Gezondheid en klimaat beïnvloeden ons en elkaar. Ze vragen om een herziening van hoe wij, mens en niet-mens, gezamenlijk zorg gaan dragen voor onze wereld. Om het echt anders te kunnen gaan doen, is het essentieel om bestaande normen ter discussie te stellen en nieuwe vorm te geven. In deze context rijst de vraag: welke soorten kennis nemen we serieus, en hoe worden we inclusiever? Traditionele, disciplinaire vormen van onderzoek zijn niet langer toereikend. Artistiek onderzoek biedt een houding en werkwijze die zintuiglijk, fenomenologisch en betekenisvol is. Deze onderzoeksmethodes helpen ons zoeken naar de alledaagse puzzelstukjes die nodig zijn om de wereld om ons heen beter te begrijpen. Én deze (op)nieuw vorm te geven.
Programma
In het programma zit een introductie vanuit de HKU Onderzoekseenheid door Nirav Christophe, lector Grensverleggende Artistieke Praktijken, een verfrissende HKU-duik in maatschappelijke opgaven, een performance van Loes ten Den, alumna HKU Design for Change and Innovation, een panelgesprek ‘Pedagogies of Care’ met onder andere Fabiola Camuti, lector Critical Creative Pedagogies, en verschillende deelworkshops om uit te kiezen:
- Co-creatief en inclusief onderzoek: Hoe doe je dat?
- Zorgzaam improviseren
- Hoger (kunst)onderwijs als zorgzaam ecosysteem? Aan de slag!
- Ontmoet je niet-menselijke buren