Spelen is leren
‘Ik ben eigenlijk een tikje sceptisch van start gegaan bij de HKU. Er lag een verplichting vanuit de overheid, iedere HBO docent moet immers een master hebben, dus ik ook. Ik wilde wel graag door studeren, maar ik zag niet waar ik de tijd vandaan moest halen. Na een paar weken studie was ik volledig om. Ik dacht, nu ik hier toch zit, laat ik dan ook echt nieuwe wegen verkennen.’ Een echte klik kwam tijdens de colleges ludodidactiek van Evert Hoogendoorn. Dat spelen en leren alles met elkaar te maken hebben was niet nieuw voor Stieltjes. Maar dat je gameprincipes ook kunt gebruiken om onderwijs te ontwerpen was een openbaring. Stieltjes vertelt dat beeldende vorming slechts een van de dertien schoolvakken is die zijn pabo studenten volgen. ‘Ik werk niet op een kunstacademie waar iedereen artistiek begaafd is. Sterker nog, veel studenten geven aan dat ze zichzelf helemaal niet creatief vinden en dat ze niet zoveel kunnen met beeldende processen. Ze zijn niet gewend om te klooien en te rommelen met materialen en willen het liefst een gelikt eindproduct maken. Maar daar gaan beeldende processen niet over.’
Materiaalexperimenten
Stieltjes zocht naar manieren om zijn pabo studenten beeldend te motiveren en ontwikkelde een serious game die gericht was op experimenten met allerhande tekenmaterialen. ‘Het was heel spannend om dit uit te testen in mijn eigen colleges want je weet van te voren niet hoe het gaat lopen. Alleen al het idee dat een spel spelen ook goed onderwijs kon zijn, was voor sommige studenten een brug te ver’. Maar de uitkomsten van zijn onderzoek waren bemoedigend. Door coöperatieve en competitieve elementen in het spel te verwerken zag Stieltjes de motivatie bij zijn studenten significant stijgen. Een ander effect was een grotere variëteit in materiaaltoepassingen, en als laatste kregen de studenten door het spelen van de game meer inzicht in hun creatieve proces. Voor Stieltjes is het dan ook zo klaar als een klontje dat ludodidactiek fantastische onderwijsontwerpen en educatieve tools kan opleveren.