“In de lessen en door docenten worden deuren geopend, maar welke jij ingaat moet je zelf bepalen!"
Interview met Reinier van Duijn
Hou jij van experimenteren? Fine Art-kunstenaar Reinier van Duijn studeerde af met zijn installatie ‘Ik ben Reinier’; een installatie die aanzet tot nadenken. Geïnspireerd door de natuur experimenteerde hij erop los en maakte schilderijen en sculpturen van veelal natuurlijke materialen.
“In de lessen en door docenten worden deuren geopend, maar welke jij ingaat moet je zelf bepalen!"
Tekst: Martine Heemskerk
Wat heb jij als afstudeerwerk gemaakt?
‘Een installatie met schilderijen en sculpturen met als titel ‘Ik ben Reinier’. De boodschap van die titel is dat iedereen hetzelfde is. Reinier is mijn naam, zoals jouw naam ook van jou is. Zie jezelf als uniek en autonoom wezen. Het is belangrijk om verschillende zienswijzen te creëren en ik refereer daarbij vaak aan het natuurkundige begrip ‘interferentie’: “Het samen of tegenwerken van verscheidenen golven op dezelfde tijd en plaats”. Wat ik hiermee bedoel is dat ik hoop dat mijn werk soms een soort storing bij mensen teweegbrengt die zij niet helemaal begrijpen of misschien juist wel. Mijn doel is dat mijn werk bij de toeschouwer een sterke emotie teweegbrengt. Welke emotie dat is maakt niet uit, het gaat erom dat het aanzet tot nadenken en leidt tot nieuwe ideeën.’
Hoe heb je het concept vertaald naar de sculpturen en schilderijen?
‘Deze afstudeerexpositie bestaat uit verschillende werken zonder overkoepelende stijl, maar hopelijk wel duidelijk met mijn handschrift. Ik hou ontzettend van experimenteren met verschillende (veelal natuurlijke) materialen, dat staat wel centraal in de installatie. In mijn studio stonden strobalen die ik graag wilde gebruiken. Ik kocht animalmarking spray en verfde de stro en ook andere werken hiermee. Daardoor krijgt het heel veel kleur!’
Hoe wordt jouw persoonlijkheid weerspiegeld in jouw werk?
‘De werken zijn soms heel direct en puur. Mijn impulsiviteit straalt er vanaf. Mijn grote inspiratiebron is de natuur in al haar verschillende vormen. Dit is terug te zien in mijn materiaalgebruik. Daarnaast komt mijn humor soms tot uiting. Zo heb ik een werk gemaakt waar ik de draak steek met hedendaagse kunstenaars. Veel hedendaagse kunstenaar gebruiken blusdekens in hun werk. Ik heb de blusdeken achter jute verstopt.’
“Mijn doel is dat mijn werk bij de toeschouwer een sterke emotie teweegbrengt; welke dat is maakt niet uit, het gaat erom dat het aanzet tot een moment van nadenken.”
Wat zijn je ambities voor komende vijf jaar?
‘Ik wil een masteropleiding in Fine Art hebben voltooid waarbij ik theoretische verdieping wil zoeken en mij verder wil focussen op het vertellen van verhalen van medemensen. Graag zou ik ook residenties doen komende jaren om inspiratie op te blijven doen. Belangrijk voor mij is dat ik mij ook inzet, en hopelijk verandering teweeg kan brengen, rondom maatschappelijke thema’s. Ik vind dat veel nog onbesproken en ongezien blijft en dat bepaalde systemen doorbroken moeten worden.’
Waarom heb je gekozen om aan de HKU te studeren?
‘Ik wilde altijd al de kunstacademie doen. Ik ging de vooropleiding van HKU doen en koos de laatste maanden Fine Art als focus. Na het behalen van de vooropleiding was ik direct toegelaten. Ik heb erg getwijfeld of ik wel goed genoeg was, maar mijn werk werd positief onthaald!’
Hoe vond je de sfeer op HKU?
‘Het was heel fijn. Vooral omdat de docenten zich altijd gelijkwaardig hebben opgesteld. Veel zijn er zelf ook parttime-kunstenaar, hebben ieder hun eigen passie en dat is interessant. Werkplaatsbegeleiders waren ook top. Verder was reflecteren op elkaars werk of gezellig kletsen ook onwijs waardevol; juist hierin schuilden de meest mooie en zinnige dingen. Het had mij wel fijn geleken als de directie van de school iets transparanter zou zijn. Dan weet je bij wie je moet zijn als je bepaalde vragen hebt.’
Wat zou je een studiekiezer als tip kunnen meegeven?
‘Veel mensen denken dat wanneer je goed kunt tekenen of schilderen, de kunstacademie iets voor je is. Als dat het enige is, dan moet je het misschien niet doen. Docenten zijn vooral op zoek naar een eigenwijze visie. Iemand die toch met enigszins vernieuwende ideeën komt.’