We hebben een geweldige kans om de empatische kant van complexe vraagstukken te verbeteren. Ook vind Charlotte de principes van design thinking een belangrijk instrument voor de Kunst en Economie student om toe te passen.
Creatieve manier
Ook design thinking maakte deel uit van Charlottes onderzoek. Dit is een vorm van toegepast onderzoek waarbij onderzoeksresultaten direct worden vertaald in een praktijkgericht concept. ‘Ik heb deze methode gebruikt omdat het een creatieve manier van onderzoek doen is. Zeker in vergelijking met huidig wetenschappelijk onderzoek is het een vrij ongebruikelijke onderzoeksmethode. Dat was nodig, want het UMC Hersenencentrum had de concrete behoefte om op een frisse en vernieuwende manier naar het opnameproces te kijken. Wat beleven deze kinderen nou echt? En hoe kunnen we tegemoet komen aan hun behoeftes?’
Charlotte vindt design thinking een belangrijk gereedschap voor de student Kunst en Economie. ‘Doordat ik met deze manier van werken in aanraking kwam, ben ik mezelf steeds meer ontwerper gaan voelen. Je zit niet alleen maar achter de tekentafel om te onderzoeken wat zou kunnen werken. Met design thinking sta je echt op de werkvloer en kun je je concept aanpassen wanneer dit vanuit de praktijk nodig blijkt.'
Altijd een fixer geweest
De maatschappelijke relevantie van dit onderzoek was een grote drijfveer voor Charlotte. ‘Door de steeds intensievere samenwerking tussen de culturele- en andere sectoren, kunnen innovatieve oplossingen bedacht worden voor bestaande problemen en vraagstukken.’ Charlotte ziet dat ook HKU Kunst en Economie op deze ontwikkeling inzet. ‘De laatste tijd wordt er vanuit mijn opleiding diep ingegaan op het leggen van verbindingen met andere sectoren. Hierdoor ontwikkelen we ons niet zozeer tot mensen die specifiek kunstenaars ondersteunen, maar juist breder kunnen worden ingezet. Van oudsher is de K&E’er altijd een fixer geweest, maar nu dragen we bij aan het oplossen van complexe vraagstukken in allerlei sectoren en alle lagen van de samenleving.’
Charlotte voelt zich in deze hernieuwde missie van de school helemaal thuis. ‘Ik zie mezelf graag als iemand die creativiteit op een toegepaste manier gebruikt. Ik wil dat cultuur en sectoren zoals de zorg hun krachten in de toekomst nog meer bundelen. We hebben een geweldige kans om de empathische kant van complexe vraagstukken, in bijvoorbeeld de zorg, te verbeteren. Zo worden procedures en diensten uiteindelijk veel menselijker.
tekst: Yvo Nafzger
beeld: Charlotte Dijksman