'Ik kan impact maken'

Interview met Ali Dogan

"Wat me vooral aanspreekt aan Design for Change and Innovation is het samenwerken binnen interdisciplinaire teams. Je komt sneller tot nieuwe inzichten als je samenwerkt met mensen met verschillende achtergronden”. Aldus Ali Dogan, die zich richtte op burn-out problematiek bij studenten.

“Ik heb de minor Creatief Ontwerp afgerond. Deze minor is onderdeel van de bachelor Design for Change and Innovation. Wat me vooral aanspreekt bij deze opleiding is het samenwerken binnen interdisciplinaire teams. Je komt sneller tot nieuwe inzichten als je samenwerkt met mensen met verschillende achtergronden. Dat is het belangrijkste wat ik tijdens deze minor heb geleerd.”

Sparren met medestudenten

“In mijn klas zaten creatieve HKU-studenten van Interaction Design en Graphic Design. Maar we hadden ook studenten van opleidingen als Integrale Veiligheidskunde en Planologie. Zij werken weer veel methodischer. Het was heel nuttig om te sparren en om werkwijzen en inzichten uit te wisselen. Ik heb enorm veel gehad aan de feedback van mijn medestudenten.”

Buiten de comfortzone

“Ik zit in het vierde jaar van de opleiding Communicatie & Multimedia Design aan de HAN. Daarvoor heb ik een MBO-opleiding ICT gedaan. Voor mijn minor heb ik bewust gekozen voor een kunstacademie, buiten mijn comfortzone. Design for Change and Innovation is een creatieve opleiding, waarbij je je met name richt op het oplossen van problemen binnen de maatschappij. Mijn eigen project sloot aan bij het thema Future Health.”

Burn-out bij studenten

“Voor mijn project heb ik gekozen voor het onderwerp burn-outklachten bij studenten. In de media is hier veel aandacht voor. Ook zie ik regelmatig studenten om me heen die gespannen zijn en stress ervaren. Ik had het gevoel dat hier wat te behalen valt, dat ik impact kan maken. Ik ben eerst gaan praten met experts binnen de HKU. Vervolgens heb ik literatuuronderzoek gedaan en met studenten gepraat. Veel studenten denken: een burn-out is alleen voor oudere, werkende mensen. Niet voor mij, als jonge student. Dat taboe moet eraf. Daarom wilde ik een middel ontwerpen dat het makkelijker maakt om over burn-outklachten te praten.”

Eigen oplossing

“De grootste doorbraken in mijn project kwamen als ik erover sprak met medestudenten en docenten. Eerst was ik bezig met het maken van kaartjes met mindfulness-oefeningen. Tot een docent zei: ‘Je richt je energie op het verkeerde aspect. Je bent nu bezig met het mooi verpakken en vormgeven van bestaande oplossingen.’ Hij wilde dat ik een eigen oplossing ging ontwerpen, in interactie met de studenten. Dat heb ik toen gedaan. Ik heb speciaal voor studenten kaartjes ontworpen. Daarmee kunnen ze in gesprek gaan over klachten die ze ervaren, en over de oorzaken daarvan. Ik denk dat deze methode veel potentie heeft om studenten te helpen.”

Leren presenteren

“Tijdens de minor moesten we ons eigen project meerdere keren presenteren. Aan docenten en medestudenten, maar ook aan externe partijen. Zo leer je je presentatie steeds aan te passen aan je publiek en aan wat je wilt bereiken. Bijvoorbeeld het binnenhalen van een opdrachtgever of subsidie. Je kunt nog zo’n goed idee hebben, het wordt niets als je het niet kunt verkopen.”

Design sprint

“Tijdens de minor ben ik ben me bewust geworden van mijn eigen valkuilen. Zo kan ik heel lang denken. En dan nóg meer denken, terwijl andere studenten al druk aan het bouwen zijn. Wat me erg heeft geholpen is de design sprint, halverwege de minor. Het doel was om in één week tijd van algemeen idee naar concept te gaan, een prototype te maken en dat te testen. Door die ervaring zal ik in de toekomst eerder gaan dóén, in plaats van te lang na te denken.”

Voldoening

“Deze minor is me goed bevallen. Ik overweeg nu om na mijn opleiding aan de HAN ook de master Crossover Creativity te gaan doen. Het liefst ben ik bezig met het oplossen van problemen waar de maatschappij echt wat aan heeft. Het geeft mij veel voldoening als ik mensen kan helpen.”