Haa spreken we hier met de kersverse voorzitter van AFU?
Ja zeker! Ik ben Riemer, zit in mijn tweede jaar van de opleiding. Mijn eerste jaar ging mij makkelijk af, dus ik zocht extra uitdaging binnen mijn studie. Ik ging al vaak naar de AFU-borrels en had het daar erg naar mijn zin.Toen Marijn (voormalig voorzitter van AFU) naar mij toe kwam en vroeg of ik ook interesse had om te solliciteren voor een functie, leek dit mij een leuke stap. Ik heb gesolliciteerd en kreeg daarbij de functie van voorzitter aangeraden, die ik uiteindelijk ook heb aangenomen.
En wat doe je dan als voorzitter?
Sinds deze zomer mag ik mij dus voorzitter noemen van AFU. Dat houdt in dat ik de vergaderingen leid, presentaties geef en vooral zoveel mogelijk de visie van AFU uitvoer. Deze visie staat in het beleidsplan die wij deze zomer hebben geschreven. Hiernaast onderzoek ik nog de mogelijkheden voor het maken van een alumni lidmaatschap.Wauw. Een beleidsplan! En wat organiseren jullie dan allemaal?
Wij proberen echt ontzettend veel te organiseren, zo hebben wij bijlessen, borrels, AFU-Exclusives (speciale cursussen voor leden), werkveldactiviteiten, feesten, culturele activiteiten en nog veel meer. Dit jaar gaan sommige dingen wat lastiger vanwege de veranderende regels omtrent corona. Hierdoor zijn wij ook bezig met het onderzoeken van online activiteiten. Zo hadden we 22 oktober een online pubquiz.Zo kennen we AFU weer! Maar dan zijn we toch benieuwd; waar in zijn jullie onderscheidend t.o.v. voorgaande besturen?
Dit jaar staan wij voor een enorme uitdaging. Hoe blijven wij studenten met elkaar verbinden in een periode waarin we zoveel mogelijk thuis moeten zijn? Hierdoor moeten wij online meer aanwezig zijn dan ooit.Een goed voorbeeld daarvan is de pubquiz die ik eerder noemde. Het was fantastisch om te zien hoe iedereen ook echt in een outfit (het thema was gender in the blender) voor hun webcam zat. Dit soort activiteiten zijn zeker voor herhaling vatbaar. Dus om antwoord te geven op de vraag; wij zijn onderscheidend doordat wij dit jaar niet alle standaard activiteiten kunnen organiseren. Dit vraagt om veel creativiteit bij het bedenken van nieuwe activiteiten. Die komt zeker niet alleen vanuit ons als bestuur, maar ook veel vanuit de commissies en de leden.
Klinkt alsof we echt wat gemist hebben! Vertel eens, wat hebben jullie tot nu toe nog meer bereikt of georganiseerd, en is dat wel gelukt in deze gekke tijden?
In het begin van het jaar konden wij nog aardig wat “offline” activiteiten organiseren. De borrels waren dan wel met inschrijflijsten, maar die waren telkens binnen een half uur helemaal gevuld. Ook verzorgden wij dit jaar samen met Isa Vriese de online introductiedag voor de eerstejaars.Bovendien hebben wij dit jaar, in plaats van een kamp, het AFU-Festival georganiseerd. Helaas moesten wij dit festival uiteindelijk toch afzeggen. Jammer, want in de voorbereidingen waren we al heel ver. We hadden een plan om met gebruik van de app Seppo, een spelprogramma door heel Utrecht uit te zetten, er kon dan bij Tante Sinkel gegeten worden en als afsluiter was er een zittende disco in het Filmcafé. Ook de inschrijflijst hiervoor zat ook heel snel vol.
Nu duidelijk is dat het organiseren van fysieke activiteiten weer even onmogelijk is, zijn we hard bezig met het bedenken van toffe online activiteiten. We merken dat dit wel echt uitdagender is om te organiseren. Gelukkig zijn er bij de afgelopen Algemene Leden Vergadering zijn al veel ideeën bedacht. Op dit moment zijn we aan het kijken wat we daarmee gaan doen.
Uitdagend jaar hoor! Maar je hebt toch zeker ook wel vaste taken? Hoe ziet bijvoorbeeld een gemiddelde week er voor jullie uit?
Dit verschilt voor mij eigenlijk per week. Wij vergaderen standaard op woensdagochtend. In sommige weken komt hier dan ook nog een vergadering met studieleider Danique of waarnemend directeur Olivia bij.Kortgeleden hadden wij ook nog een afspraak met VIDIUS (de centrale belangenbehartiger voor iedereen die in Utrecht studeert). Ik schuif af en toe ook nog aan bij een groep bestuurders van koepelverenigingen die samen met gemeente Utrecht een plan maken voor studenten in coronatijd.
Bovendien hebben wij elke maand een Centrale Vergadering met alle commissies, en eens in de zoveel tijd een Algemene Leden Vergadering, waar alle leden welkom zijn.
Zo! Jullie maken een hoop mee. Noem eens iets wat je nog niet geleerd had tijdens de opleiding van Kunst en Economie?
Zo dit vind ik een lastige vraag. Ik denk dat het hem vooral zit in mijn professionalisering. Door contacten te onderhouden met verschillende partijen en samenwerkingen aan te gaan, die toch op een ander soort manier gedaan worden dan bij opdrachten vanuit school.Je kunt het zo zien: bij AFU ben ik echt aan het werk in een bedrijf, en daar probeer je het beste resultaat te leveren. Dat meet zich in tevredenheid en enthousiasme onder de mensen aan wie je dit aanbiedt. Op school werk ik uiteindelijk toch voor een cijfer.
Daar wil je toch wat van meepikken! Dus… is er nog iets dat je studenten wil meegeven die zich willen aansluiten bij AFU?
Doe het! Er zijn alleen maar dingen te winnen, we hebben geen verplichtingen, dus alles is vrijblijvend. Het kost bijna niks en is in deze gekke tijd een leuke manier om nieuwe mensen te ontmoeten!---------
Foto's: Tanno Witkamp
Op de hoogte blijven van AFU? Volg ze dan op Facebook of Instagram. Meer informatie over deze vereniging lees je hier.