ziet het nut en de waarde in van theater. Organisaties zouden eens vaker aan theater moeten denken voor het oplossen van (bedrijfs-)problemen.’ Denk bijvoorbeeld aan VR-tours onder leiding van acteurs of het in beeld brengen van ingewikkelde vraagstukken door middel van theater.Steeds meer theatermakers willen ook maatschappelijk iets bereiken, weg uit de zaaltjes. ‘Er zijn zoveel verhalen die in de maatschappij verborgen blijven en als theatergezelschap kun je een belangrijke rol spelen in het onthullen daarvan. Je kunt mensen aan het denken zetten en grenzen verleggen om een nieuwe mindset aan te wakkeren’.
Maatschappelijke invloed
Bij haar stage ontdekte Romy op welke manieren ze met theater die maatschappelijke invloed kan hebben. Sinds februari draait zij mee als productiestagiaire bij het community theatergezelschap Stut. De voorstellingen van Stut stellen actuele thema’s, zoals vrouwenemancipatie of eenzaamheid, aan de kaak en proberen taboes te doorbreken. De stukken worden opgevoerd door (Utrechtse) wijkbewoners die zelf maatschappelijk of economisch onder druk staan. ‘Je ziet dat deze mensen binnen een theaterrol weer volledige vrijheid ervaren en dat vind ik heel bijzonder.’Stutt Foto's gemaakt door Bas de Brouwer.