Ids Haverkate (21) heeft het eerste jaar van Design for Change and Innovation achter de rug. Hoewel deze nieuwe studie van HKU Creative Transformation nog vorm krijgt, is zijn missie al helder.
Weten wie je zelf bent
Ids wil problemen de wereld uit helpen door positieve gedragsverandering aan te moedigen. “De eerste stap daarin is: weten wie je zelf bent, wat je belangrijk vindt, waar je vandaan komt.”
Andere bril
“Na de middelbare school nam ik een tussenjaar en meldde ik me aan voor Breekjaar; een stoomcursus zelfontwikkeling. In een halfjaar leerde ik meer over mezelf dan ooit tevoren. Het jaar erna deed ik weer mee, niet meer als deelnemer maar als coach. Nu kijk ik met een andere bril naar mezelf, mijn opleiding en de wereld.”
Puberjochie
“Er heerst ontzettend veel verstopte kwetsbaarheid onder eerstejaarsstudenten. Dat zie je meteen, want dat uit zich in een theatrale manier van gedragen. Ik was ook een puberjochie met gekke fratsen, maar nu sta ik met beide benen op de grond en raas ik door mijn opleiding heen. Ik heb er dan wel jaren over gedaan om hier te komen, maar anderen doen misschien eerst een hele opleiding die niet bij hen past omdat ze zichzelf niet goed kennen.”
Gedragsverandering
“Ik vind mensen heel vet. Dit is een heel maatschappelijke studie met aspecten uit de kunstwereld. Het idee dat je mensen op een creatieve manier kan aanzetten tot gedragsverandering spreekt me erg aan. Op de Vrije School in Bilthoven werd een les gegeven over taboe-onderwerpen; drugs, seks, vuurwerk. Onze opdracht was om dat vak te herontwerpen. We hebben toen onder andere geadviseerd om docenten in te zetten die iets heel persoonlijks te vertellen hadden over zo’n topic. Denk aan een docent die wel eens iets te veel drugs op had.”
“Sociale vraagstukken vind ik erg interessant. Denk aan de ongelijkheid tussen man en vrouw of interculturele sensitiviteit. Bijna alle problemen in de wereld ontstaan door onderling onbegrip. Als je elkaars belevingswereld deelt, kun je een hoop oplossen. De eerste stap daarin is: weten wie je zelf bent, wat je belangrijk vindt, waar je vandaan komt.”
Tinder
“Ik ontwerp nooit vanuit een sociaal vraagstuk, maar vanuit een probleem dat mij als persoon raakt. Ik kan best iets ontwerpen om racistisch gedrag te veranderen, maar het zou mensen nooit echt kunnen raken, want ik heb zelf geen racisme meegemaakt. Ik kan wel ontwerpen vanuit mijn eigen onzekerheden. Voor een schoolopdracht maakte ik een installatie waarbij ik mijn klasgenoten een aantal bio’s op Tinder liet zien, die mij triggerden in mijn onzekerheid. Dit maakte het ontwerp persoonlijk. Het wakkerde discussie aan, geweldig.”
Coaching
“Ik kijk uit naar het derde jaar van deze opleiding, omdat ik dan mijn richting zelf kan bepalen. Ik zou me meer in coaching willen verdiepen. Mensen helpen in hun kracht te komen, dat lijkt me heel tof. Ik denk dat veel coaches nu onderschatten hoe waardevol een echt persoonlijke aanpak is. Je hebt te maken met je eigen referentiekader en dat van de persoon die je coacht, ik vind het naïef om te denken dat dat allemaal niet meespeelt.”
Inzichten
“Ik heb echt mijn draai gevonden op HKU. Ik hoor er thuis, omdat ik een creatieve manier van denken heb, en nu een manier aangeleerd krijg om die in te zetten voor een betere wereld. Je kunt iets ontwerpen voor aan de muur, of je kan iets ontwerpen om mensen inzichten te geven. Dat voor elkaar krijgen vind ik zó vet.”