Stimulans
'Ons programma heet 'Leven Lang Leren en Flexibel Onderwijs. Bij wat er nu gebeurt ligt het accent natuurlijk vooral op flexibel onderwijs. Ik denk dat met het sluiten van de onderwijslocaties er bij iedereen een knop is omgegaan en tegelijk daarmee ging de knop van 'leren en innovatie' aan. Deze crisis is voor het gebruik van technologie in ons onderwijs een gigantische stimulans. De normale bezwaren bestaan niet meer nu we allemaal afscheid moeten nemen van onze routine. De saamhorigheid op allerlei plekken in de manier waarop iedereen gaat voor de student vind ik heel bijzonder. Corrie Nagtegaal is meteen een weekend bezig geweest om te kijken hoe ze de didactische cursus online kan aanbieden. En alle betrokkenen riepen meteen: “We gaan je helpen”
Versnellen
‘Deze situatie versnelt de flexibiliseringsagenda van het onderwijs van HKU. Er ontstaan nieuwe vormen van samenwerking met het Expertisecentrum Creatieve Technologie en Facilities. Samen kijken we naar wat loopt, naar wat stagneert en hoe we dat vlot kunnen trekken en versterken. Ik moet denken aan een uitspraak van Herman Finkers: “Kalm aan en rap een beetje.” Het is beide. Soms moet je in deze situatie zeggen: “Kalm aan” en soms: “Rap een beetje”. Daarnaast moeten we oog hebben voor wat niet kan, want dat bestaat óók. De verschillen tussen schools zijn groot. Games en Interactie is een ander verhaal dan bijvoorbeeld Theater en het Utrechts Conservatorium.’