Zoektocht naar perfecte speaker mondt uit in miljoenendeal
Jarenlang was alumnus Timothy Scheek bezig met het ontwikkelen van de perfecte speaker. De behuizing zo klein mogelijk, het geluid groots en meeslepend. Het resulteert in het goedlopende bedrijf Mayht, waarbij hij de handen ineenslaat met zijn broer Mattias. Het uiteindelijke ontwerp van de speakers zit zo goed in elkaar, dat het in 2022 leidt tot een droomdeal met Sonos.
Zoektocht naar perfecte speaker mondt uit in miljoenendeal
Als achtjarige had Timothy al een fascinatie voor speakers: ‘Mijn vader had eensubwoofer, zo een waar veel wind uitkomt. Mijn broer en ik waren zo benieuwd wat daar nou precies in zat dat we besloten hem uit elkaar te halen. Steeds vaker kochten we oude speakers, haalden de onderdelen eruit en bouwden er vervolgens weer nieuwe speakers van. Redelijk makkelijk om te doen, maar het resultaat was indrukwekkend.’
De ontdekkingstocht
Toch is het uiteindelijk de liefde voor filmmuziek die Timothy doet besluiten om toelating te doen bij HKU. ‘Ik heb een filmtrailer aangeleverd waarvoor ik de muziek en de geluidseffecten zelf maakte. Met name dat laatste viel op bij docenten en ik werd toegelaten voor de opleiding Sound Design. De eerste jaren van de opleiding zijn heel breed. Je ziet en leert veel verschillende dingen. Ik zou aanraden zoveel mogelijk uit te proberen. Juist daardoor krijg je een goed beeld van waar je interesse écht ligt.’
Niets is onmogelijk
Tijdens een van de muziekproductielessen wordt Timothy’s interesse voor speakers opnieuw gewekt. ‘Door een docent werden we gewezen op het belang van echt goede speakers. Dat was nog best een lastige zoektocht. Of de kwaliteit was matig, of ze waren veel te duur. Toen ik de perfecte speakers vond, besloot ik te onderzoeken of ik ze kon namaken. Mijn ontwerp liet ik zien aan medestudenten en aan mijn broer, die Industrial Design Engineering studeerde aan de TU Delft. Mijn klasgenoten waren meteen enthousiast en zeiden dat ik een bedrijf moest starten. Mijn broer dacht dat zoiets produceren veel te moeilijk was, maar dat motiveerde mij alleen maar om door te zetten.’
Welklinkend design
De broers bundelden hun krachten en niet veel later was daar hun eerste bedrijf: Scheek-Loudspeakers. ‘We zijn ons gaan richten op het maken van designerspeakers. We verkochten ze in winkels voor high-end speakers. Prijzen lagen tussen de 1500 tot wel 10.000 euro. Samen met architecten boden we ook maatwerk aan. In mooie grote huizen keken we dan naar wat passend was binnen een interieur. De lat lag hoog, want klanten wilden natuurlijk geen standaard speaker en verwachtten echt goed geluid.’
Ontworpen stilte
Rond dezelfde periode loopt Timothy stage bij Philips. Je staat er niet bij stil, maar ook voor apparatuur als stofzuigers wordt geluid ontworpen. ‘Bij een stofzuiger is het belangrijk dat het geluid niet vervelend is, maar dat mensen het apparaat wel als krachtig ervaren. Uiteindelijk kreeg ik een bijbaan aangeboden op de afdeling van de luchtreinigers. In zo’n zuiveringssysteem zit een motortje en een ventilator. De kunst is om dat zoemende geluid zoveel mogelijk te reduceren. Het grappige is dat er qua techniek veel overeenkomsten zijn tussen een speaker en een luchtreiniger. Ik kon dus veel van mijn eigen ervaring toepassen en leerde tegelijk ook veel nieuwe dingen over akoestiek en productontwikkeling.’
Klein ontwerp met groots geluid
Hoewel Scheek-Loudspeakers inmiddels een goedlopend bedrijf is, zijn de broers klaar voor de volgende stap: ‘We wilden de beste speakers van de wereld maken, het anders doen dan de rest. We merkten dat klanten vooral kleine en platte speakers wilden, maar dat mocht volgens ons niet ten koste gaan van het geluid. Eigenlijk waren de standaard componenten daar niet goed genoeg voor. Het was misschien arrogant en naïef, maar we wilden hiervoor een nieuwe technologie ontwikkelen. Ik weet nog dat ik midden in de nacht een ingeving kreeg en een hele lange app naar mijn broer stuurde. Binnen een halfjaar lag er een ontwerp op tafel en zo ontstond in 2016 ons nieuwe bedrijf: Mayht.’
Pitchen in Silicon Valley
Om vanuit dit ontwerp daadwerkelijk een product te realiseren, moesten de ondernemers op dit punt op zoek gaan naar investeerders: ‘We kwamen uit bij Max van den Berg. Hij is uiteindelijk ook co-founder van Mayht geworden. Max is iemand met veel ervaring, connecties en lef. Hij kon grote bedrijven opbellen en zeggen: ‘Wij hebben de beste speakers’. Zo wist hij het voor elkaar te krijgen dat we bij de grootste bedrijven in Silicon Valley een demo mochten geven. Daar ontstond een nieuwe uitdaging, het prototype was namelijk nog niet af. We bestelden onderdelen uit het buitenland en werkten twee weken non-stop aan het ontwerp. Uiteindelijk waren verschillende bedrijven geïnteresseerd in onze technologie. Toch zaten er nog te veel haken en ogen aan dat ontwerp en dus moesten we verder met de ontwikkeling.’
De droomdeal
Na doorontwikkeling, een groei van personeel en vele investeringen later is het in 2022 zover: het Amerikaanse audiomerk Sonos heeft interesse en neemt de gehele start-up Mayht over voor een bedrag van 92 miljoen euro. ‘Ze hebben het hele bedrijf overgenomen, inclusief alle engineers en het kantoor in Nieuw-Vennep. Mattias en ik werken daar nu ook nog steeds. Ik richt me als projectleider nog steeds op de ontwikkeling van nieuwe producten.'
Vallen en opstaan
Doorzettingsvermogen ziet Timothy als belangrijkste kracht achter het succes van zijn bedrijf: ‘Sommige dagen werkten we wel 18 of zelfs 24 uur per dag. Dan gingen we alleen naar huis om even te slapen en te douchen. Ook tijdens mijn studie werkte ik soms nachtenlang. Ik weet nog dat ik midden in de nacht de laatste hand legde aan een coil. Ik maakte één verkeerde beweging en ik kon helemaal opnieuw beginnen. Op dat soort momenten was ik er wel even helemaal klaar mee, maar toch begon ik de volgende dag gewoon weer opnieuw. Ik denk dat je niet bang moet zijn om te falen. Juist als je jong bent krijg je de ruimte om fouten te maken. Ook om die reden zou ik jong beginnen met ondernemen. Veel mensen willen eerst iets opgebouwd hebben, maar als je jong bent heb je nog niet veel te verliezen en kun je wel al veel ervaring opdoen.’