Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), digitale ondernemers en culturele organisaties informeerden woensdag demissionair staatssecretaris van Cultuur en Media, Fleur Gräper-van Koolwijk over de nieuwste ontwikkelingen in gaming en digitale cultuur. Samen met Eva Oosters, wethouder van Cultuur, ging ze daarna interactief aan de slag.
Tijdens het bezoek stond de maatschappelijke en culturele waarde van de game-industrie centraal. Edwin Jacobs, lid van het college van bestuur van HKU, opende de bijeenkomst en benadrukte het belang van de kunsten voor de game-industrie. Hij verwelkomde de gasten: “U bent in het hart van de avantgarde van de media. HKU is al sinds de jaren zeventig een voorloper op het gebied van digitale gaming en kunst. Wij ontwikkelden digitale media tot een kunstvorm. Veel HKU-alumni hebben hun sporen in de creatieve technologie verdiend.”Nick Degens, HKU-lector Creatieve Maakprocessen en Technologie, vulde aan: “Bij technologie gaat het al snel om gerichte oplossingen, bijvoorbeeld om iets efficiënter of beter maken. Maar de samenleving heeft nu juist kunstzinnige technologie nodig om tot nieuwe betekenisvolle perspectieven te komen.”
HKU-studenten, bedrijven als Dutch Game Garden en organisaties als IMPAKT demonstreerden in een proeftuin diverse games en creatieve technologie-projecten. De staatssecretaris en wethouder deden hier actief aan mee. “De kracht van digitale cultuur en de vele artistieke vormen die het kent heb ik vandaag mogen ervaren, heel bijzonder. Ik probeerde de VR-installatie Soul Paint van Monobanda, de Pottenbakrobot van SETUP en de game Station-to-Station van Galaxy Grove. Digitale cultuur reflecteert op de impact van technologie en het inspireert me!”, reageerde Fleur Gräper-van Koolwijk enthousiast.
Het bezoek van de staatssecretaris onderstreepte de impact die de digitale cultuursector heeft op allerlei terreinen van onze samenleving.