Best Student Game
Finn Schuuring mocht de felbegeerde uil in ontvangst nemen voor King of the Bridge, een spel dat hij van begin tot eind zelf ontwikkelde. In het online schaakspel neem je het op tegen een sprookjesachtige trol, die door steeds veranderende regels onverslaanbaar lijkt. Door het behalen van achievements worden spelers uitgedaagd hier grip op te krijgen om zo alsnog deze sluwe tegenstander te kunnen verslaan.Zowel uit de omgeving als online ontving Schuuring vele positieve reacties en meer dan 500 reviews: ‘Het was leuk om te zien dat het spel echt ging leven. Mensen probeerden clues bij mij te ontrafelen en spelers onderling wisselden tips uit.’ Dat zijn spel van experts uit de game-industrie nu ook erkenning krijgt beschouwt Schuuring als het allergrootste compliment: ‘Het is voor mij het bewijs dat ik op de juiste plek zit en dat ik de juiste weg ingeslagen ben, ook qua type spel. Het is superleuk dat de humor in mijn spel begrepen wordt en dat de mensen geven om wat ik maak.’
Uit het juryrapport: 'Het kennen van schaakregels kan in deze schaakuitdaging in je nadeel werken! Denk buiten het bord, soms letterlijk, terwijl je het opneemt tegen de AI-tegenstander die steeds weer nieuwe regels verzint. De jury was onder de indruk van dit spel dat je niet volgens het boekje speelt.'
Het spel bedacht en ontwierp Schuuring tijdens zijn opleiding: ‘Ik wilde een mythisch avontuur maken, waarin humor een belangrijke rol speelt. Mijn inspiratie vond ik dan ook in comedy en sprookjes. In die verhalen heb je ook vaak een obstakel dat je niet op een conventionele manier kan verslaan. Bij het ontwikkelen kreeg ik ondersteuning vanuit HKU-docenten, die ook meedachten hoe ik de juiste doelgroep kon bereiken door inzet van marketing. Iets dat nu ook weer van pas komt, want als het aan mij ligt komt er een vervolg op het spel.’