Beter beeld door illustraties
Maar even terug naar het begin, naar april 2019, toen Dijkstra en Koppelaar aan dit project begonnen. Dijkstra liep stage bij NRC als illustrator en Koppelaar bij interactief ontwerpster Sara Kolster.
Ze kregen het idee om hun stages te combineren, pitchten hun idee over een interactief verhaal bij NRC en kwamen zo uit bij Kamerman, die al tien jaar lang de levens van Ali en Amadu volgde.
Er was dus al heel veel materiaal waar Dijkstra en Koppelaar mee aan de slag konden en op basis van alle foto’s en verhalen zijn ze de verhalen gaan schetsen. Dijkstra: “Illustratie heeft veel toe te voegen wat niet in foto’s is vast te leggen: hoe Ali en Amadu moesten vluchten en hoe ze in Nederland aankwamen. Ze leven hier illegaal, dus je kunt daar geen fotoreportages van maken. Illustratie voegt veel toe omdat het allemaal geheim is en zich in het verleden heeft afgespeeld”. Zo zorgen de illustraties ervoor dat je een beter beeld krijgt van het verhaal van Ali en Amadu.
Gouden Medaille
In september 2019, als Dijkstra en Koppelaar inmiddels in hun afstudeerjaar zitten, is het project af en in het voorjaar van 2020 wordt het verhaal door NRC gelanceerd. Dat het vervolgens wordt ingezonden voor de Society for News Design, weten ze niet.
Koppelaar: “We wisten het pas toen we de prijs hadden gewonnen, haha!” Het voelt een beetje onwerkelijk, maar blij en trots zijn ze wel: “We winnen gewoon een internationale grote prijs! Er waren meer dan 1700 inzendingen en we staan in het rijtje naast New York Times. Het is ook niet echt normaal dat een Nederlandse inzending de prijs wint, meestal is het een Amerikaanse winnaar.”