Ik vind het mooi om te zien dat de studenten niet alleen bezig zijn met hun project of met de professional die zij in de toekomst zullen gaan worden. Binnen de opleiding ontwikkelen de studenten zich als mens. Ik ben mezelf echt tegenkomen tijdens deze opleiding. Dat komt misschien door het programma van het curriculum, maar ook door de problematiek waar wij binnen onze projecten mee worden geconfronteerd. Daardoor ga je anders naar bepaalde dingen kijken en dat vind ik erg interessant.’
Noem eens een voorbeeld?
‘Na mijn bachelorstudie aan de faculteit voor Kunst en Economie, heb ik een tijd in de marketingsector gewerkt. Voor mijn project waar ik nu aan werk, ben ik in gesprek gegaan met patiënten van het Radboud UMC in Nijmegen; dat zijn – zo zou je kunnen zeggen – de klanten van mijn opdrachtgever. Na die gesprekken besefte ik dat ik zoiets tijdens mijn marketingcarrière nog nooit had gedaan. Als marketingstrateeg bedacht ik voor elke campagne één ultiem persoon; één portret dat op iedere consument of klant zou kunnen passen. Nu vraag ik me af hoe ik ooit marketing heb kunnen bedrijven, zonder daadwerkelijk een klant te spreken; zonder te weten wie de doelgroep echt was. Het ontwikkelen van de skills om met doelgroepen te spreken en naar ze te luisteren, is enorm belangrijk voor me geweest'.
Binnen de masteropleiding staat de Crossover centraal. Wat vind jij daar belangrijk aan?
‘Ieder mens bekijkt vanuit zijn eigen perspectief een bepaald vraagstuk. Dat gebeurt binnen de opleiding ook: elke student is expert binnen zijn eigen vakgebied. Maar als je alles vanuit één perspectief bekijkt, zul je nooit tot een gedegen oplossing kunnen komen. Je kunt wel iets goeds bedenken, maar tot daadwerkelijke valorisatie komt het idee dan vaak niet. Daarin schuilt het belang van de Crossover. Je moet samen, door te denken vanuit verschillende disciplines, tot een oplossing komen.’