Community ondernemerschap in het hoger kunstonderwijs van start

  • 20 November 2024

HKU werkt aan creatief ondernemerschap om studenten zo goed mogelijk voor te bereiden op het werkveld. Om de kennis en best practices van kunsthogescholen nog beter met elkaar te delen, ging op 13 november de landelijke community of practice over ondernemerschap in het hoger kunstonderwijs van start.

Community ondernemerschap in het hoger kunstonderwijs van start

Wendbaar en weerbaar

Ondernemerschapsonderwijs bij kunsthogescholen is de afgelopen tien jaar flink veranderd en verbeterd. Op veel scholen wordt hard gewerkt om (creatief) ondernemerschap verder in te bedden in het onderwijs. Goed ontwikkelde ondernemerschapscompetenties helpen studenten een betere start te maken op de arbeidsmarkt. Ze maken hen wendbaar en weerbaar. En ze dragen ook bij aan het vergroten van de impact van kunst en cultuur in de maatschappij.

Foto: Olaf Schouw.

Elkaar versterken

De community of practice, een initiatief van HKU, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK) en ArtEZ University of the Arts, is opgezet om kennis uit te wisselen, inspiratie op te doen en best practices te delen tussen de verschillende kunsthogescholen. De community versterkt het proces om ondernemerschapsonderwijs nog beter te maken. Zo’n negentig mensen van verschillende organisaties en instellingen kwamen op 13 november samen om bij de start van de community te zijn en een kijkje te geven in elkaars keuken.

Rol en verantwoordelijkheid

De bijeenkomst werd gestart met een panelgesprek. Edwin Jacobs (Lid van het College van Bestuur van HKU) ging in gesprek met afgevaardigden van AHK en ArtEZ over de rol en verantwoordelijkheid van kunsthogescholen op het gebied van creatief ondernemerschap. In het panelgesprek zat ook een vertegenwoordiger van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de directeur van Platform Arbeidsmarkt Culturele en Creatieve Toekomst (ACCT).

HKU X en toolkit Creatief Talent Werkt

HKU presenteerde ook twee best practices. HKU X, het innovatielab voor creatief ondernemerschap, met als centrale thema’s onderwijsinnovatie en communityvorming. En de fysieke toolkit Creatief Talent Werkt, die kunststudenten ondersteunt bij het succesvol samenwerken met diverse stakeholders.

LinkedIn-community

De lancering van de community gaat gepaard met de start van een LinkedIn-community voor professionals die bezig zijn met ondernemerschap binnen het hoger kunstonderwijs en die hier graag met anderen over in gesprek willen, ook buiten hun eigen instituut. Zij worden van harte uitgenodigd zich aan te sluiten. In de groep worden ook de events van en voor de community voor 2025 aangekondigd.

Contact: kuo.ondernemerschap@hku.nl