Hierboven een zelfportret van Tijmen Tio
Tijmen Tio begon in 2013 aan de studie game design bij HKU. “Ik studeerde eerst product design aan een andere hogeschool, maar ik zat helemaal niet op mijn plek.” Toen hij merkte dat hij in zijn vrije tijd steeds vaker bezig was met programmeren en computerspellen maken, viel het kwartje. “Ik bedacht: dit zou ik de hele tijd kunnen doen.”
HKU bleek de enige kunstacademie te zijn die een dergelijke studie aanbood. “Andere hogescholen hadden wel game design, maar die richtten zich voornamelijk op het technische gedeelte”, aldus Tijmen. “Ik vond het interessant om meer over achtergronden te leren. Bovendien stond deze opleiding heel goed aangeschreven.” Zo kreeg hij naast de technische vakken als programmeren en grafisch ontwerp ook les over kunstgeschiedenis en consumentenpsychologie. “We leerden daar een manier van denken waar ik zoveel aan heb gehad.”
Schattig en experimenteel
Na zijn afstuderen startte Tijmen samen met drie vrienden een bedrijf: Sokpop. Klanten kunnen bij Sokpop een abonnement afsluiten, waarbij ze iedere maand twee nieuwe, kleine computerspellen ontvangen. Hiermee richten ze zich vooral op mensen die wel computerspellen willen spelen, maar er weinig tijd voor hebben. “Daarnaast zijn het vaak mensen die het niet alleen leuk vinden om spellen te ontvangen, maar ook in ons als klein bedrijf willen investeren”, vertelt hij. Dit concept geeft ze als ontwikkelaars de kans om er met kleine spellen snel achter te komen welke concepten aanslaan en welke niet.