Dankzij het winnen van de Dutch Jazz Competition debuteert het strijkkwintet Woodcraft komende vrijdag op het North Sea Jazz Festival. Voor violist Wouter Torringa is het een droom die uitkomt. ‘Dat de jazzscene onze muziek zo waardeert is echt een heel grote eer.’
HKU'ers in Woodcraft debuteren op North Sea Jazz
Woodcraft bestaat uit twee violisten en drie cellisten die al van jongsaf aan samen spelen. Ze zetten hun instrumentbeheersing in voor de verkenning van braakliggend muzikaal terrein. Zo heeft de manier waarop ze hun strijkinstrument bespelen een ritmesectie compleet overbodig gemaakt. Stop hun dynamische composities vooral niet in het hokje ‘klassiek’, want dat is precies waar ze niet in willen zitten.
Tennisoutfit
Op hun website poseren de muzikanten van Woodcraft in tennisoutfit met retro-look. Na de repetitie de baan op? Wouter: ‘Zo letterlijk moet je het niet opvatten. Het is meer dat bij klassieke instrumenten al snel een bepaald imago hoort: dat van een klassiek ensemble. Als we aan een imago denken, is dat niet wat we willen uitstralen. We kozen voor de tennisoutfits zodat je bij de eerste foto meteen ziet dat we geen klassiek ensemble zijn. We zijn aan alweer het denken over nieuwe foto’s. Dat wordt iets heel anders, maar ook daarbij moet je meteen kunnen zien dat we geen traditioneel klassiek kwintet zijn.’
De twee violisten van Woodcraft zijn beide HKU-student. Noah Hassler-Forest studeert dit jaar af bij Musician 3.0, Wouter Torringa zit in het derde jaar van diezelfde studie. Nog even terug naar december van afgelopen jaar. Welk gevoel kwam er bij ze los toen ze tot winnaar werden verkozen? Wouter: ‘Eerst ongeloof, en daarna meteen een gevoel van extase. Het was echt een complete verrassing. Dat de jazzscene, waar we allemaal niet per se uitkomen, onze muziek zo interessant vindt en zo waardeert… dat is echt een heel grote eer.’
Zeggingskracht
Het bijzondere aan Woodcraft is dat zij hun technische skills koppelen aan een verfrissende opvatting over muziek. Experiment en vernieuwing staan voorop, hoezeer het bijhouden van hun techniek ook aan de orde van de dag blijft. Wouter: ‘Ik heb echt het idee dat steeds meer klassieke musici die andere kant op willen. Ik zie ze ook steeds meer in de lessen bij Musician 3.0, of muzikanten uit de klassieke hoek die willen improviseren. Het is echt aan het verschuiven. Het ambacht is en blijft heel belangrijk, maar kan verschillende vormen aannemen. Improvisatie kan ook een ambacht zijn, en interdisciplinair werken of performances maken ook. Dus ja, ook als je maar op een 6,5 zit qua techniek op je instrument kun je het verschil maken. Wanneer jouw muziek heel veel zeggingskracht heeft en jij dat op een bepaalde manier weet te uiten – ook al gaat het niet 100% door het instrument – dan kun je daar ook groot mee worden.’
En groot worden met Woodcraft, dat is wat Wouter van plan is de komende jaren. Zijn studie Musician 3.0 lijkt daarbij de ideale kweekvijver. ‘Het meest waardevol vind ik de veilige omgeving die de opleiding mij biedt. Mijn ontwikkeling staat echt helemaal centraal. Ik kan alles uitproberen, mag fouten maken en voel me in alles heel erg ondersteund en geliefd. Dat heeft ook te maken met die gemeenschap, waarin iedereen er voor elkaar is. Je zoekt je eigen weg en doet je eigen ding, maar wordt daarbij toch heel sterk ondersteund door elkaar, zowel door studenten als docenten.’
Valkuilen
Geen moordende concurrentie en onderlinge jaloezie dus, zoals je weleens leest over conservatoria? Wouter: ‘Wat mij betreft niet. Die community is misschien specifiek iets voor 3.0. Andere studies zijn toch iets individualistischer en ook wat specifieker in het pad dat je volgt. Bij Musician 3.0 gaat het ook heel erg over je persoonlijke ontwikkeling. Stel dat je een rotweek had en het niet is gelukt om iets te presenteren of iets te maken. Ook dat kan waardevol zijn, omdat je er echt van kunt leren. Je gaat dan namelijk kijken waar je struikelblokken en je valkuilen zitten en hoe je dat maakproces beter kunt laten verlopen. Je praat er met anderen over en leert zo van elkaar. Het is heel open en heel realistisch, ook over dat het soms moeilijk is.’
headerbeeld: dana van leeuwen | foto wouter torringa: rob van dam
Woodcraft speelt op 7 juli op het North Sea Jazz Festival