Open Theatre in speciaal onderwijs: ‘Niks staat vast’
Verwondersessies
Sinds twee jaar werkt Emése als docent bij de opleiding Docent Theater aan HKU. Tijdens haar lessen, waarin ze tweede- en derdejaarsstudenten voorbereidt op werken in speciaal onderwijs past ze de methode Open Theatre toe. Dat doet ze in zogenaamde Verwondersessies. ‘[MOU2] Tijdens Verwondersessies krijgen studenten les in een methode die nieuw is voor hen en waar ze zich over kunnen verwonderen. Er zijn veel HKU-studenten die vanuit de lessen stage gaan lopen in het speciaal onderwijs. Koen van der Heijden is daar een voorbeeld van. Hij is ooit als stagiair in het speciaal onderwijs begonnen en is nu werkzaam op de Jeugdtheaterschool Zuidoost. Dat vind ik ontzettend mooi om te zien’.Oprecht contact
Koen maakte voor het eerst kennis met speciaal onderwijs tijdens een Open Dag van HKU waar Emése een les Open Theatre gaf. Toen hij zich tijdens zijn studie verder wilde ontwikkelen in het speciaal onderwijs ging hij op zoek naar een buitenlandstage en kwam terecht bij Make/Sense Theatre: een Engels theatergezelschap dat creëert voor, door en met de neurodiverse gemeenschap. ‘Ik leerde hier werken met verschillende methodes, waaronder Open Theatre. Wat me het meest is bijgebleven, is het contact dat ik maakte met een leerling. Toen we oogcontact maakten zag ik zoveel opluchting in die ogen dat ik dacht: misschien is dit de eerste keer deze week dat hij maakt met een ander mens’, aldus Koen. Voor zijn afstudeeronderzoek onderzocht hij wat startende theaterdocenten moeten weten voordat zij het speciaal onderwijs instappen. De conclusie van het onderzoek bleek telkens opnieuw: het belangrijkste is oprecht contact maken met je leerling, het gedrag van de leerling begrijpen en daar de juiste aanpak bij vinden.Foto: Bart Grietens
‘Representatie is super belangrijk’
Emése heeft grote doelen voor ogen: ‘Het zou mooi zijn als de methode zich als een olievlek over Nederland verspreidt en dat alle leerlingen in het speciaal onderwijs de methode leren kennen. Wij hebben vanuit de Jeugdtheaterschool Zuidoost (JTSZO) met meerdere HKU Docent Theater-alumni op een school in Eindhoven een pilot gedaan, dus dat is een goed begin. Daarnaast is het een droom van Emése dat leerlingen in speciaal onderwijs zelf ook theaterlessen gaan geven. ‘Dat dit kan heb ik zelf ervaren tijdens mijn stage in Engeland. Een autistische jongen geeft nu les, samen met de dramadocent waarvan hij zelf ooit les kreeg. Representatie is super belangrijk. Ik wil dat de leerlingen voelen dat een baan binnen de culturele sector haalbaar is.’
Meer informatie over de lesmethode vind je op www.opentheatre.co.uk