Lingerie met een missie

Interview met Esther

Esther (21) is derdejaars student Kunst en Economie, maar vooral mede-eigenaar en marketeer bij MUSA Intimates. Een start-up die tijdens een van de ‘Incubate Projecten’ van deze opleiding ontstaan is. Wij willen meer weten over dit bijzondere lingeriemerk met een missie.
Esther (21) is derdejaars student Kunst en Economie. Een duizendpoot en netwerker pur sang die zich, al lang voordat ze bij ons student was, bezighoudt met mode, seksualiteit, diversiteit, LGBTQ+ en duurzaamheid. Vorig jaar was zij nog een van de actieve bestuurders van studievereniging AFU. Inmiddels loopt zij als New Business Manager stage bij een bedrijf uit de gezondheids- en sportbranche.

Bovendien, en daarover willen we haar spreken, is Esther mede-eigenaar en marketeer bij MUSA Intimates. Een start-up die tijdens een van de ‘Incubate Projecten’ van Kunst en Economie ontstaan is. Wij willen meer weten over dit bijzondere lingeriemerk met een missie.

Ken je Kunst en Economie, dan ken je Esther, maar dat kunnen we inmiddels ook van MUSA zeggen. Hoe ben je hier betrokken bij geraakt?

Via Instagram zag ik de oproep: ‘MUSA teamleden gezocht’. Zonder na te denken, reageerde ik op deze oproep omdat ik erg achter de boodschap van MUSA sta. Daar wilde ik wel bij horen!

Na verschillende sollicitaties hebben Ellen (Mede-oprichtster en Creative Director) en Loes (Fashion Designer en mede-eigenaar) mij uitgekozen om de rol van marketeer te vervullen. Wat begon als teamrol, groeide al snel uit tot de derde mede-eigenaar.

Aha! Musa was er dus al voordat jij je aansloot, hoe is dit eigenlijk ontstaan?

MUSA Intimates is voortgevloeid uit een ‘Incubate Project’ van de studie Kunst en Economie aan de HKU. Tijdens het tweede studiejaar kreeg Ellen de kans om een start-up op te zetten. Binnen haar werkgroep was er een gemeenschappelijke factor: als begin twintigers weten wij als geen ander hoe het is om in deze tijd van meisje naar jonge vrouw te groeien. In de overgang van meisje naar vrouw verandert er veel aan het vrouwelijk lichaam. Onzekerheden komen om de hoek kijken, door onwetendheid vergelijk je jezelf gemakkelijk met onrealistische beelden en kun je te maken krijgen met ongelijkheid.

Om dit voor onze huidige en volgende generatie te veranderen, adresseren we het bovenstaande binnen MUSA Intimates. Dit uitgangspunt werd de basis van ons concept: een duurzaam, sexy en comfortabel lingeriemerk dat een realistisch beeld van het vrouwelijk lichaam weergeeft in al haar facetten.

In alles wat wij doen, gaan wij uit van onze missie: van de bananenplant een verkoopbaar, schaalbaar en circulair product te creëren: lingerie die de intieme zones van de vrouw omarmt.

Prachtig concept. Op welke manieren werk jij aan MUSA?

Drie dagen per week werk ik samen met Ellen en Loes aan MUSA. Bovendien geven we ook lezingen, volgen we cursussen en spreken we verschillende externe partijen. Iedere vrijdag is standaard MUSA-dag. Hier zien we (virtueel) ons team van content creators. Tijdens een MUSA-dag doorlopen het welzijn van het team, de gestelde/behaalde doelen en komen we gezellig samen om met elkaar te groeien.

Zo! Klinkt als een grote en aanvullende verantwoordelijkheid naast je studie. Kun je iets noemen wat je tijdens je werk voor MUSA leert, dat je nog niet via de opleiding geleerd hebt?

Het werken in een multidisciplinair team. MUSA bestaat uit drie eigenaren en een team van vier content creators. Ik heb geleerd dat makers een andere taal spreken dan K en E’ers. Wat voor mij als heel logisch klinkt, is soms juist onduidelijk voor een maker. Door MUSA heb ik dus deze taal kunnen verkennen. Uit de samenwerking met verschillende disciplines komen écht de beste resultaten!

Leerzaam. Zijn er verder nog uitdagingen voor je?

Het combineren van een fulltime studie (op dit moment stage) met MUSA. Als mede-eigenaar heb ik een groot verantwoordelijkheidsgevoel en neig ik er soms naar om mijn studie op de tweede plek te zetten, wat natuurlijk niet de bedoeling is ;)

Je bent in ieder geval heel bewust bezig. Vertel eens, wat is je grootste MUSA-trots?

De persoonlijke en professionele groei die wij met zijn allen aan het maken zijn. Door hard te werken, eerlijk te communiceren en onze passie voor MUSA te delen, doorlopen wij bewust dit unieke proces.

En aanvullend... wat is jullie grootste droom voor MUSA?

Het creëren van een nieuwe beweging die opgevolgd wordt door de rest van de fashionindustrie.

Tot slot: heb je tips voor studenten die ook willen (gaan) ondernemen?

Doe het! En stop niet als het even niet lukt. Werk met een team waarin iedereen even gemotiveerd is en blijf hierin regelmatig reflecteren - zo voorkom je frustraties en overspannenheid.


>> Lees hier meer over dit bijzondere lingeriemerk.