‘Hoe combineren we VR met 3D-Fashion Design software? Kunnen we invloed hebben op de manier waarop avatars bewegen en eruitzien?’ Voordat Manon in aanraking kwam met het DCT-traject was ze al bezig met het ontwikkelen van een ‘eigen’ beeldtaal in virtual reality, bijvoorbeeld door eigen bewegingen, texturen en patronen te ‘mappen’ op virtuele avatars. Het traject kwam voor haar dus als geroepen.
'Onze studenten hebben straks een enorme voorsprong'
Interview Manon Egging
Didactiek voor Creatieve Technologie (DCT) is een professionaliseringstraject voor docenten en medewerkers van én buiten HKU. Deelnemers onderzoeken vanuit een concrete leervraag hoe zij creatieve technologie kunnen inzetten in hun onderwijspraktijk.
'Onze studenten hebben straks een enorme voorsprong'
‘Hoe combineren we VR met 3D-Fashion Design software? Kunnen we invloed hebben op de manier waarop avatars bewegen en eruitzien?’ Voordat Manon in aanraking kwam met het DCT-traject was ze al bezig met het ontwikkelen van een ‘eigen’ beeldtaal in virtual reality, bijvoorbeeld door eigen bewegingen, texturen en patronen te ‘mappen’ op virtuele avatars. Het traject kwam voor haar dus als geroepen.
Het traject
Met hulp van collega’s van onder andere de Blackbox, 3D-werkplaats en begeleiding vanuit DCT is het Manon gelukt om verschillende softwareprogramma’s aan elkaar te linken. ‘We halen een avatar uit CLO, meten deze in een ander programma een skelet aan, plaatsen er een beweging op die we in de Blackbox met gebruik van mocap (motion capture) opnemen, voegen die beweging toe aan het object en importeren het terug in CLO. Studenten zijn er in de werkplaats al volop mee aan het experimenteren.’‘Het DCT-traject bestaat uit verschillende bijeenkomsten en reflectiemomenten. Het begint met een kennismaking met VR, creatieve technologie en verschillende digitale programma’s en het formuleren van je probleemstelling. Er is ruimte om ervaringen te delen, samen te werken en vragen te stellen. Ook zijn er één-op-één sessies. Je sluit af met de presentatie van een didactisch scenario.’