Fascinaties
Sanaz vond HKU, deed de Ad Design Connected Spaces en stroomde in 2021 bij de opleiding Design for Change and Innovation. ‘Bij HKU merkte ik dat ik mijn eigen fascinaties kon ontdekken en ontwikkelen. Door vragen van docenten en de manier waarop je projecten benadert, ontdekte ik stap voor stap wie ik als creatief ontwerper ben. Ik heb echt veel over mezelf geleerd, onder meer door te reflecteren op hoe ik in mijn studie functioneer. Wat is mijn verhouding tot het project? Hoe denk ik erover? Je krijgt hierdoor de zekerheid dat de mening die je erover hebt ook echt telt. Dat heb je nodig om later in het creatieve werkveld het verschil te kunnen maken.’In de lessen leerde ze haar keuzes wetenschappelijk te onderbouwen en vraagstukken op een creatieve manier te benaderen. Sanaz: ‘Stel: je wilt in kaart brengen hoe Lombok denkt over het klimaat. Dan moet je echt geen enquete sturen die mensen online kunnen invullen, maar zul je je doelgroep wel activeren door bijvoorbeeld een spelvorm. De vorm waarin je het giet zorgt echt voor andere antwoorden. Plaats, tijd, omgeving… het heeft allemaal veel invloed op de uitkomsten van je onderzoek. In de bubble van hun eigen huis geven mensen andere antwoorden.’