Meer vrijheid in de maakprocessen van jezelf en anderen

Interview met studieleider Niels Keetels

Niels Keetels werkte jaren als game engine programmeur in de game-industrie en is studieleider van HKU Games. In september start de nieuwe minor Tech Art, een studie over een van de snelst groeiende disciplines in de sector.
Tech artists creëren nieuwe mogelijkheden met commercieel beschikbare digitale technologieën, of ontwikkelen deze zelf. Voorbeelden zijn real-time visual effects (VFX), filters op basis van machine learning voor social media en procedureel gegenereerde werelden in videogames, waarbij content ter plekke wordt gecreëerd met behulp van algoritmen in plaats van handmatig.

Radicaal

‘Hoe sterker we onszelf uiteindelijk afhankelijker maken van de tools, zoals Houdini of Unity, des temeer autonomie en zelfredzaamheid leveren we in.’ aldus Keetles. ‘Games maken is, technologisch gezien, makkelijker dan ooit. Maar doordat alle mogelijkheden van de tools worden bepaald door de ontwikkelaar, kun je niet zomaar alles doen met die tools.’ Keetels hoopt dat er uiteindelijk ook open source tools worden ontwikkeld door de studenten zelf, zodat ze meer vrijheid voor je maakprocessen creëren voor zichzelf en anderen.

Fascinatie

Je bent bij deze minor op de juiste plek als je dingen wilt maken, waarvoor nog geen bekende manier bestaat om tot het gewenste eindresultaat te komen. ‘Of je wilt graag nieuwe mogelijkheden ontdekken voor online filters en game effecten. In games moeten omgevingen er zo realistisch mogelijk uit zien. Maar ook bij films en series wordt steeds vaker gebruik gemaakt van Tech Art, zoals bij de live-actionserie die zich in het Star Wars universum afspeelt: The Mandalorian. ‘De acteurs staan in een 360-graden dome waarop een game environment wordt geprojecteerd.’ legt Keetels uit. ‘De OLED-schermen waaruit die dome is opgebouwd worden gebruikt om het filmlicht te projecteren. Al het licht wat je ziet is afkomstig van die beeldschermen en zorgt voor realistisch omgevingslicht en reflecties.’

Opbouw

Je krijgt bij deze minor de tijd en ondersteuning om zelf aan de slag te gaan. Er wordt verondersteld dat je één scriptingtaal of programmeertaal beheerst. Ervaring met één van de softwarepakketten Unity, Unreal Engine of Houdini, is een pre. Ondersteuning krijg je bij het maken van de juiste keuzes en de het vinden van de beste manier om de software in te zetten. Daaromheen inspireer je elkaar in een aantal sessies, ontmoet je professionals uit de industrie en leer je hoe zij te werk gaan. ‘We leren welke bouwstenen er zijn en gaan samen combinaties maken die leiden tot interessante, nieuwe resultaten. Ieder voor zijn of haar eigen project. We kijken bij professionals en elkaar hoe iemand zo’n technische uitdaging aanpakt om zo van elkaar te leren.’

Community

Door zijn achtergrond als game engine programmeur heeft Niels veel contacten in de (inter)nationale game-industrie. ‘Bij HKU ben ik nu vooral bezig met het ondersteunen en mogelijk maken van de doorstroom van nieuw talent. Ik verheug me erop dat er tijdens deze minor een Tech Art community ontstaat die, ook straks in het werkveld, een netwerkfunctie heeft waarin we elkaar versterken en blijven inspireren.’