Kleurrijke levenslijn van Jaarbeurs
Jaarbeurs Utrecht organiseerde ook dit jaar weer de jaarlijkse posterwedstrijd in samenwerking met HKU, dit keer met het thema ‘De wereld van Jaarbeurs’. Hiermee wordt de diversiteit aan mogelijkheden die Jaarbeurs te bieden heeft onder de aandacht gebracht.
Over de winnende poster van Jonas van Son zegt juryvoorzitter en hoofd corporate communicatie Koninklijke Jaarbeurs Esther Driessen het volgende: 'We hebben fantastische inzendingen mogen beoordelen van aanstormende Nederlandse ontwerpers. Jonas van Son heeft een kleurrijke poster ontworpen waarop de levenslijn van Jaarbeurs in verschillende kleuren is verwikkeld. De kleuren staan synoniem voor de verhalen van "De wereld van Jaarbeurs". Het ontwerp vormt een duidelijk geheel, dus wat ons betreft is Jonas een terechte winnaar.'
Een mooi geheel en een bom van creativiteit
Ook over de tweede en derde prijs werden door de juryleden mooie woorden gezegd. Julia Penning ging er met de tweede prijs vandoor. Jurylid Natalie Dubois (curator van Centraal Museum) is onder de indruk van het aanstormend ontwerptalent: 'Een prachtige grafische poster die tot een mooi geheel leidt. Door het gradiënt gebruik en de lichte tinten gebeurt er veel maar is het toch rustig om naar te kijken.”De derde prijs ging naar Dewi van der Meulen: 'Deze illustratieve poster is een bom van creativiteit. Elke letter geeft ander verhaal van de wereld van Jaarbeurs weer', vertelt jurylid Mark Westra (content marketeer Koninklijke Jaarbeurs).
De winnende poster wordt op verschillende plekken binnen en buiten Jaarbeurs gepresenteerd om alle beursbezoekers dit jaar welkom te heten.
Aanmoedigingsprijzen
De jury reikte ook aanmoedigingsprijzen uit. Zo vielen Rebecca Stroeven, Toob Muller en Marileen Janssen in de prijzen. Peter Roeleveld, winnaar HKU posterwedstrijd 2021, begeleidde deze editie.
Jury
De jury van de Koninklijke Jaarbeurs posterwedstrijd 2024 bestond uit Natalie Dubois, curator toegepaste kunst & vormgeving Centraal Museum, Esther Driessen, hoofd corporate communicatie Koninklijke Jaarbeurs en Mark Westra, content marketeer Koninklijke Jaarbeurs.