Weten wie je zelf bent
Ids Haverkate (21) heeft het eerste jaar van Design for Change and Innovation achter de rug. Hoewel deze nieuwe studie van HKU Creative Transformation nog vorm krijgt, is zijn missie al helder.
Weten wie je zelf bent

Gedragsverandering
“Ik vind mensen heel vet. Dit is een heel maatschappelijke studie met aspecten uit de kunstwereld. Het idee dat je mensen op een creatieve manier kan aanzetten tot gedragsverandering spreekt me erg aan. Op de Vrije School in Bilthoven werd een les gegeven over taboe-onderwerpen; drugs, seks, vuurwerk. Onze opdracht was om dat vak te herontwerpen. We hebben toen onder andere geadviseerd om docenten in te zetten die iets heel persoonlijks te vertellen hadden over zo’n topic. Denk aan een docent die wel eens iets te veel drugs op had.”Kennismaken met HKU? Kom naar de Open Dag!
Onbegrip
“Sociale vraagstukken vind ik erg interessant. Denk aan de ongelijkheid tussen man en vrouw of interculturele sensitiviteit. Bijna alle problemen in de wereld ontstaan door onderling onbegrip. Als je elkaars belevingswereld deelt, kun je een hoop oplossen. De eerste stap daarin is: weten wie je zelf bent, wat je belangrijk vindt, waar je vandaan komt.”Tinder
“Ik ontwerp nooit vanuit een sociaal vraagstuk, maar vanuit een probleem dat mij als persoon raakt. Ik kan best iets ontwerpen om racistisch gedrag te veranderen, maar het zou mensen nooit echt kunnen raken, want ik heb zelf geen racisme meegemaakt. Ik kan wel ontwerpen vanuit mijn eigen onzekerheden. Voor een schoolopdracht maakte ik een installatie waarbij ik mijn klasgenoten een aantal bio’s op Tinder liet zien, die mij triggerden in mijn onzekerheid. Dit maakte het ontwerp persoonlijk. Het wakkerde discussie aan, geweldig.”