'Nooit klaar met ontwikkelen'
‘Tien jaar geleden ben ik afgestudeerd aan de HKU als eerstegraads docent Beeldende Kunst. In die tijd begon de HKU net met de master Kunsteducatie. Ik dacht: dat is leuk voor later. Maar het kwam er steeds niet van. Tot ik vorig jaar met een collega een onderzoek ging doen binnen onze school. Met subsidie van het LerarenOntwikkelFonds hebben we gekeken: hoe kunnen we ons onderwijs veranderen? We hebben het lokaal aangepakt en vernieuwende middelen aangeschaft, zoals een 3D-printer en iPads. Daarna dacht ik: ik ga verder, ik wil meer leren. Je bent nooit klaar met jezelf te ontwikkelen.’
De werkplaats in
‘Ik wilde meer weten over het vormgeven van kunsteducatie en het ontwerpen van lessen. De master Kunsteducatie sluit daar perfect op aan. Ik heb gekozen voor de HKU, ook omdat je hier gebruik kunt maken van de werkplaatsen. Naast docent ben ik autonoom beeldend kunstenaar. Ik wil niet alleen maar in de schoolbanken zitten, maar me ook als maker verder ontwikkelen. Dat kan hier. Wat me verder aanspreekt is dat ludodidactiek een expertise is binnen de HKU. Ik zet ook graag spelvormen in bij mijn onderwijs.’
Druk leven
‘Ik werk drie dagen per week op het Hofstad Lyceum in Den Haag. Daarnaast ben ik twee dagen per week met mijn opleiding bezig. Hiervoor gebruik ik mijn gespaard verlof van school. De maandag en vrijdag zijn echt voor mijn opleiding. Dan kom ik ook niet naar school, want daar word je meteen weer geleefd.’