Samenwerking maakt van de opleiding Docent Muziek een echte topopleiding

HKU-opleidingen Docent Theater en Docent Muziek hebben ook dit jaar weer het predicaat topopleiding gekregen. Dat blijkt uit de nieuw gepubliceerde Keuzegids, die studiezoekers helpt de weg te vinden door een vergelijking te maken van alle opleidingen in het hoger onderwijs. Onze opleiding Docent Muziek behaalde zelfs een verpletterende 97 uit 100 punten. Hiermee behoort de studie tot de absolute top van Nederlandse hbo-opleidingen op het gebied van kunst en cultuur. We duiken in de wereld achter deze cijfers van deze topopleiding.
Samenwerking maakt van de opleiding Docent Muziek een echte topopleiding
Tijdens de opleiding Docent Muziek worden studenten opgeleid als muzikant én als docent. Ze ontdekken waar ze goed in zijn, met welke doelgroep ze graag werken en leren hun eigen muziekonderwijs vorm te geven en uit te voeren. Tijdens de vakken staat het docentschap centraal, steeds gekoppeld aan muziek, zo volgen ze vakken zoals het begeleiden op de piano, koorleiding, popgeschiedenis en combo (in een bandformatie leren samenspelen).
v.l.n.r.: Roelof ter Poorten, Christian Boel, Chiel Rusken

Christian Boel, studieleider en hoofdvak docent, werkt al sinds 2007 bij de opleiding en studeerde er zelf tussen 2002 en 2006. De hoge score is volgens hem te danken aan een combinatie van factoren, te beginnen bij het uitgangspunt van de studie: “Wij willen dat iedereen die we toelaten ook de eindstreep haalt. Onze toelating is best stevig. Als een student er doorheen is spreken we heel duidelijk af dat we er serieus werk van maken dat je binnen blijft en slaagt. Wij zorgen ervoor dat je het maximale uit je studie kan halen.”

Chiel Rusken, student 2e jaar, ervaart dat nadrukkelijk: “Onze docenten hebben meteen door waar jij in uitblinkt en waar jij moeite mee hebt. Ze helpen je en geven het aan als ze merken dat je achter begint te lopen.”


Samenwerking

Alle jaren komen met elkaar in aanraking tijdens gezamenlijke lessen, projectweken en uitvoeringen.

Studieleider Boel vertelt: “We hebben verschillende projectweken, geven straks een kerstconcert en elke week starten en eindigen we de week met alle jaren samen in een gezamenlijke les. Dat werkt heel goed.” Student Rusken legt uit wat het voordeel is van de gezamenlijke lessen: “Bij veel vakken wordt er in duo’s, trio’s of met de hele groep gewerkt. Dat is heel fijn omdat we natuurlijk allemaal wel muzikaal zijn, maar je hebt soms een ander nodig om jou een niveau hoger te tillen.”

Naast de samenwerking tussen studenten onderling, is die er ook tussen studenten en docenten. ‘Het leuke aan een docentenopleiding volgen is dat je ook je eigen docenten en het onderwijs analyseert. De docenten vinden dat ook leuk, die staan open voor feedback.’ Aldus Roelof ter Poorten, student 4e jaar. Studieleider Boel beaamt dit: “We zijn heel goed benaderbaar, aanspreekbaar en we gaan vooral de dialoog aan met de student. We willen samen hetzelfde, dat ademt door de hele opleiding heen.”

Prettige sfeer

Die samenwerking zorgt voor een prettige sfeer, wat voor nieuwkomers ook een fijne start betekent. Al was het voor student ter Poorten wel even schrikken: “Bij elk vak maakten we uitgebreid kennis met elkaar. Ik dacht wat gebeurt hier, mensen zijn echt geïnteresseerd in mij.”

De sfeer zorgt ook voor verbinding buiten de opleiding: “Er worden veel dingen georganiseerd door studenten of docenten, zoals onze docent koorleiding die nu een bigband heeft opgericht. Dat staat los van school, maar studenten van onze opleiding kunnen zich daar inschrijven en één keer in de week repeteren. Als je net op de opleiding zit, word je de opleiding ingezogen door iedereen, omdat ze allemaal zo betrokken en begaan zijn met elkaar”, legt Rusken uit.

Goede voorbereiding carrière

Tijdens het eerste jaar lopen de studenten al direct stage. Boel legt uit waarom daarvoor is gekozen: “Wij vinden het belangrijk om elkaar in het propedeusejaar te leren kennen en uit te vinden of dit de juiste plek is voor jou. Ben je de juiste persoon bij de juiste studie? Ik voel mij ook verplicht om de studenten in dat jaar meteen kennis te laten maken met wat ze allemaal te wachten staat tijdens de opleiding en in het werkveld. Daarom dus direct op stage in het primair onderwijs, want dat is een groot deel van het werkveld. Het is voor sommige studenten een beetje een schrikbeeld, want het lijkt in eerste instantie alsof je muziekdocent wordt voor de rest van je leven wanneer je afgestudeerd bent. Maar juist omdat het werkveld zo divers, breed en zo dynamisch is, zijn er eindeloos veel mogelijkheden. Je kunt met een bandje schnabbelen, drie koren dirigeren, nog een project doen en daarnaast twee dagen werken op een middelbare school. Je maakt uiteindelijk van je grootste hobby, namelijk muziek, je werk. Mooier dan dat kan bijna niet.”

De Keuzegids is een onafhankelijke gids voor studiekiezers. De scores zijn onder andere gebaseerd op de uitslagen van de Nationale Studenten Enquête (NSE). De volgende NSE start in januari 2022.