Wicked Problems: ze zijn complex, uitdagend en paradoxaal. Om te kunnen omgaan met dit soort problemen moeten we radicaal anders gaan denken en werken: transdisciplinair en domeinoverstijgend. Want alleen door kennis en ervaring uit verschillende domeinen samen te brengen en iedereen die een rol speelt in het probleem actief te betrekken, kun je duurzame verandering teweegbrengen. Maar hoe werk je samen als iedereen zijn eigen stem, belangen, kennis, werkwijze en perspectief heeft? Dat onderzoeken we bij het Transformatie Platform.
Het Transformatie Platform
Het Transformatie Platform is een initiatief van HKU Creative Transformation en nodigt bedrijven, organisaties en overheden uit om partner te worden en samen met studenten transformatieve innovaties op gang te brengen. Ontwerpen en creatieve maakprocessen staan hierbij centraal. Rondom thema’s verbinden we partners en stakeholders met studenten, onderzoekers en experts. De kracht van het Transformatie Platform is dat je met ‘onverwachte anderen’ gaat maken, onderzoeken en experimenteren. Dit levert niet alleen nieuwe inzichten en ideeën op over het vraagstuk, maar ook meer begrip voor elkaars standpunten. Zo werken we aan breed gedragen oplossingsrichtingen die een transformatieve impact kunnen hebben. Dat zijn veranderingen die van binnenuit op gang komen en een voortdurende beweging inzetten.Op deze manier draagt het Platform bij aan inclusieve, duurzame veranderingen in de maatschappij, maar óók in de organisaties van de deelnemende partners. Partner worden van het platform betekent investeren in de ontwikkeling van je medewerkers door ze de kans te geven om unieke kennis en ervaring op te doen. Ze leren met een nieuwe frisse blik te kijken naar de wereld, de eigen organisatie en hun manier van werken.
Voor wie is het Transformatie Platform?
Voor alle organisaties en instanties die te maken hebben met complexe vraagstukken, nieuwsgierig zijn naar innovatieve manieren van werken en willen ervaren wat de impact daarvan kan zijn. We vinden het belangrijk dat organisaties vanuit een gevoel van inhoudelijke urgentie ten aanzien van een thema of vraagstuk partner van het Platform willen worden en door discipline- en domeinoverstijgend samen te werken op zoek willen gaan naar andere, creatieve en speculatieve invalshoeken.